Haku

3D mallinnus peleihin ja mallien käyttö Unity3D:ssä

QR-koodi

3D mallinnus peleihin ja mallien käyttö Unity3D:ssä

Nykyään suuri osa peleistä käyttää 3D-grafiikkaa peleissään 2D-grafiikan sijaan. Tämän takia pelialalla olisi hyvä osata tehdä 3D-malleja, sekä tietää kuinka niitä malleja käytetään pelien tekemisessä. Opinnäytetyössä esitellään teoriaa 3D-mallinnuksesta peleihin, erityisesti minkälaisia asioita täytyy pitää mielessä peleihin mallinnettaessa. Käytännön mallinnusosiossa käytetään Autodesk 3ds Max -ohjelmaa, ja tehdään muutama yksinkertainen 3D-malli. Yhteen malliin tehtiin myös luuranko, jonka avulla mallia voidaan liikuttaa. Lisäksi toteutettiin yksinkertaiset animaatiot. Mallien teon jälkeen tehtiin Unity3D-ohjelmalla yksinkertainen peli, jossa malleja käytetään. Pelin skripteissä käytettiin C#-ohjelmointikieltä. Lopputuloksena on yksinkertainen yhden kentän peli, jossa pelaaja ohjaa animoitua 3D-hahmoa sokkelossa ja välttelee vihollisia. Opinnäytetyön tekeminen oli varsin opettava kokemus. Siinä oppi hyvin, millaisia asioita pitää peleihin mallinnettaessa ottaa huomioon sekä kuinka malleja käytetään peleissä.

Tallennettuna: