Haku

Visuaalinen ilme SÖKÖ II -hankkeelle

QR-koodi

Visuaalinen ilme SÖKÖ II -hankkeelle

Persoonallinen ja yhtenäinen visuaalinen identiteetti on organisaatiolle tärkeä tekijä massasta erottumisessa. Selkeä visuaalinen identiteetti vaikuttaa positiivisesti myös organisaation imagoon. Tästä eivät hyödy vain voittoa tavoittelevat yritykset, vaan myös erilaiset yhteisöt ja järjestöt, joiden ensisijainen tavoite ei ole ansaita rahaa. Tässä opinnäytetyössä luotiin visuaalinen identiteetti Kymenlaakson ammattikorkeakoulun hallinnoimalle SÖKÖ II –hankkeelle. Visuaalinen identiteetti on näkyvä osa organisaation identiteetistä, sen todellisuudesta. Se ei ole vain päälle liimattu koriste, vaan heijastaa organisaation olemusta ulospäin visuaalisin keinoin. Sana SÖKÖ on lyhenne hankkeen koko nimestä; toimintamalli suuren öljyntorjuntaoperaation koordinointiin rannikon öljyntorjunnasta vastaaville viranomaisille. SÖKÖ II -hankkeen tehtävänä on siis kehittää toimintamalleja alusöljyvahingon varalle Suomenlahden rannikoille. Opinnäytetyön tutkimus oli kvalitatiivinen ja sen lähteenä käytettiin valmiita aineistoja. Aiheeseen liittyviin aineistoihin tutustuttiin pääosin ennen varsinaisen suunnittelun aloittamista, mutta myös työn edetessä. Visuaalisen ilmeen suunnittelussa hyödynnettiin pääasiassa graafisen suunnittelun teoksia sekä aiheeseen soveltuvia markkinointiviestinnän teorioita. Näihin teorioihin nojaten tutkittiin mielikuvien merkitystä visuaalisen ilmeen luomisessa sekä hyvän imagon tärkeyttä nonprofit-organisaatiolle. Tietoja sovellettiin SÖKÖ II -hankkeen visuaalisen identiteetin suunnittelussa. Työn tuloksena SÖKÖ II -hanke sai käyttöönsä graafisen ohjeiston. Ohjeistoon sisältyy logon, tunnusvärien ja typografian määrittelyn lisäksi myös hankkeen tarvitsemat sovellukset: Word-lomakepohja, PowerPoint-pohja, nettisivujen ilme ja CD-levyn kannet opinnäytetöitä varten. Ohjeiston ja suunniteltujen sovellusten ansiosta hankkeen visuaalinen ilme on helppo pitää yhtenäisenä jatkossakin.

Tallennettuna: