Haku

DO-RE-MI ja ABC : Suomen kielen oppimisen tukeminen varhaisiän musiikkikasvatuksen työtapojen avulla

QR-koodi

DO-RE-MI ja ABC : Suomen kielen oppimisen tukeminen varhaisiän musiikkikasvatuksen työtapojen avulla

Suomessa on kasvavassa määrin eri kulttuureista ja kielitaustoista tulevia ihmisiä, jotka haluavat oppia suomen kieltä. Miten suomen kieltä voi oppia ryhmässä ilman että oppijoilla on yhteistä kieltä? Musiikin käyttöä kielen oppimisen tukena on tutkittu ja rohkaisevia tuloksia myös löydetty. Varhaisiän musiikinopetuksessa pyritään tukemaan kielen oppimista kokonaisvaltaisen kasvun osana. Toiminnan kautta oppiminen on varhaisiän musiikinopetuksen ydinajatuksia, ja ideana on, että oppiminen tapahtuu leikeissä. Kiinnostuksen kohteena oli kielen oppiminen ja se miten musiikkitoiminta voisi olla kielen oppimisen tukena. Tarkastelussa oli myös avoimen ryhmän toiminnan haasteet ja kokemukset uudesta oppimisympäristöstä. Toteutus tapahtui keräämällä aineistoa havainnoista musiikkituokioissa, palautekyselyistä ja haastattelusta. Musiikkituokiot toteutettiin Jyväskylän Monikulttuurikeskus Gloriassa, joka toimii eri kulttuurien ja ihmisten kohtaamispaikkana. Raportointi valmistui vuoden 2017 kevään ja 2018 syksyn välisenä aikana. Tutkimustuloksina kerättiin yhteen muutama huomioonotettava seikka kyseisenlaista ryhmää varten: miten toimintaan tulisi valmistautua, minkälainen ryhmä toimii parhaiten kyseiseen toimintaan, mitä seikkoja toteutuksessa on huomioitava ja mitä avoimen ryhmän kanssa on otettava huomioon. Opinnäytetyössä todettiin, että varhaisiän musiikkikasvatuksen työtapoja voidaan soveltaa moniin oppimisympäristöihin ja tilanteisiin. Kielen oppiminen voi olla muutakin kuin puurtamista luokkahuoneessa. Tarjontaa on hyvä olla monenlaista, jotta kieltä voi opiskella myös toiminnallisissa ryhmissä. Hauskuus voi lisätä motivaatiota ja poistaa jännitystä oppimistilanteessa.

Tallennettuna: