Haku

Farkkuostoksilla Jyväskylässä

QR-koodi

Farkkuostoksilla Jyväskylässä

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuluttajan ostokäyttäytymistä farkkuja ostettaessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuluttajan ostopäätökseen sekä ostopaikan valintaan vaikuttavia tekijöitä farkkuja ostettaessa. Toimeksiantajana toimi Yritys X. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muotikaupan toimintaympäristöä sekä kuluttajan ostokäyttäytymistä, ostopäätöksen rakentumista ja ostopaikan valintaa. Opinnäytetyön tutkimusote oli kvantitatiivinen, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kysely toteutettiin verkkokyselynä käyttäen Webropol-kyselyohjelmistoa. Lisäksi aineistonkeruuta tehtiin kauppakeskuksissa. Tutkimukseen osallistui 207 vastaajaa. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi farkkujen ostamisen tapoja sekä ostopaikan valintaan ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Suurin osa vastanneista oli naisia. Erityisesti tutkimus houkutteli vastaamaan nuoria aikuisia. Tuloksista voitiin päätellä, että farkkuja ostetaan keskimäärin 2–4 kertaa vuodessa ja niihin käytetään useimmiten 31–80 euroa. Tutkimuksen mukaan farkkujen materiaalin tärkeimpiä ominaisuuksia ovat mukavuus ja kestävyys. Tulokset osoittivat, että kuluttajat ovat ostopaikan valinnassa tuotesuuntautuneita. Ostopaikassa tärkeimpänä pidetään laadukkaita tuotteita ja laajaa valikoimaa. Kuluttajat ovat hyvin hintatietoisia, sillä hinta on tärkeä tekijä sekä ostopaikan valinnassa, että ostopäätöksen syntymisessä. Ostopäätökseen voimakkaimmin vaikuttavat farkkujen istuvuus sekä tarve. Yritys X:n vahvuuksia ovat laaja valikoima sekä hyvä asiakaspalvelu, mutta sen hintoja pidetään jokseenkin korkeina. Tulevaisuudessa otollista olisikin tutkia ostovoimaisempia kuluttajia ja sitä, kuinka heidät saataisi Yritys X:n asiakkaiksi. Suotuisaa olisi myös tutkia sekä koko Jyväskylän että Yritys X:n farkkuvalikoiman osuvuutta.

Tallennettuna: