Haku

Palaute ja motivaatio : Tutkimus palautteen saamisen vaikutuksista opiskelumotivaatiolle

QR-koodi

Palaute ja motivaatio : Tutkimus palautteen saamisen vaikutuksista opiskelumotivaatiolle

Opinnäytetyö käsitteli Hämeen ammattikorkeakoulun ohjaustoiminnan koulutusohjelman toisen vuoden opiskelijoiden kokemuksia opiskelumotivaatiosta ja palautteen vaikutuksia siihen. Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää koulutuksen kehittämistyössä. Tulokset ovat suuntaa antavia ja kertovat opiskelijoiden opiskelumotivaatiosta ja niistä kokemuksista, jotka vaikuttavat siihen.

Opinnäytetyön lähtökohtana olivat tekijöiden omat kokemukset aiheesta. Taustalla vaikutti myös aiheen kiinnostavuus yleisesti ja se, että tutkimuksesta olisi hyötyä koulutusohjelmalle, opiskelijoille sekä opettajille. Teoreettisena lähtökohtana perehdyttiin käsitteisiin motivaatio ja palaute

Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin pääasiassa kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta, mutta siinä oli myös kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla alkuvuodesta 2011. Tutkimuksen kohderyhmänä oli vuonna 2009 opintonsa aloittaneita ohjaustoiminnan opiskelijoita, yhteensä 20 opiskelijaa koko ryhmästä. Aineistoa analysoitiin tilastollisesti.

Tuloksena voidaan esittää, että palautteen saamisella on vaikutusta opiskelumotivaatioon. Erityisesti positiivinen, perusteltu ja kannustava palaute koettiin motivaatiota lisääviksi tekijöiksi. Opiskelumotivaatiota lannisti muun muassa se, ettei palautetta saanut, se ei ollut perusteltua eikä ajankohtaista ja joissain tapauksissa palaute ei vastannut opiskelijoiden omia odotuksia.

Tallennettuna: