Haku

Tulevaisuuden palveluja ja palvelukonsepteja Helsinki-Vantaan lentoasemalla

QR-koodi

Tulevaisuuden palveluja ja palvelukonsepteja Helsinki-Vantaan lentoasemalla

Ilmailuala on muuttunut paljon sitten sen jälkeen, kun Wrightin veljekset suorittivat ensimmäisen lentonsa. Lentokoneet tarvitsivat vain turvallisen paikan laskeutua sekä nousta ilmaan ja siihen tarkoitukseen lentoasemat oli tarkoitettu. Nykypäivänä lentoasemat ovat monimutkaisia kokonaisuuksia, jotka sisältävät muun muassa palvelutasoltaan huikeita terminaaleja. Kilpailun ollessa kovaa matkustajista ja lentoyhtiöistä, lentoasemien on pyrittävä tarjoamaan sen käyttäjille uusia palveluja ja palvelukonsepteja, jotka erottavat ne muista kilpailijoista edukseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on löytää sellaisia signaaleja tulevaisuuden lentoliikenteen kehityksestä, joiden avulla voidaan ideoida uusia palveluja ja palvelukonsepteja Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Jotta kaikki se infrastruktuuri, minkä lentoasema pitää sisällään, on mahdollista rakentaa ja ylläpitää, on se rahoitettava jollakin tavalla. Eri lentoasemilla eri maissa on erilaisia tapoja rahoittaa toimintaansa. Rahoitusten saamisen osalta lentoasemat voidaan jakaa kahteen eri kategoriaan: julkisessa omistuksessa oleviin lentoasemiin sekä yksityisesti omistettuihin lentoasemiin. Näiden lisäksi lentoasemat keräävät maksuja lentoaseman käyttäjiltä, kuten lentoyhtiöt ja lentoasemalla toimivat yritykset. Single-till ja dual-till ovat kaksi yleisintä lähestymistapaa, joissa maksut määräytyvät muun muassa lentokoneen painon, matkustajien määrän ja myynnin mukaan.

Dokumenttianalyysia apuna käyttäen tutkitaan erilaisia jo olemassa olevia aineistoja liittyen ilmailualaan ja sen kehitykseen tulevaisuudessa. Käsiteltävän aineiston joukossa ovat muun muassa yhdysvaltalaisen lentokonevalmistaja Boeingin raportti tulevaisuuden lentoliikenteen kehityksestä sekä Finavian Helsinki-Vantaan liikennetilastot. Esille otetaan myös kaksi muuta lentoasemaa maailmalta, joilta voidaan ottaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla mallia palveluista ja palvelukonsepteista.

Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset tullaan esittelemään kolmen eri skenaarion avulla, jotka kaikki käsittelevät eri aikaa. Skenaarioissa otetaan esille muun muassa teknologian kehityksen tuomat mahdollisuudet sekä esitellään Helsinki-Vantaan lentoasemalle uutta terminaalirakennusta, mikä on suunnattu pelkästään tietynlaisella liiketoimintamallilla operoiville lentoyhtiöille.

Tallennettuna: