Haku

Liikunnan ja vertaisryhmän vaikutukset pienluokan oppilaiden liikuntataitojen ja sosiaalisten taitojen oppimiseen

QR-koodi

Liikunnan ja vertaisryhmän vaikutukset pienluokan oppilaiden liikuntataitojen ja sosiaalisten taitojen oppimiseen

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuinka pienluokan oppilaat hyötyisivät vertaisluokan läsnäolosta liikuntatunneilla. Pienluokan oppilailla on oppimisvaikeuksiin liittyviä ongelmia, jotka näkyvät esimerkiksi ylivilkkautena. Liikuntatunneilla haluttiin seurata pienluokan oppilaiden sosiaalisen käyttäytymisen kehitystä ja aktiivisuuden lisääntymistä liikuntatilanteissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea pienluokan oppi-laiden liikuntataitojen ja sosiaalisten taitojen kehittymistä liikunnan ja vertaisoppilaiden avulla. Tutkimus toteutettiin suunnittelemalla ja ohjaamalla 3. vuosiluokan opetussuun-nitelman mukaiset liikuntatunnit pienluokan ja vertaisluokan oppilaista muodostetulle ryhmälle. Liikuntatunneilla keskityttiin luomaan mukava ja luotettava liikkumisympäristö oppilaille. Liikuntatunteja pidettiin yhteensä yhdeksän syyslukukauden 2011 aikana. Liikuntatunneille osallistui 10 pienluokan ja 19 vertaisluokan oppilasta. Projektia ennen ja sen jälkeen pidettiin kaikille oppilaille motoriset testit, pienluokan oppilaista täytettiin havain-nointilomakkeet ja oppilaat täyttivät liikuntakyselyn. Motorisilla testeillä, havainnointi-lomakkeella ja liikuntakyselyllä haluttiin seurata liikuntatuntien vaikutusta oppilaisiin. Liikuntatunteihin sisällytettiin ryhmä- ja parityöskentelyharjoituksia, jotka antoivat oppilaille mahdollisuuden harjoitella yhteistyötaitoja. Jokaisen liikuntatunnin jälkeen kirjattiin tärkeimpiä havaintoja oppilaista ja liikuntatunnin kulusta oppimispäiväkirjaan. Motorisista testituloksista huomattiin, että pienluokan oppilaiden liikuntataitojen kehittymisessä on tapahtunut suurempia muutoksia kuin vertaisluokan oppilailla. Pienluokan oppilaiden sosiaalisessa kehityksessä ei tapahtunut muutoksia. Motorisista testituloksista päätellen näyttäisi siltä, että vertaisluokan oppilaiden läsnäolo on voinut vaikuttaa pienluokan oppilaiden liikuntataitojen kehittymiseen. Liikuntatuntien vaikutusta oppilaiden liikuntataitojen kehitykseen ei pystytä tarkoin näyttämään, koska kehitykseen vaikuttavat monet tekijät. Liikuntatunneilla pystyttiin luomaan mukava liikkumisympäristö oppilaille, koska oppilaat pitivät liikuntatunneista.

Tallennettuna: