Haku

Flygtrafikens framtid i Villmanstrand : Case: Fly Lappeenranta

QR-koodi

Flygtrafikens framtid i Villmanstrand : Case: Fly Lappeenranta

Syftet med lärdomsprovet var att utreda flygtrafikens nuläge i Villmanstrand. Lärdomsprovet gjordes som ett uppdrag till bolaget Fly Lappeenranta som bär ansvaret för den reguljära flygtrafiken mellan Villmanstrand och Helsingfors. Bolaget är relativt nytt och med hjälp av lärdomsprovet ville man ta reda på vad ännu kan förbättras samt vad nu-varande samarbetspartners anser om bolaget och dess tjänster.

Den teoretiska referensramen behandlade konkurrensstrategier. Marknadsföring hade också en viktig roll i lärdomsprovet och behandlades mångsidigt med t.ex. teori om marknadskommunikation och olika marknadsföringsalternativ.

Metoden som användes i undersökningsdelen var kvantitativ i form av frågeformulär till nuvarande samarbetspartners och möjliga framtiders företagskunder. Formulären skickades via e-mail till alla Fly Lappeenrantas samarbetspartners samt till företagskunder vars kontaktuppgifter hade fåtts från Fly Lappeenrantas reservationssystem.

Resultaten var positiva och nya idéer samt förbättringsförslag är lätt att framställa. Framtiden för Fly Lappeenranta ser ljus ut och med små ändringar kan man få ännu mera passagerare och effektivera verksamheten.

Som slutsats kan man säga att Fly Lappeenranta verkligen är möjligheternas bolag. Potential och möjligheterna är obegränsade, de måste bara förverkligas. Med hjälp av lärdomsprovet och dess resultat kan bolaget ta ett steg framåt och möjligen öppna en ny flygrutt som har ett relativt stort intresse i Villmanstrand, flygrutten till St Petersburg.

The objective of the thesis was to explore the air traffic situation in Lappeenranta. The thesis was made as a commission for the company Fly Lappeenranta, which car-ries the responsibility for the air traffic between Lappeenranta and Helsinki. The company is quiet new and with the help of the thesis the idea was to find out what kind of changes could still be made and what the company partners think about the company and its services. The theoretical framework was based on literature about competition strategies. Mar-keting theories were also covered manifold with for example literature about market-ing communications and different marketing alternatives. The study was carried out in the form of two separate questionnaires for the company partners and possible future company clients. The questionnaires were sent through e-mail to all Fly Lappeenranta’s company partners and to the possible future company clients whose contact information was received from Fly Lappeenranta’s reservation system. The results were positive and it was easy to make some suggestions for improve-ments. The future for Fly Lappeenranta seems to be bright and with some small changes the company can get more passengers and expand its operations. In conclusion one can say that Fly Lappeenranta is really a company with many pos-sibilities. Potential and possibilities are unlimited; they just have to be implemented. With the help of the thesis and its results the company can take a step forward and possibly open a new flight path which already is of big interest in Lappeenranta; the flight path to St. Petersburg.

Tallennettuna: