Haku

Viisaasti Vesillä -kampanjan kehittäminen ja vaikuttavuus

QR-koodi

Viisaasti Vesillä -kampanjan kehittäminen ja vaikuttavuus

Hukkuminen on kolmanneksi yleisin tapaturmainen kuolinsyy maailmanlaajuisesti. Suomessa hukkuu vuosittain noin 150 henkilöä. Lisäksi se on Suomessa myös edelleen yksi yleisimmistä pienten, alle kouluikäisten lasten, tapaturmaisista kuolemansyistä. (THL, 2019). Jotta tapaturmaiset hukkumiset vähenisivät, vesiturvallisuustyö vaatii enemmän huomiota.

Kehittämistyön tavoitteena oli luoda Viisaasti Vesillä-kampanjalle teoreettinen viitekehys, jonka avulla edistetään kampanjan strategisia tavoitteita ja luoda mittareita, joilla voidaan arvioida kampanjan vaikuttavuutta. Kyselytutkimuksella selvitettiin, miten Viisaasti Vesillä -kampanja vaikuttaa suomalaisiin ja millaisia persoonia kyselyn perusteella voi rakentaa vesiturvallisuusviestinnän segmentoinnin tueksi.

Kehittämistyön teoriapohjassa käytiin läpi käyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden ymmärtämistä, päätöksentekoa, asennetta ja motivaatiota ja kuinka käyttäytymistä voidaan muuttaa. Vaikuttaminen ja vaikuttavuus ovat merkittäviä tekijöitä kampanjoissa. Benchmarkkasin kolmea erilaista tahoa, jotka toimivat yhteiskunnallisesti merkittävässä roolissa edistäen turvallisuutta kansallisesti ja kansainvälisesti. Projektin aikana kerättiin kyselyillä tietoa Viisaasti Vesillä -kiertueen vaikuttavuudesta esityksen nähneeltä kohdeyleisöltä Kainuun ja Karjalan prikaatista. Lisäksi kyseltiin kansalaisten mielipiteitä Viisaasti Vesillä -kampanjasta ja heidän vesiturvallisuusasenteistaan.

Teoreettisen pohjan myötä Viisaasti Vesillä -kampanjaa kehitettiin ja innovoitiin ymmärtäen paremmin ihmisen käyttäytymistä. Kehittämistyön myötä syntyi kolme erilaista mittaria, joilla kampanjan vaikuttavuutta voi mitata. Kyselyiden analysointien kautta luotiin myös kuusi erilaista vesiturvallisuuden asenneprofiilia. Benchmarkkauksen kautta löytyi keinoja kehittää vesiturvallisuuskampanjaa ja sen strategista vaikuttavuutta.

Kehittämistyön myötä Viisaasti Vesillä -kampanjan ympärille syntyi innovaationa uusi teema: ”hukkumattomuudenlupaus”. Sen tarkoituksena on herättää ihmisiä miettimään tunteiden kautta omaa käyttäytymistään vesillä ja sitä, että jokainen hukkunut on jonkun läheinen.

Tallennettuna: