Haku

Startupin strateginen asiantuntijabrändäys ja medianäkyvyyden saavuttaminen

QR-koodi

Startupin strateginen asiantuntijabrändäys ja medianäkyvyyden saavuttaminen

Asiantuntija viestii taitavasti, mutta prosessi kohti asiantuntijabrändiä on paljon muutakin kuin hyvää viestintää. Asiantuntijan oma kilpailuetu määrittelee viime kädessä sen, pystyvätkö sidosryhmät nostamaan hänet tunnustetuksi asiantuntijaksi. Tunnustetun asiantuntijuuden myötä medianäkyvyyden saavuttaminen helpottuu, kun asiantuntija on vakiinnuttanut paikkansa asiantuntijaverkostossaan. Tunnustetun asiantuntijuuden prosessi ei kuitenkaan pääty tähän, vaan sitä on ylläpidettävä aktiivisuudella ja dialogilla sidosryhmien kanssa.

Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä olivat puolistrukturoidut asiantuntijahaastattelut. Asiantuntijahaastattelut järjestettiin Helsingissä marras-joulukuussa 2019. Opinnäytetyön lähteinä olivat erilaiset julkaisut, kuten kirjat, artikkelit ja elektroniset julkaisut asiantuntijuudesta, strategisesta brändirakentamisesta ja medianäkyvyydestä. Medianäkyvyys on tässä opinnäytetyössä rajattu tarkoittamaan digitaalista näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja lehtien verkkopainoksissa, sekä perinteisessä mediassa rajattu tarkoittamaan suomalaisissa lehdissä, sekä televisio- ja radiokanavilla tapahtuvaa näkyvyyttä.

Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka yritys voi strategisesti rakentaa asiantuntijabrändiä, sekä sen mahdollisuuksia saada medianäkyvyyttä asiantuntijana. Tässä opinnäytetyössä käydään läpi ne asiantuntijabrändin saavuttamiseen liittyvät prosessivaiheet, joiden läpikäynnin jälkeen voidaan alkaa tavoittelemaan medianäkyvyyttä uskottavana ja vastuullisena asiantuntijana.

Opinnäytetyön tehtävänä on tarjota toimeksiantajalle lista ehdotetuista toimenpiteistä, joita sen tulisi tehdä tullakseen sekä tunnustetuksi asiantuntijaksi, että saadakseen medianäkyvyyttä.

Tallennettuna: