Haku

Kansainvälistymisopas suomalaisille alkoholintuottajille - kohdemaana Japani

QR-koodi

Kansainvälistymisopas suomalaisille alkoholintuottajille - kohdemaana Japani

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut laatia kansainvälistymissuunnitelma suomalaisille alkoholintuottajille. Opinnäytetyössä kohdemaana on käytetty Japania ja se on rajattu koskemaan alkoholipitoisia tuotteita. Opinnäytetyössä on tutkittu Japania markkina-alueena, tutustuttu Japanin ja Suomen välillä vallitseviin kulttuurieroavaisuuksiin sekä otettu huomioon alkoholin maahantuontia rajoittavat lait, verot ja säädökset. Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu yrityksen kansainvälistymisprosessin ympärille. Kansainvälistymisprosessia ja sen vaiheita avataan tarkemmin, hyödyntäen alan viitekirjallisuutta. Tarkastelunäkökulmana opinnäytetyössä on käytetty yritysjohdon strategista näkökulmaa ja korostettu päätöksenteon merkitystä kansainvälistymistilanteessa. Tyypiltään opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen lopputuloksena on rakentunut kansainvälistymisopas suomalaisille alkoholintuottajille Japanin markkinoille (Liite 1). Oppaassa on tutustuttu tarkemmin Japanin alkoholinkulutuskulttuuriin, paikalliseen kilpailijakenttään ja heidän tuotteisiinsa, sekä Japanin markkinoille tyypillisiin liiketoimintakäytäntöihin. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin lokakuussa 2018 ja saatettiin loppuun helmikuussa 2019. Liitteenä löytyvä kansainvälistymisopas tarjoaa lukijalle tietoa Japanin alkoholiverotuksesta ja lainsäädännöstä, sekä paljastaa vaadittavat toimenpiteet alkoholipitoisten tuotteiden maahantuomiselle. Kansainvälistymisopas tarjoaa myös hyvän yleiskuvan Japanista mark- kina-alueena ja siellä toimimisesta, joka on kaikkien yritysten hyödynnettävissä toimialasta riippumatta. Oppaan lopussa otetaan kantaa muun muassa, tuotteen ulkonäköön, pakkausmateriaaleihin ja kokoluokkiin, sekä annetaan ehdotuksia kansainvälistymisprosessin aloittamiseen käytännössä. Opinnäytetyössä asetettuun tavoitteeseen päästään onnistuneesti ja se tarjoaa hyvän pohjan yrityksen suunnitellessa kansainvälistymistä Japanin markkinoille.

Tallennettuna: