Haku

Käyttökokemuksia ravintolaruuan tilauspalveluista

QR-koodi

Käyttökokemuksia ravintolaruuan tilauspalveluista

Ravintolaruuan tilauspalvelut ovat palveluiden tarjoajia, joiden avulla käyttäjä pystyy tekemään ruoka- ja kuljetustilauksia ravintolasta. Palveluiden käyttäminen perustuu digitaaliseen tilauksentekovaiheeseen, joka tapahtuu matkapuhelinsovelluksen tai internetsivujen avulla. Palveluiden suosion kasvu on ollut Suomessa nopeaa, ja alalle on syntynyt useita palvelun tarjoajia suhteellisen lyhyessä ajassa.

Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ravintolaruuan tilauspalveluita käyttäneiden vastaajien omakohtaisia käyttökokemuksia. Tarkoituksena on saada selville käyttäjien mielipiteitä ky-seisten palveluiden toimivuudesta ja tuomaan esille vastaajien henkilökohtaisia näkemyksiä palvelumuodon käyttöön liittyen.

Tutkimus rajautuu Suomessa toimiviin ravintolaruuan tilauspalveluihin. Lisäksi tutkimus sulkee ulkopuolelleen palvelut, joiden tilauksen perille toimittamisesta vastaavat ravintoloiden omat lähetit.

Tietoperustassa käsitellään ravintolaruuan tilauspalveluita yleisesti ja niiden yleistymiseen ja kasvuun liittyviä syitä Suomessa. Luvussa esitellään myös alalla toimiva palveluntarjoajia ja tarkastellaan muita samantyyppisiä palveluita.

Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruumene-telmänä lomakehaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta vastaajaa, jotka olivat tilanneet ravintolaruokaa palveluiden kautta. Tutkimuksen tekeminen aloitettiin loppukeväällä 2017, ja se saatiin valmiiksi syksyn aikana.

Tutkimustulosten perusteella ravintolaruuan tilauspalvelut nähdään yleisesti hyvänä ja toimi-vana palvelumuotona. Palveluiden käyttämisen syitä ovat oman ajan säästäminen, muka-vuuden- ja kokeilunhalu sekä jaksamattomuus ruuan tekemiseen. Palveluiden käyttämisessä ilmeni myös erilaisia ongelmia, joihin vastaajilla oli esittää kehittämisideoita. Palveluiden tule-vaisuus nähdään Suomessa valoisana.

Tallennettuna: