Haku

Tutkimus Valtiokonttorin tietohallinnon työntekijöiden kokemuksista scrum-viitekehyksen käyttöönotettaessa

QR-koodi

Tutkimus Valtiokonttorin tietohallinnon työntekijöiden kokemuksista scrum-viitekehyksen käyttöönotettaessa

Opinnäytetyön tarkoituksena on kerätä tietoa Valtiokonttorin tietohallinnossa työskentelevien henkilöiden ajatuksista ja kokemuksista, kun käyttöön otetaan uusi projektityöskentelytapa, ketterät menetelmät scrum-viitekehyksellä. Tärkeänä tavoitteena opinnäytteelle on selvittää muutosvaiheessa mukana olevien henkilöiden näkemyksiä uudesta toimintatavasta. Tarkoituksena on myös tehdä näkyväksi, miten muutoksen keskellä olevien työntekijöiden ajattelu muuttuu prosessin edetessä. Opinnäytetyö tarjoaa myös tarkastelukulman muutosjohtamiseen ja tarkastelee kyselytutkimuksen hyödyntämistä muutoksen johtamisen työvälineenä.

Teoreettisena lähtökohtana on ketterien menetelmien scrum-viitekehys sekä muutoksen johtamisen tarkastelu. Vesiputousmalli on perinteinen ja laajalti käytetty projektihallintamalli, joka on väistymässä ketterien menetelmien käytön laajentuessa. Scrum ei kuitenkaan ole tuotekehitysprosessi tai –tekniikka, vaan se perustuu prosessinhallintateoriaan tai empirismiin ja se on luotu välineeksi, kun halutaan kehittää tuottavasti ja luovasti korkealla lisäarvolla.

Opinnäytetyö on luokiteltavissa laadulliseksi tapaustutkimukseksi, jonka aineistona hyödynnettiin rajatulle ryhmälle toteutettuna kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin kaksi vaiheisena tammikuussa ja toukokuussa 2017. Kysely kohdennettiin Valtiokonttorin tietohallinnon työntekijöille, 12 henkilöä, jotka olivat mukana pilottina projektissa, jossa ensimmäistä kertaa kokeiltiin ketterää menetelmää ja scrum-viitekehystä. Ensimmäiseen kyselyyn vastasi seitsemän henkilöä ja toiseen kyselyyn 8 henkilöä. Vastaukset on analysoitu käyttäen sisällönanalyysiä.

Keskeinen johtopäätös on, että tavoitteen jakaminen pienempiin osiin sekä asettamalla välitavoitteita mahdollistaa paremman seurannan tarkasteltaessa työntekijöitä muutoksen keskellä. On myös tärkeää kartoittaa työntekijöiden oma osaaminen prosessin alussa sekä seurata sitä muutoksen edetessä. Työntekijöiden omat kokemukset muokkaavat tuntemuksia muutoksesta ja ne heijastavat aina sen hetkisiä onnistumisia.

Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että säännöllisesti toteutettavilla anonyymeillä kyselytutkimuksilla pystytään keräämään tietoa, joka auttaa johtoa onnistuneempaan muutoksen läpivientiin. Tutkimus on työelämälähtöinen, jonka kyselymuotoista aineiston keruutapaa voidaan hyödyntää myös seuraavissa muutosprojekteissa.

Tallennettuna: