Haku

Media-alan yrityksen liiketoimintasuunnitelma ja liiketoiminnan kehittäminen

QR-koodi

Media-alan yrityksen liiketoimintasuunnitelma ja liiketoiminnan kehittäminen

Tämä opinnäytetyö on laadittu toimeksiantona SAY eli Spämmääjien Ammattiyhdistys -nimiselle osuuskunnalle. Sen tavoitteena on auttaa nopeasti kasvanutta media-alan yritystä suunnittelemaan ja kehittämään liiketoimintaansa.

SAY on vaihtoehtomusiikkiin ja urbaaniin kulttuuriin keskittynyt pienmedia, jonka tehtävänä on luoda omaleimaista ja viihdyttävää mediasisältöä asiakkailleen. Videotuotantopalveluiden myynti, nettiradiotoiminta sekä yrityksen kotisivujen keskustelufoorumi muodostavat yrityksen ydinliiketoiminnan. Yritys sai alkunsa vuonna 2009, jolloin yrittäjät alkoivat laatia mediasisältöä etupäässä omaksi ja ystäviensä iloksi. Vuonna 2014 yrityksen liiketoiminta lähti kuitenkin nopeaan kasvuun kotisivujen uudistamisen, nettiradiotoiminnan laajentumisen sekä videotuotan-totilausten saamisen johdosta. Tämän myötä aiemmin harrastuksenomaisen liiketoiminnan tarkempi suunnittelu sekä kehittäminen tulivat yrittäjille ajankohtaiseksi.

Opinnäytetyön teoriaosuus tarkastelee SAY:n kannalta keskeisempiä liiketoiminnan osa-alueita - yrityksen toimintaympäristöä, strategiaa, markkinointia sekä riskejä. Tähän kirjallisuusanalyysiin tukeutuen, työn empiirisessä osuudessa laaditaan SAY:lle liiketoimintasuunnitelma, sekä analysoidaan osuuskunnan kehitysmahdollisuuksia.

Opinnäytetyöprosessi on saanut alkunsa vuonna 2014 ja tutkimusmenetelmänä on toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt monipuolinen ja kattava liiketoimintasuunnitelma sekä sen pohjalta annetut kehityssuositukset tarjoavat toimeksiantajayritykselle konkreettisia keinoja pitkän aikavälin menestyksekkään yritystoiminnan varmistamiseksi.

Tallennettuna: