Haku

Analytiikka osana innovaatiostrategiaa

QR-koodi

Analytiikka osana innovaatiostrategiaa

Analytics supporting innovation strategy decision-making

Yritykset ja organisaatiot ovat keskellä digitaalisen muutoksen aikaa. Viime vuosikymmenen teknologinen kehitys on muuttanut yritysmaailmaa, mutta miten se on vaikuttanut yrityksen innovaatiostrategiaan ja päätöksentekoon? Yrityksien eritasojen päätöksentekoa on tarkennettu, nopeutettu ja tehostettu data-analytiikan avulla. Yrityksien innovaatiostrategia on useimmissa tapauksissa ollut, joko uuden kehittämiseen tai vanhan parantamiseen keskittyvää. Dataohjautuvien organisaatioiden yleistyessä myös innovaatiojohtaminen vääjäämättä muuttuu ja hyödyntää teknologisen muutoksen tuomaa edistystä. Yrityksen innovaatioiden tuoma kilpailuetu on usein se, mikä erottaa menestyvät ja epäonnistuvat yritykset tai organisaatiot.

Työn tarkoituksena on selvittää, miten analytiikkaa muokkaa innovaatiostrategian ja prosessin keskeistä päätöksentekoa. Työssä tarkastellaan erityisesti innovaatioprosessin alkupään päätöksentekoa ja luodaan tiivis kuva analytiikan roolista taktisen ja operatiivisen tason päätöksissä.

Innovaatiojohtamisen viitekehyksessä päätökset ovat monisyisiä ja kompleksisia. Data-analytiikan vaikutuksella innovaatiostrategian luonne muuttuu adaptiivisemmaksi, sekä saa enemmän emergenttejä piirteitä. Eri analytiikan metodit auttavat eri tavoin päätöksissä ja varsinkin koneoppiminen ja trendientunnistus omaavat suurimman potentiaalin. Päätöksenteosta ja strategiasta tulee ketterämpiä, sekä innovaatioprosessin tärkeimmäksi tekijäksi ja ajuriksi osoittautuvat asiakkaat ja asiakasdata. Onnistunut integrointi vaatii oikeanlaisen asennoitumisen ja dynaamisia kyvykkyyksiä organisaatiolta.

Tallennettuna: