Haku

Tornion kaupunngin koulunuorisotyön nykytila ja tulevaisuus

QR-koodi

Tornion kaupunngin koulunuorisotyön nykytila ja tulevaisuus

Viime vuonna on ollut esillä paljon, miten nuorisotyön ja koulutoimen tulisi lähentyä toisiaan ja kehittää yhteistyötään. Koulut kaipaavat aikuista, jolla olisi aikaa kohdata nuori keskustellen ja yhdessä kulkien hetken matkaa kasvussa aikuisuuteen. Sekä koululla, että nuorisotoimella on sama työn kohde. Toisaalta molemmat tahot taiteilevat yhä vähenevien resurssien kanssa. Suomessa on monia koulunuorisotyön malleja ja tapoja tehdä yhteistyötä. Mallit sellaisenaan eivät ole kopioitavissa koulun ja nuorisotoimen malliksi. On luotava malli, mikä vastaa niihin tarpeisiin jota sekä koululla, nuorisotoimella kuin myös koulun oppilailla on. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta koulunuorisotyön aiempaan hankkeeseen kuuluvista hankeraporteista, sekä Tornion nuorisotoimelta saamista aineistoista koulunuorisotyön nykytilasta. Lisäksi tutkimuksen aikana on Tornion kaupungin nuorisotoimen ja koulujen välillä pidetyistä koulunuorisotyön kehittämiskokouksen muistiosta. Neljäntenä aineistona on Tornion kaupungin nuorisotyön päälliköltä saatu henkilökohtainen tiedonanto asiaan liittyen. Laadullisen tutkimukseni aineiston analysointi on tehty käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysi menetelmää. Kahden aiemman hankkeen tulokset osoittivat yhtäläisyyden sille, että koululla tarvitaan varsinaisen opetustyön ulkopuolista aikuista, jolla on aikaa kohdata nuoria luottamuksellisesti. Tutkimus osoitti, että koulunuorisotyölle on tarve, jonka sekä oppilaat, koulu ja nuorisotoimi tunnustivat ja tiedostivat. Se, millaista se tulee olemaan, muodostuu tulevaisuudessa nuorten, henkilöstön, koululla muiden toimivien toimijoiden sekä nuorisotoimen yhteisten tavoitteiden ja toimintatapojen tuloksena.

Tallennettuna: