Haku

Julistesuunnittelu osana yrityksen visuaalista viestintää

QR-koodi

Julistesuunnittelu osana yrityksen visuaalista viestintää

Tämä pro gradu –tutkielma käsittelee julistesuunnittelua osana yrityksen visuaalista viestintää. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus julisteiden suunnitteluprosessista Oulun kiipeilykeskukselle. Toimeksiantona oli suunnitella yrityksen toimitiloihin vanhanaikaisia julisteita, jotka lisäisivät toimitilojen viihtyvyyttä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata julistesuunnitteluprosessia. Tutkimuskysymyksiä oli kolme. Mitä julisteiden suunnittelussa on otettava huomioon? Mihin julisteet sijoittuvat yrityksen visuaalisessa viestinnässä? Millainen rooli graafisella suunnittelijalla on yrityskuvan luomisessa? Suunnitteluprosessia lähestyttiin design management –mallin pohjalta ja sen perusteella toteutettiin teemahaastattelut. Tutkimuksen aineistoina toimivat sekä haastattelut että suunnittelussa käytetyt tietolähteet kuten art deco –mallijulisteet, valokuvat ja kirjalliset lähteet. Aineistoa analysoitiin abduktiivisen päättelyn keinoin eli sekä teoria- että aineistolähtöisesti. Tuloksena syntyi prosessikuvaus julistesuunnittelun vaiheista. Tärkeä osa työtä on taiteellinen osuus eli syntyneet teokset. Tutkimuksen perusteella julisteiden suunnittelu edellyttää monentasoista lähestymistapaa suunnitteluongelmaan sekä monipuolista tiedonhankintaa. Design management –malli sopii graafisen suunnittelijan teoreettiseksi kontekstiksi, kun halutaan ymmärtää yrityksen visuaalisen viestinnän kokonaiskuvaa. Lisäksi suunnittelijan on osattava valita oikeanlaiset keinot korostaakseen haluttuja yrityksen identiteetin piirteitä profiloinnissa. Julisteiden sijoittumista yrityksen visuaalisen viestinnän kentässä ei ollut helppo määritellä. Julisteiden rooli muuttuu käyttötarkoituksen mukaan. Alkuperäinen julistesarja on itsenäinen taideteos, jolla ei ole tarkoitus myydä mitään vaan kertoa tarinaa ja luoda mielikuvia. Graafisen suunnittelijan rooli yrityskuvan luomisessa näyttäytyi aktiivisena ja merkittävänä. Suunnittelijan tehtävänä oli hahmottaa visuaalisen viestinnän kokonaisuutta ja tehdä ymmärrettäväksi visuaalisen viestintää ja vielä hahmottomia ideoita. Lisäksi tehtävä oli luoda jotain lisäarvoa yritykselle kuvallisin keinoin.

Tallennettuna: