Haku

Idea & sen toteutus ; case-tutkimus yritysilmeen rakentamisesta

QR-koodi

Idea & sen toteutus ; case-tutkimus yritysilmeen rakentamisesta

Case-tutkimus yritysilmeen rakentamisesta matkailualan yritykselle. Keskeinen tutkimuskysymys kuuluu, kuinka visuaalinen identiteetti, yritysilme, rakennetaan asiakkaan antamien ehtojen sisällä? Yritysilmeen visualisointiin keskitytään luovana prosessina graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Tutkielma jakaantuu taiteelliseen ja teoreettiseen osuuteen. Taiteellisessa osuudessa luon uuden, persoonallisen ja yhtenäisen yritysilmeen olemassa olevalle matkailualan yritykselle: Haapaniemen Matkailu Oy:lle. Yritysilmeen sovelluksina suunnittelen yrityksen käyntikortit, www-sivut, lehtimainokset sekä lyhyen kaksikielisen yleisesitteen. Teoreettisessa osuudessa avaan brandin ja yritysilmeen välistä suhdetta sekä tutkielmani taiteellisen osuuden prosessia graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Analysoin omaa tekemistäni prosessin aikana. Käyn yksityiskohtaisesti läpi suunnittelussa kohtaamiani ongelmia ja perustelen, miksi päädyin tekemiini ratkaisuihin. Tutkielmani johtopäätöksenä on, että yritysilme – joka koostuu yritystunnuksesta; liikemerkistä ja logotyypistä sekä väristä ja typografiasta – on brandin, yrityksen identiteetin visuaalinen ilmentymä ja viestinnän työkalu, jossa alkuperäisen idean persoonallisuus ja sen johdonmukainen toteutus lopulta ratkaisee, onko yritysilme onnistunut.

Tallennettuna: