Bad Luck Love
Nestšastlivaja ljubov (venäjänkielinen nimi)
Nepasisekusi meilė (liettuankielinen nimi)
Halb armuõnn (vironkielinen nimi)
Ali (työnimi)
Gomo gomo (työnimi)
Sopimus (työnimi)
Yksi meno Eiraan (työnimi)
Nevezutshaja ljubov (venäjänkielinen nimi)
Finna-arvio
Bad Luck Love
Olli Saarelan ohjaama ja Heikki Vuennon kanssa käsikirjoittama draama Bad Luck Love (2000) on helsinkiläislähiöön sijoittuva rakkaustarina. Alin (Jorma Tommila) ja Inkan (Maria Järvenhelmi) suhdetta uhkaavat syrjäytyminen yhteiskunnasta, päihteet ja yhteydet väkivaltaiseen rikollisjengiin.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
K16 |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Arkistoaineisto / esiintyjät: Thee Ultra Bimboos (yhtye musiikkivideossa <i>95 % Fake</i>) ,
Arkistoaineisto / esiintyjät: Thee Ultra Bimboos (yhtye musiikkivideossa <i>95 % Fake</i>)Hae aiheistaAvustajat
Vantaan työttömät ry, Siltamäen hoitokoti, Toukolan hoitokoti, Miret Laine, Hoang Thi-Lieu, To-Oanh Nguyen, Anh Thu Rosenqvist, Markku Käki, Pete Erkkinen, Suveka Kymäläinen, Tuuli Liukas, Henry Jerkku, Elina Aalto, Topi-Juhani Uskola, Mac, Antti Lipponen, Timo Ketola, Katja Lönnberg, Matti Koponen, Pertti Nissinen, Muhammed Mönkkönen, Suho<br /><br />Tom Peter Elfström, Ilona Hautamäki, Jani Havulampi, Pertti Heikkonen, Anja Hiilosmaa, Aatto Hirvikoski, Lauri Kinnunen, Valtteri Kivelä, Karen Kondo, Aarno Kuussalo, Ari Leino, Niilo Leinonen, Juho Liesmä, Mire Mroue, Raimo Orasmaa, Lauri Pasanen, Sebastian Peltonen, Samuli Ponsamaa, Jari Pylkkänen, Eira Ritvanen, Santtu Sarnas, Tomi Stankevitsch, Raimo Talvela, Veikko Vainionpää ,
Vantaan työttömät ry, Siltamäen hoitokoti, Toukolan hoitokoti, Miret Laine, Hoang Thi-Lieu, To-Oanh Nguyen, Anh Thu Rosenqvist, Markku Käki, Pete Erkkinen, Suveka Kymäläinen, Tuuli Liukas, Henry Jerkku, Elina Aalto, Topi-Juhani Uskola, Mac, Antti Lipponen, Timo Ketola, Katja Lönnberg, Matti Koponen, Pertti Nissinen, Muhammed Mönkkönen, Suho<br /><br />Tom Peter Elfström, Ilona Hautamäki, Jani Havulampi, Pertti Heikkonen, Anja Hiilosmaa, Aatto Hirvikoski, Lauri Kinnunen, Valtteri Kivelä, Karen Kondo, Aarno Kuussalo, Ari Leino, Niilo Leinonen, Juho Liesmä, Mire Mroue, Raimo Orasmaa, Lauri Pasanen, Sebastian Peltonen, Samuli Ponsamaa, Jari Pylkkänen, Eira Ritvanen, Santtu Sarnas, Tomi Stankevitsch, Raimo Talvela, Veikko VainionpääHae aiheista |
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
Kokoonpanot
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
31.8., 3.9. - 1.10.1999 (21 kuvauspäivää) - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
"Rukajärven tiellä loistavat kannuksensa ansainnut Olli Saarela on tehnyt elokuvan ihmisistä, joita ei mainita juhlapuheissa tai korukielisissä julkilausumissa", Tuuve Aro (Cult 10/2000) avasi. "Bad Luck Loven päähenkilöt ovat nk. väliinputoajia, pikkurikollisia ja katujen kasvatteja, jotka ovat pysähtyneet polkemaan sivuraiteelle. Saarelan elokuva on paitsi hien ja veren tuoksuinen kasvukertomus, myös painava kommentti unohdettujen puolesta. [- -] Saarela on onnistunut luomaan elokuviinsa tunnistettavan tyylin, joka on erikoinen yhdistelmä raakaa rosoisuutta ja perinteisen esteettistä eeppisyyttä. Fyysisesti esitettyihin tapahtumiin imeytyy väkisin mukaan, ja kuvattuihin ihmisiin samastuu - suorastaan kiintyy kovasti." Antti Lindqvist (TV-maailma 20/2000) etsi yhtymäkohtia amerikkalaiseen ja eurooppalaiseen elokuvaan: "Francis Coppolan Taistelukala ja Martin Scorsesen Sudenpesä kohtaavat nykyajan suomalaisessa lähiötodellisuudessa [- -]. Kysymys ei kuitenkaan ole näiden rikos- ja jengikuvausten lainailusta tai matkimisesta, vaan samantapaisista, syvälle porautuvista henkilökuvista ja perustunnelmista. Äärimmäinen kovuus ja yllättävä herkkyys ovat läsnä yhtä aikaa tässä katu-uskottavassa kehityskertomuksessa, jossa väkivalta piilee yhtä paljon rakenteissa kuin jokapäiväisessä toiminnassa. Peruskosketus on siten enemmän eurooppalainen kuin amerikkalainen. Kuten kuuluukin olla. [- -] Bad Luck Loven roolihahmot ovat toden näköisiä ja oloisia, sielunmaisemiensa kaltaisia. Raivoisaa karismaa uhkuva Jorma Tommila tekee tähän mennessä kokonaisvaltaisimman näyttelijätyönsä valkokankaalla. Tommi Eronen ja Maria Järvenhelmi ovat hienossa vuorovaikutuksessa hänen kanssaan. Ryhmän kuvauksena elokuva onkin niin tiivis, ettei mukaan ole mahtunut oikeastaan lainkaan virkavallan edustajia, vaikka rikollisista onkin kysymys." Ywe Jalander (Suomen Kuvalehti 39/2000) näki, että "Saarelan elokuvassa ovat keskeisinä toisaalta väkivallan ja miehisen uhon teemat, toisaalta anteeksianto ja ihmisen muuttumisen mahdollisuus. Myös kristinusko on läsnä ainakin merkkeinä, ikään kuin kysymyksenä, onko sillä vielä pätevää sanottavaa nykytodellisuudessa. Bad Luck Lovessa on vauhtia ja ekspressiivisyyttä heti alusta lähtien, mutta se tuntuu samalta jossain määrin voimattomalta, kerrotun taustalta puuttuu jännitteitä. Ehkä syynä on se, että elokuva kulkee koko ajan parodian rajalla ja kuvaa enemmän merkkejä kuin ihmisiä. Mutta tyylikäs se on ja paikoitellen myös tunteisiin vetoava." Harri-Ilmari Moilasen (Kansan Uutiset 22.9.2000) mielestä "Bad Luck Lovessa ratsastetaan liikaa kliseillä, kerronnassa on jotain kiusallisen kökköä. Ote ammatti- ja taparikollisten maailmaan sekä lähiöihmisten arkeen on yhdistelmä Stakesin tilastoa, sensaatiolehden rikosraporttia, tavallista ronskimpaa kotikatusarjaa ja musiikkivideoita. Eri sukupolvien näyttelijät saavat suhteellisen reippaasti päästellä ongelmallisen tunnekuohuisten roolihahmojensa höyryjä ulos, paljolti vittu-sanan terästäminä. Tapahtumissa on sentään tilaa niin mustalle kuin groteskillekin huumorille. Inspiraatiopotkua tekijät tuntuvat saaneen elokuvista Cape Fear (= De Niron selkätatuointi) sekä The Krays – väkivallan veljekset (= vahvat naiset kaksospoikien takapiruina)." Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 29.9.2000) valitti käsikirjoituksen ongelmia: "Lupaavan alun jälkeen tarina pysähtyy kuin seisovaan veteen, kun Ali vapautuu vankilasta. Ali vakuuttelee henkistä muutostaan jokaiselle vastaantulijalle, mutta teoiksi hänen puheensa muuttuvat vasta lopun väkivaltaisissa ja kovin ennalta-arvattavissa välienselvittelyissä. Toinen ongelma on Alin umpimielisyyttä lähestyvä vaitonaisuus. Katsojan on vaikea eläytyä toimettoman ja mykkänä eteensä tuijottavan miehen tuntoihin. Saarela jättää tarkoituksella kertomatta, onko Alin kokema muutos isällisen vastuuntunnon vai uskonnollisen herätyksen aiheuttama. Jälkimmäistä vaihtoehtoa tukee elokuvan osoitteleva uskonnollinen symboliikka, joka saa pitkitetyssä epilogissa suorastaan pyhäkoulumaisia piirteitä." - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Bad Luck Love, Olli Saarelan kolmas pitkä näytelmäelokuva Lunastuksen (1997) ja Rukajärven tien (1999) jälkeen, syntyi osana Suomen elokuvasäätiön tuotantoneuvojan Petri Jokirannan projektia: hän oli tilannut Tove Idströmiltä, Iiro Küttneriltä, Outi Nyytäjältä ja Heikki Vuennolta käsikirjoitukset vapaavalintaisesta aiheesta noin tunnin mittaiseen elokuvaan. Käsikirjoittaja sai itse valita ohjaajan aiheelleen, ja projektin tuloksena syntyivät Bad Luck Loven lisäksi Tove Idströmin ja Jarmo Lampelan Rakastin epätoivoista naista (1999), Iiro Küttnerin ja Saara Saarelan Kuningas Hidas (2000) sekä Outi Nyytäjän ja Timo Humalojan Laina-aika (2000). Vuennon ja Saarelan yhteistyö oli alkanut Lunastuksessa ja se jatkui uuden projektin merkeissä Rukajärven tien ollessa vielä kuvausvaiheessa. Vuento halusi kirjoittaa lähiöistä ja työttömyydestä, Saarela oli puolestaan hautonut ideaa suomalaisesta palkkatappajasta. Kun teemat yhdistettiin, alkoi hahmottua Bad Luck Loven tarina, joka kehittyi yli kymmenen käsikirjoitusversion kautta ja kulki mm. työnimillä "Ali", "Yksi meno Eiraan" ja "Gomo gomo". Vuennon aluksi yksin kehittelemä tarina sijoittui Pohjois-Suomeen ja kertoi juuri armeijasta palanneesta nuoresta miehestä. Saarelan tultua mukaan päähenkilöstä tuli vanhempi, ja loppuvaiheessa hän työsti käsikirjoitusta Jorma Tommilan kanssa. Lunastuksen tapaan käsikirjoitus kasvoi alun perin suunnitellusta tunnin mitasta kokoillan elokuvaksi. "Se ei ollut itsetarkoituksellista", kommentoi Vuento, "en tehnyt sitä 'salaa' vain sen takia että Olli Saarelan pitää saada tehdä pitkä leffa. Mutta aihe vei mukanaan, se ruokki itse itseään ja pakotti improvisoimaan sen, mitä budjetin raameissa oli mahdollista. Materiaalia sitten syntyi kokopitkäksi elokuvaksi asti." "Suomi on jakautunut kahtia", Saarela määritteli lehdistöesitteen Ohjaajan sanassaan. "Varattomiin ja varallisiin. Olen halunnut tehdä tämän elokuvan ihmisistä, joita ei mainita juhlapuheissa tai korukielisissä julkilausumissa. Heidän elämästään olen halunnut viipaleen elokuvaani lohkaista." "Olen itse viettänyt nuoruuteni Laajasalossa ja tunnen tiettyä lämpöä lähiöelämää kohtaan", Saarela jatkoi haastattelulausunnossa. "Kyseessä ei ylipäätään ole elokuva lähiöstä, vaan rakkaustarina, joka sijoittuu lähiöön. [- -] Oli luontevaa ryhtyä tekemään Bad Luck Lovea, sillä käsittelen siinä hyvin samankaltaisia teemoja kuin Rukajärven tiessä ja muissa aiemmissa elokuvissani." (Alueuutiset 20.9.2000). "Lunastuksella ja Rukajärven tiellä pyrin selvittämään omia tuntojani ja suhdettani historiaan. Olen kuitenkin nuori ihminen, elän tässä yhteiskunnassa, olen kaupunkilainen ja helsinkiläinen, joten tämä elokuva on vähintään yhtä lähellä mieltymyksiäni. [- -] Kaikissa elokuvissani on samat lähtökohdat ja teemat. Keskeiseen asemaan nousevat esimerkiksi valinnat tilanteissa, joissa valinnanvaraa ei todellisuudessa juurikaan ole. Päähenkilöni ovat myös yleensä tahtoihmisiä, jotka joutuvat kohtaamaan ylivoimaiselta tuntuvan vastustajan." (Satakunnan Kansa 23.9.2000). "Nämä kysymykset askarruttavat minua ja siksi varmaan käytän niitä niin suoraan", Saarela totesi elokuviensa uskonnollisista viitteistä. "Meidän kulttuurimmehan nousee protestanttisesta etiikasta ja silloin armo ja sovitus ovat keskeisiä kysymyksiä." (Turun Sanomat 29.9.2000). "Uskonto on niin keskeinen osa kulttuuriamme, yhteiskuntaamme ja ajatteluamme, etten näe muuta mahdollisuutta kuin käyttää sitä myös elokuvissani. Kristinusko on myös oman elämäni läpitunkeva kysymys, mutta ei minulla mitään vastauksia ole." (Ilta-Sanomat 20.9.2000). Bad Luck Love sai nimensä Larry and the Lefthanded -yhtyeen kappaleesta, jota Saarela halusi käyttää elokuvan tunnusmusiikkina. Yhtye kuitenkin vetäytyi yhteistyöstä, ja Saarela turvautui kilpailevan funk-yhtyeen Giant Robotin levytettyyn musiikkiin. Elokuvan keskeisistä näyttelijöistä Jorma Tommila tunnettiin lähinnä Jari Halosen yhteistyökumppanina ja pääosan esittäjänä elokuvista Back to the USSR - Takaisin Ryssiin (1992), Lipton Cockton in the Shadows of Sodoma (1995) ja Joulubileet (1996). Maria Järvenhelmi, Tommi Eronen ja Kari Väänänen olivat olleet mukana jo Rukajärven tiessä. Silanderin rooliin kaavailtiin aluksi Aarno Sulkasta ja Herraseksi Markku Peltolaa. Kirsi Tarvaisen rooli Inkan äitinä ja Peter Franzénin rooli hänen sosiaalityöntekijäystävänään kuvattiin, mutta ne leikattiin pois lopullisesta versiosta. Bad Luck Love kuvattiin 21 kuvauspäivässä syksyllä 1999 pääosin itäisen Helsingin lähiöissä. Se oli ensimmäinen digitaalisesti jälkikäsitelty suomalainen elokuva, toteuttajana uusi yhtiö Digital Film Finland Oy. Bad Luck Love sai ensiesityksensä Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin ohjelmassa 21.9.2000 ja varsinaisen ensi-iltansa viikkoa myöhemmin 12 kopion voimalla. Tunnustusta tuli laatutuen, neljän Jussi-patsaan (ohjaaja Saarela, näyttelijät Tommi Eronen ja Tarja-Tuulikki Tarsala, äänisuunnittelija Kyösti Väntänen) sekä myös ulkomaisten palkintojen muodossa. Elokuvan dvd-versio sisältää lisäksi teaserin, trailerin ja Giant Robot -yhtyeen musiikkivideon Helsinki Rock City, jonka Toni Laine ohjasi kuvausten jälkeen ja joka sisältää myös elokuvan otoksia. Olli Saarela ohjasi sittemmin mm. elokuvat Rölli ja metsänhenki (2001) ja Suden vuosi (2007). Hän on myös suunnitellut vuoden 1918 tapahtumiin liittyvää elokuvaa "Koston kevät" sekä elämäkertaelokuvaa Olavi Virrasta. - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. Precast Empire (Mr. Velcro Fastener Mix) Säv. Giant Robot, san. Tuomas Toivonen, sov. Tatu Metsätähti - Tatu Peltonen Giant Robot (off, alkutekstit), kahdessa osassa, yht. 1' 25". Levytys: Giant Robot; EP-levyllä Jennifer Kissed Me Hawaii Sounds 10, 2000, ja Spinefarm Records BLL 01, 2000. 2. "Teema 1" Säv. ja sov. Tuomas Kantelinen Tapiolan Nuoret Sinfonikot, joht. Markus Lehtinen (off, alkutekstit), 0' 40". 3. Dark Sun Säv. ja san. Suho Skywalker Jimsonweed (off), kaksi kertaa, yht. 2' 30". Levytys: Jimsonweed; albumilla Hippies from Hell Heart, Trust & Respect Records HTR 1318-2, 1999, ja Spinefarm Records BLL 01, 2000. 4. Heartbeat Säv. ja sov. Tuomas Kantelinen - Tuomas Toivonen, san. Tuomas Toivonen Tuomas Toivonen, laulu, kantele ja rumpukoneen ohjelmointi, Sara Lindberg, laulu, Tuomas Kantelinen, kosketinsoittimet, ja Tapiolan Nuoret Sinfonikot (off), 2' 05". Levytys: Tuomas Toivonen, Sara Lindberg, Tuomas Kantelinen ja Tapiolan Nuoret Sinfonikot; Spinefarm Records BLL 01, 2000. 5. Ignition Säv. Giant Robot, san. Tuomas Toivonen Giant Robot (off), kolme kertaa, yht. 2' 50". Levytys: Giant Robot; albumilla Crushing You With Style Hawaii Sounds 09, 1999, ja Spinefarm Records BLL 01, 2000. 6. Bad Boy Säv. J. Saastamoinen & Loud Tribe Loud Tribe (off), 0' 45". Levytys: Loud Tribe; Spinefarm Records BLL 01, 2000. 7. Keep It Up (Funk Like a Punk) Säv. ja san. Mama Rules OK Mama Rules OK (off), 1' 15". Levytys: Mama Rules OK; Spinefarm Records BLL 01, 2000. 8. Ivory Love Säv. ja san. Timo E. - Sister Bob Sister Bob (off), 2' 45". Levytys: Sister Bob; Sodapop Oy SBCD 001, 1999, ja Spinefarm Records BLL 01, 2000. 9. Spelling Robot Säv. Giant Robot, san. Tuomas Toivonen Giant Robot (off), 2' 10". Levytys: Giant Robot; albumilla Helsinki Rock City Hawaii Sounds 07, 1999, ja Spinefarm Records BLL 01, 2000. 10. "Teema 2" Säv. ja sov. Tuomas Kantelinen Tapiolan Nuoret Sinfonikot, joht. Markus Lehtinen (off), 0' 40". 11. Soundcheck Säv. Giant Robot, san. Tuomas Toivonen Giant Robot (off), kaksi kertaa, yht. 2' 30". Levytys: Giant Robot; kokoelmalla Helsinki Rock City Hawaii Sounds 07, 1999, ja Spinefarm Records BLL 01, 2000. 12. "Teema 3" Säv. ja sov. Tuomas Kantelinen Tapiolan Nuoret Sinfonikot, joht. Markus Lehtinen (off), 2' 35". 13. Beat More Acid Säv. ja san. Vaihe Rinkinen - Suho Superstar Bubble Scum (off), 0' 30". Levytys: Bubble Scum; Spinefarm Records BLL 01, 2000. 14. "Teema 4" Säv. ja sov. Tuomas Kantelinen Tapiolan Nuoret Sinfonikot, joht. Markus Lehtinen (off), 2' 00". 15. Helsinki Rock City Säv. Giant Robot, sov. Tuomas Toivonen Giant Robot (off), 1' 30". Levytys: Giant Robot; kokoelmalla Crushing You With Style Hawaii Sounds 09, 1999, ja Spinefarm Records BLL 01, 2000. 16. S M L XL Säv. Giant Robot, sov. Tuomas Toivonen Giant Robot (off), 1' 40". Levytys: Giant Robot; kokoelmalla Crushing You With Style Hawaii Sounds 09, 1999, ja Spinefarm Records BLL 01, 2000. 17. Precious Ride Säv. ja san. Suho Skywalker Jimsonweed (off), 0' 50". Levytys: Jimsonweed; kokoelmalla Hippies from Hell Heart, Trust & Respect Records HTR 1318-2, 1999. 18. "Teema 5" Säv. ja sov. Tuomas Kantelinen Tapiolan Nuoret Sinfonikot, joht. Markus Lehtinen (off), 1' 50". 19. Out Säv. ja san. Timo Silvast Silvast (off), 1' 00". 20. This Time Säv. ja san. Timo E. - Sister Bob Sister Bob (off), kaksi kertaa, yht. 2' 25". Levytys: Sister Bob; Sodapop Oy SBCD 001, 1999, ja Spinefarm Records BLL 01, 2000. 21. Tekyay Taksim Säv. ja san. Kemani Nubar Comlekciyan Kemani Nubar Comlekciyan (off), 0' 50". Levytys: Kemani Nubar Comlekciyan; Rounder Records, 1990. 22. Scordame Säv. ja san. Salvatore Fucito Enrico Caruso, laulu, ja RCA Victor Orchestra, joht. Josef Pasternack (off), 2' 05". Levytys: Enrico Caruso ja RCA Victor Orchestra, joht. Josef Pasternack; Naxos 8110753, 2004 (alkuperäisäänitys 1919). 23. Boa Säv. ja san. Tomi Kosonen, san. Tomi Kosonen - Staufenbell - Leppänen Aavikko (off), 0' 40". Levytys: Aavikko; albumilla Oriental Baby Hawaii Sounds 06b, 1999, ja Spinefarm Records BLL 01, 2000. 24. "Teema 6" Säv. ja sov. Tuomas Kantelinen Tapiolan Nuoret Sinfonikot, joht. Markus Lehtinen (off), 2' 20". 25. 95 % Fake Säv. ja san. Thee Ultra Bimboos Thee Ultra Bimboos (off, televisio), 1' 05". Levytys: Thee Ultra Bimboos; Stupido Twins TWINCD 43, 1999, ja Spinefarm Records BLL 01, 2000. 26. Noche Feliz Säv. ja san. Guillermo Posadas Enrico Caruso, laulu, ja RCA Victor Orchestra, joht. Josef Pasternack (off), 1' 35". Levytys: Enrico Caruso ja RCA Victor Orchestra, joht. Josef Pasternack; Naxos 8110753, 2004 (alkuperäisäänitys 1919). 27. "Teema 7" Säv. ja sov. Tuomas Kantelinen Tapiolan Nuoret Sinfonikot, joht. Markus Lehtinen (off), 1' 05". 28. "Teema 8" Säv. ja sov. Tuomas Kantelinen Tapiolan Nuoret Sinfonikot, joht. Markus Lehtinen (off), 2' 25". 29. "Teema 9" Säv. ja sov. Tuomas Kantelinen Sara Lindberg, laulu, ja Tuomas Kantelinen, kosketinsoittimet (off), 2' 45". 30. Andalusian Dog Säv. Mama Rules OK Mama Rules OK (off), 2' 35". Levytys: Mama Rules OK; Spinefarm Records BLL 01, 2000. 31. "Teema 10" Säv. ja sov. Tuomas Kantelinen Tapiolan Nuoret Sinfonikot, joht. Markus Lehtinen (off), 0' 30". 32. Easy to Please Säv. ja san. Jo Hope Jo Hope, laulu, ja yhtye (off), 2' 45". Levytys: Jo Hope; Terrier 74321743242, albumilla Head Terrier 74321751852, 2000, ja Spinefarm Records BLL 01, 2000. 33. "Teema 11" Säv. ja sov. Tuomas Kantelinen Tapiolan Nuoret Sinfonikot, joht. Markus Lehtinen (off), 1' 45". 34. Urban International Säv. Giant Robot, sov. Tuomas Toivonen Giant Robot (off, lopputekstit), 1' 40". Levytys: Giant Robot; albumilla Crushing You With Style Hawaii Sounds 09, 1999, ja Spinefarm Records BLL 01, 2000. Huomautuksia: Elokuvan musiikkia koottiin soundtrack-cd-levylle Bad Luck Love (Spinefarm Records BLL 01, 2000). Naaman matkapuhelimessa soi Gioacchino Rossinin säveltämä alkusoitto oopperaan Wilhelm Tell (off), 0' 05". Musiikkinumerot 6-7, 13, 19 ja 30 otettiin omakustanneäänitteiltä ja demonauhoilta. Elokuvan lopputeksteissä mainitaan Jo Hopen sävellys Arrival ja Giant Robotin Recognize jotka eivät kuitenkaan päätyneet lopulliseen elokuvaan. - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
Mother bar & kitchen, Maximedia, Nightclub DTM, Urheiluhallit Oy, Ravintola Pikku Oskari/Osman Kocak, Intermediator/Hannu Manninen, Union Five/Tommi Björk, Africa-kauppa, Team Place Forum, Profi-team, Diesel, Diamore-korut, Adidas, Kultakeidas Helsinki, Syndicate, Uneco Wine, Diverssikauppa, Wihuri Powder Products, UFF/Fredrikinkatu, Bang & Olufsen, Edv. Pajunen Oy, Finnoo-kodintekniikka, Laura Pennanen Copy, Atolli Oy, Vuotekno, Kimmo Helistö, Arena Center/Juha Pusila, Anu Karlsson, Lasten Päivän Säätiö/Linnanmäki, Rock-Ola & Markku Käki, Jakomäen kiinteistöt, Harri Aalto, Metodistikirkko, Satu Kumpulainen, Saksalainen ev. lut. seurakunta, Rimbo Salomaa, Riihimäen keskusvankila, Tero Jartti, Oko-pankki Malmi/Pasi Vapaa, Timo Harakka, Sirpa Saarela |
||||||||||||||||
Arkistoaineisto | ||||||||||||||||
Pulu pelaa pelihallissa arkadipeliä House of the Dead. Ali katselee videolta saksalaista pornoelokuvaa. Alin äidin asunnossa katsellaan televisiosta ostos-tv:tä. Inka ja Mulko katselevat videolta Thee Ultra Bimboos -yhtyeen kappaletta 95 % Fake (1999). - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|