Lipton Cockton in the Shadows of Sodoma
Lipton Cockton (televisioesityksessä käytetty nimi)
X (työnimi)
Finna-arvio
Lipton Cockton in the Shadows of Sodoma
Jari Halosen ohjaamassa tieteis- ja toimintaelokuvassa Lipton Cockton in the Shadows of Sodoma (1995) eletään vuotta 2037. Jättimäiseksi liittovaltioksi yhdistyneen Euroopan periferia-alueet ovat heikentyneet jyrkästi, mikä on aiheuttanut valtavia muuttoliikkeitä. Liittovaltion poliisipäällikkö Brand Marlon (Jari Halonen) määrää etsivä Lipton Cocktonin (Jorma Tommila) tutkimaan ylikansoitetussa Vladivostokin ugrilaisessa kaupunginosassa tapahtuneita sarjamurhia, joiden selvittely saa etsivän pohtimaan äitisuhdettaan ja seksuaalista identiteettiään.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
K16 |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Avustajat
Plastic Pony (ihmisiä Apocalypse Galleryssa) ,
Plastic Pony (ihmisiä Apocalypse Galleryssa)Hae aiheista |
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
Kokoonpanot
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
3.5. - 25.6.1993, helmikuu 1994 (pienoismallit) - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
"Lipton Cockton in the Shadows of Sodoma on teatterinero Jari Halosen toinen pitkä elokuva", Helena Ylänen (Helsingin Sanomat 21.4.1995) totesi. "Halosen visiot ovat mielenkiintoinen yhdistelmä teatterinomaisuutta ja modernia action-elokuvaa. Näiden kahden lajin luulisi olevan äärimmäisen kaukana toisistaan, mutta ei. Eiväthän action-elokuvatkaan ole menossa minnekään. Nimensä vastaisesti ne eivät ole edes kovin toiminnallisia, eivätkä ne etenkään perustu juonelliseen kerrontaa. Sen sijaan action-elokuvat ovat usein allegorisia, romanttista machismoa. Henkilöhahmot ovat tyypiteltyjä nukkeja. Tätä kaikkea Lipton Cockton on koko ajan. Miehet ovat armeijoita. Naiset ovat äitejä tai Marilynejä. Halosen työryhmä on raatanut elokuvaa kolme vuotta saaden aikaan komeata ja kalliin näköistä jälkeä melkein ilman rahaa. Ilmaisu on hyvin täyttä. Kuvissa on paljon tavaraa, äänessä on kerroksia." Reijo Noukan (Aamulehti 22.4.1995) luonnehti elokuvaa tieteisfilmiksi, joka "seuraa lajityypin konventioita, joissa tulevaisuus kuvataan kaameana, ja kuten Halonen filmin päätöksessä todetaan, on vielä aikaa välttää tulevaisuuden uhkakuvat. Halosen toinen ohjaus on näin myös tieteiselokuvien konventioiden vanki, eikä se kokonaisuutena ole yhtä provokatiivinen kuin Takaisin Ryssiin, jota oli kaikessa absurdissa kaameudessaan helppo vihata. Halosen huumori on uudessakin filmissä mustan omintakeista: se ei varmasti enemmistöä naurata lainkaan, mutta joitakin oivaltavia se hauskuttaa mahtavasti." Juhani Nurmi (Kaleva 23.4.1995) muisteli Jumalan teatterin skandaalia Oulussa ja kritikoi elokuvaa siitä, että se "vesittyy lopulta jonnekin tahattoman parodian ja komedian välimaastoon, missä ohjaaja Halonen on yrittänyt kartoittaa suomalaisen miehen homoseksuaalisia traumoja, kenties omiaan. Kaikki klassisen dekkaritarinan tärkeimmät ainekset on tyystin unohdettu, tarinan kannalta tärkeitä lankoja ei edes yritetä vetää yhteen. Elokuvan ainoat ansiot ovat kekseliäs äänimaailma, ja - mitättömästä budjetista huolimatta - omintakeinen lavastus ja Timo Heinäsen vivahteikas kuvaus. Samaa ei voi todellakaan sanoa kömpelöstä näyttelijätyöstä tai itse käsikirjoituksesta. Perusturkkalaiseen tyyliin edustettuna miehinen uho ja ylikorostetusti lausutut repliikit vievät näyttelijöiltä lopunkin uskottavuuden." Antti Lindqvist (Katso 18/1995) epäili elokuvan filosofisten teemojen perille menoa: "Jonkinlaisesta varoittavasta, nykyistä elämäntapaa irvailevasta, tms. luonnonsuojelullisesta perusteemasta lienee kysymys, vaikka sanoma jääkin kovin hämäräksi. Asiat tulevat ikään kuin rypäleinä, analysoimattomina kimpaleina, joista joutuu hyvällä tahdolla etsimään tolkkua." - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Jari Halosen esikoiselokuva Back in the USSR - Takaisin Ryssiin sai ensi-iltansa maaliskuussa 1992 ja jo saman vuoden syyskuussa Halonen ilmoitti, että työryhmä Mondo Furioso valmistelee uutta elokuvaa nimeltä Lipton Cockton in the Shadows of Sodoma, joka on "absurdi dekkari tulevaisuuden salapoliisimaailmasta, elokuva eräästä traagisesta heteropellestä, joka luuli muuttavansa maailman mutta muuttuikin itse" (Aamulehti 12.9.1992). Lipton Cockton kuvattiin Virossa ja Helsingissä touko-kesäkuussa 1993. Materiaalia kertyi noin 16 000 metriä ja leikkausvaihe kesti vuoden. Ensimmäinen, keskeneräinen ja "teknisesti kehno" (Aamulehti 19.4.1995) versio esitettiin Rakkautta & Anarkiaa -festivaalilla 24.9.1994, ja siitä kesti vielä yli puoli vuotta varsinaiseen ensi-iltaan huhtikuussa 1995. Alkuvaiheessa suuniteltiin, että elokuvasta tehtäisiin sekä kansainvälinen että suomalainen versio. Lopullisessa elokuvassa niin vuoropuhelu kuin Jorma Tommilan kertojanääni ovat suomenkielisiä, mutta elokuvan nimi, välitekstit sekä alku- ja lopputekstit ovat englanninkielisiä. Elokuva sai nimensä Teatterikorkeakoulun ohjaajalinjalla opiskelleen Scott Liptonin mukaan. Toteutuksessa panostettiin "tuotantoarvoihin", kuvasuunnitteluun, lavastukseen ja tietokonegrafiikkaan, mutta kaikesta huolimatta elokuva tuli maksamaan vain noin kolme miljoonaa markkaa. Kesällä 1994 elokuvan spotteja esitettiin Internetissä ja sitä mainostettiin "ensimmäisenä fiktioelokuvana, joka julkistetaan Internetissä ennen teatteriensi-iltaansa edes osittain" (Ilta-Sanomat 24.8.1994). Tuomas Kantelinen, joka tuolloin opiskeli sävellystä Sibelius-Akatemiassa, teki Lipton Cocktoniin ensimmäisen elokuvamusiikkinsa. "Tarkoituksena on esittää tulevaisuuden visio, jotta ihmiset näkisivät erilaisia vaihtoehtoja", Halonen kertoi elokuvansa teemoista kuvausvaiheen jälkeen. "Lipton Cockton näyttää, mitä tulee käymään, jos ei tehdä mitään ratkaisuja. Suuri kysymys on se, miten tulevaisuuden kuvaa voi välittää. Pitäisi päästä pään sisälle, eikä esittää vain kuvaa. Tämän hetken suurin ongelma on se, että ihmisen henkinen kapasiteetti ei enää riitä: mieli on pirstoutumassa ja hajoamassa taivaan tuuliin. Lipton Cockton puolestaan väittää, että luonto hajottaa lopulta ihmisen myös fyysisesti, kostoksi omasta kohtalostaan." (Vihreä Lanka 33/1993). Ridley Scottin kulttiklasikko Blade Runner (1982) nähtiin yleensä lähimpänä mallina ja vertailukohteena Halosen tulevaisuuden visiolle. "Olen ylpeä, jos joku kunnioittaa elokuvaani vertaamalla sitä satoja kertoja kalliimpaan Hollywood-tuotteeseen", Halonen vastasi. "Lipton Cocktonissa esikuvat ovat selvästi esillä. Niitä ovat Blade Runnerin lisäksi Jean-Luc Godardin Alphaville ja Terry Gilliamin Brazil. Ne elokuvat ovat antaneet voimaa." (Aamulehti 19.4.1995). Tuotantoprosessin aikana tekijät tähtäsivät ulkomaiden markkinoille, jopa Amerikkaan, mutta menestys niin kotimaan lippuluukuilla kuin ulkomaanmyynnissä jäi vaatimattomaksi. Sen sijaan elokuva kiersi monilla festivaaleilla. Lavastusryhmä Jukka Uusitalo, Ilmari Hakala ja Jouni Nikkanen palkittiin työstään Jussi-patsaalla. Kesällä 1995 Taideteollisuusmuseossa järjestettiin lavastaja Jukka Uusitalon, valaisija Jaakko Kiukkasen ja äänimaisemoija Peter Nordströmin toteuttama näyttely-installaatio nimeltä "Vladivostok 2037, Pan-Euroopan pääkaupunki", joka syntyi elokuvan pienoismallien pohjalta. Martin Keitel teki elokuvan tunnuskappaleesta tietokoneanimaationa musiikkivideon Seek for Love (1995), joka palkittiin Oulun musiikkivideofestivaaleilla. Jari Halonen ohjasi seuraavana elokuvanaan absurdin komedian Joulubileet (1996). - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. Alkumusiikki Säv. Tuomas Kantelinen Tuomas Kantelinen Ensemble, joht. Alberto Hold-Garrido (off, alkutekstit), 3' 15". 2. I Wanna Be Loved By You Säv. Harry Ruby, san. Bert Kalmar Pauliina Hulkko, laulu (off), 0' 15". 3. Seek for Love Säv. ja sov. Kustaa Kantelinen - Kristian Molina, san. Kustaa Kantelinen Veeti Kallio ja Satu Eronen, laulu, Kustaa Kantelinen, kitara, ja Kristian Molina, koskettimet (off, lopputekstit), 4' 15". Huomautuksia: Liptonin Cocktonin asunnossa kuuluu orkesterin soittama katkelma Neuvostoliiton kansallislaulusta Gimn Sovetskogo Sojuza / Neuvostoliiton hymni (säv. A.V. Aleksandrov) (off), 0' 10". Peter Nordström on tehnyt elokuvaan mm. alkutekstien aikana kuultavaa äänimaisemamusiikkia, Johnny Lee Michaels vastaa diskokappaleista ja aerobic-musiikista. Kustaa Kantelinen ja Kristian Molina ovat säveltäneet ravintolakohtauksiin mm. jazzmusiikkia. Ugri Films Oy julkaisi cd:n Original Music from the Jari Halonen Film Lipton Cockton In the Shadows of Sodoma (Mondo CD-001, 1995), johon sisältyy Seek for Love kappaleen lisäksi Tuomas Kantelisen orkesterisävellykset Metro (2' 21"), Silicon Café (1' 41"), Home (0' 49"), Cocktonmusic (1' 30"), Shadowplay (0' 33"), Scene of the Crime (1' 27"), Shop 1-3 (3' 27"), Theme (1' 59") ja Cock au moderné (0' 43"). Elokuvan sävelmät Cocktonmusic, Silicon Café, Home, Shadowplay ja Scene of the Crime on julkaistu myös Tuomas Kantelisen promootio-cd:llä Tuomas Kantelinen: Music For Films (Tuomas Kantelinen, 1997). - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
Yhdyskiinteistöt Oy, Teknisen korkeakoulun sähkömekaniikan ja automaatiotekniikan laboratoriot, Duracell Finland Oy, Polaroid Oy, Suomen Posti Oy/Pääkaupunkiseudun lehti- ja jakelupalvelut, Genine Oy, IMP Data/Pertti Paturi, Hartwall-Juomat Oy, Elexi Oy, Helsingin Suomenkielinen Työväenopisto, HKL/Ratatoimi, Huber Oy Ab, Inreko, Kemira Safety Oy, Kirjapaino Tapo Oy, Lasitiili Oy, Lihakonttori Oy, Lihatukku, Model Shop Cars & Bikes, Ravintola Kuusihokki, Toppi Oy Ab, Paroc Oy Ab, Soundart/Pasi Ervi, Suojalaite Oy, Urho Viljanmaa Oy, Verhoomo Crisse Pajavaara, Axel Alfthan Oy, Lohjan Maalikeskus, Ravintola Savanna, Aikuisten Lelukauppa, Airam Electric Oy Ab, Ajasto Osakeyhtiö, Ars Visualis, Valio Oy, Roll-Yhtiöt Oy, JW-Lähetit Oy, Plastic Pony, Heikki Herva, Tuure Kilpeläinen, Felix Ozivo, Gabriel Sakyi, Joe Tabi, Timo Tolonen, Jukka Kuosmanen, Marek Urbanski, Marjo Lillman, Greg Swan, Lucinda Duncan-Kelhä, Sanna-Maria Salmi, Joe Davidow, Colum MacOireachtaigh, Dominique Charmet, Susanna Lindberg, Sirje Sepp, Juhani Saloranta, Veikko Entonen, Klade, Jarmo Kantelinen, Roosa Toivonen |
||||||||||||||||
Arkistoaineisto | ||||||||||||||||
Alun helikopterista kuvatut maisemakuvat Helsingin Herttoniemestä (Vladivostokin yleiskuva) ostettiin Fantasiafilmiltä. Ensimmäinen kuva "Unelmien Marilynistä" on otettu tunnistamattomasta vanhasta pornoelokuvasta. Lipton Cocktonin asunnon monitorissa vilahtaa katkelma Jari Halosen ohjaamasta elokuvasta Back to the USSR - Takaisin Ryssiin (1992). - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|