Ruotsalainen hetki
Det Svenska ögonblicket (ruotsinkielinen nimi)
Den Svenska stunden (ruotsinkielinen televisioesitysnimi)
The Swedish Moment (englanninkielinen nimi)
Finna-arvio
Ruotsalainen hetki
Näyttelijöiden Hannu-Pekka Björkmanin, Minna Haapkylän, Elina Knihtilän ja Tommi Korpelan sekä käsikirjoittajan Teemu Kaskisen ohjaama Ruotsalainen hetki (2014) on musta komedia. Menestyneen iskelmälaulajan Kari Lampikallion (Korpela) lähtöä etelänlomalle talvisesta Helsingistä hidastaa pari asiaa: auton takakontissa mattokäärössä oleva ruumis ja mustasukkainen Sonja-vaimo (Haapkylä). Kari hakee apua sivuun sysäämistään entisistä bändikavereistaan (Björkman, Knihtilä), jotka hänen epäonnekseen ovat vain odottaneet hetkeä, jolloin voisivat maksaa hänelle potut pottuina.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Näyttelijät | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||
25.2.-15.3., 27.-30.12.2013, 30.1.-1.2.2014 (20 kuvauspäivää) |
||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||
”Ruotsalainen hetki on ehkäpä koko vuoden erikoisin kotimainen ensi-iltaelokuva. Se on kevyellä kalustolla tehty isomman tekijäjoukon ensemble-tuotanto, jollaiset ovat enemmänkin tuttuja teatteriproduktioista kuin elokuvista”, Päivi Valotie (Turun Sanomat 7.11.2014) totesi. ”Tarina on absurdi ja sen henkilöt kamalia kaikki tyynni, mutta mainiosti yhteen pelaavien ammattilaisten tulkitsemana kokonaisuus vie kuin varkain mukaansa ja elokuvan moraalittomat ihmiset typerine toimineen alkavat tuntua uskottavilta. Rujous ja kepeys kättelevät sysimustassa komediassa sujuvasti, ja elokuvassa kuullut iskelmät ovat korniudessaan suorastaan hillittömiä.” Pertti Avolan (Helsingin Sanomat Nyt-liite 45/2014) mielestä Ruotsalainen hetki ei lunastanut elokuvan alun lupausta kiintoisasta mustasta komediasta. ”Elokuvassa tavoitellaan lähinnä Coen-veljesten elokuvista tuttua mustan rikoskomedian virettä, mutta lopputulos ei ole riittävän hauska tai hullu. Näyttelijätyössä ei ole vikaa, mutta Töölönlahden maisemissa pyörivä tarina juuttuu tylsäksi jaanaamiseksi kauan ennen traagisironista päätöstään. Muutaman herkullisen kornin iskelmäparodian vanhaan Studio Julmahuvi -henkeen Ruotsalainen hetki sentään tarjoaa.” ”Voi käsikirjoitus, missä lienet?” parahti otsikossa Tuomas Riskala (Iltalehti 7.11.2014), josta ontuva rikoskomedia tuntui improvisoidulta sisäpiirin vitsiltä. ”Rytmitön ja hahmoton teos sisältää pari hauskaa ja piristävääkin hetkeä, mutta junnaa pääosin paikoillaan vaivaannuttavan teennäisen dialogin vammauttamana.” Krister Uggeldahl (Hufvudstadsbladet 7.11.2014) näki Ruotsalaisessa hetkessä paitsi Coenin veljesten elokuvien vaikutusta myös Lars Norénin näytelmien raadollisuutta. ”Det är just så gräsligt som det låter. Och inte blir det bättre av att handlingen punkteras av illa åtsittande surrealistiska drömscener och popvideo-inslag med schlagerstänk (filmens musik, dess främsta trumfkort, är skriven av Pessi Levanto). Okej, formatet är väl inte helt omöjligt – förutsatt att man står ut med de pratigt psykologiska, karaktärsorienterade, turerna som inte sällan för tankarna till teaterscenen. Och säkert har teamet, skådespelarna, haft roligt när man stakat ut sina roller, udda så det förslår. I publiken har man inte fullt lika roligt. Trots att filmmakarna talar om en ’svart komedi’ är sluresultatet på inget sätt humoristiskt, snarare ångestladdat, groteskt, unket och deprimerande.” Myös Marko Ahoselle (Keskisuomalainen 7.11.2014) elokuva oli tuskallista katsottavaa. ”Huonous on vain huonoutta, mutta Ruotsalaisen hetken kyynisyys ja nihilismi tuntuvat tahalliselta ilkeämielisyydeltä. Lopputulos on näyttelijöiden keskinäistä ammatillista masturbointia, joka unohtaa katsojan täysin. Lipun hinnalle annetaan vastineeksi pelkästään tekotaiteellista vittuilua. Tarinan kaikki ihmiset ovat vastenmielisiä idiootteja, joiden tekemisissä tai sanomisissa ei ole mitään järkeä tai logiikkaa. En kutsu heitä mielisairaiksi, vaan yksinkertaisesti pahoiksi tyypeiksi, joiden seuraaminen on vastenmielistä. Ymmärrän kyllä, että elokuvan synkkyys ja julmuus ovat mustaa huumoria, mutta joku rajansa huumorin mustuudellakin. Ruotsalaisen hetken huumori synnyttää mustan aukon, josta hauskuus ei pääse ulos hetkeksikään. Varmaan tällekin joku nauraa, mikä on huolestuttava ajatus.” |
||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||
Hannu-Pekka Björkmanin, Minna Haapkylän, Teemu Kaskisen, Elina Knihtilän ja Tommi Korpelan yhteisohjaus, pitkä näytelmäelokuva Ruotsalainen hetki (2014) sai alkunsa näyttelijänelikon Björkman-Haapkylä-Knihtilä-Korpela viettäessä grilli-iltaa. He päättivät tehdä yhteisen elokuvan. Mukaan otettiin kirjailija Teemu Kaskinen. Kirjailija-suomentaja-ohjaaja Teemu Kaskinen (s. 1976) oli aloittanut kirjailijanuransa näytelmäkirjailijana. Hänen esikoisnäytelmänsä Anna minun rakastaa vähemmän oli saanut ensi-iltansa keväällä 2007 Teatteri Jurkassa. Syksyllä 2009 WSOY oli julkaissut hänen esikoisromaaninsa Sinulle, yö. Minna Haapkylä kertoi Film-O-Holic -verkkolehden haastattelussa 7.11.2014: "Emme lähteneet tekemään elokuvaa sillä ajatuksella, että nyt me neljä teemme tämän, emmekä ota ohjaajaa. Koska olimme hitsautuneet niin tiiviiksi porukaksi, niin ohjaajan myötä kaikki olisi luonnollisesti muuttunut toisenlaiseksi. Oli tuottajan idea, että kokeilemme tehdä ilman ohjaajaa. Ja pystyimme luomaan vapaammin. Emme improvisoineet ollenkaan. Meiltä kysytään paljon improvisoimmeko. Ei, elokuva on täysin käsikirjoitettu – oudoksi. Ihmettelimme sitä välillä itsekin; miten roolihahmot voivat sanoa näin?" Elokuva Ruotsalainen hetki on musta komedia, jossa on draamallisia piirteitä. Haapkylä jatkoi Film-O-Holicin haastattelussa: "Käsikirjoitus rajautui nopeasti yksinkertaiseksi ja selkeäksi. Emme halunneet tehdä mitään bergmanilaista draamaa, sillä se vaatisi pitemmän ajan ja enemmän resursseja. Lähdimme tekemään sellaista, joka olisi helppo toteuttaa meidän neljän voimin. Kun olemme mustemman huumorin ystäviä, käsikirjoitukseen tuli heti vinoutta. Emme päättäneet, että tekisimme juuri sellaisen, mutta siihen suuntaan kaikki meni, sillä ideamme olivat vinksallaan." Haapkylä kertoi Turun Sanomien haastattelussa 30.10.2014 heidän ottaneen yhteyttä tuottaja Mark Lwoffiin, joka innostui ja jolla oli heti käsikirjoittaja mielessä. Porukka kokoontui yhteisiin ideointitapaamisiin. Jokainen mietti aluksi, minkälaisia hahmoja ei ollut ennen tehnyt. Haapkylä esimerkiksi halusi esittää epämiellyttävää, väkivaltaista henkilöhahmoa. Korpelan hahmon piti alun perin olla rehellinen höpöttäjä. Lopulta hahmosta tehtiin kiero ja valehteleva tyyppi. Kaikkia viehätti ajatus mustasta huumorista ja oudosta komiikasta. Muutamien tapaamisten ja ideoiden syöttelyiden jälkeen annettiin Kaskiselle vapaat kädet lopullisen käsikirjoituksen tekemiseen. Kuvauksissa ei improvisoitu. Elokuvan henkilöinä ovat narsistinen iskelmälaulaja Kari Lampikallio (Tommi Korpela) ja hänen vaimonsa Sonja (Minna Haapkylä), jotka ovat lähdössä etelänlomalle. Matkan tekoa hidastaa vain auton takakontissa lojuva ruumiinmuotoinen mattokäärö. Lampikallio kutsuu apuun vanhat bändikaverinsa Elisan (Elina Knihtilä) ja tämän veljen Antsan (Hannu-Pekka Björkman). Roolihahmojen historiaan liitettiin bänditausta, koska näyttelijänelikkokin oli ollut jossain vaiheessa mukana bändissä. Haapkylä jatkoi henkilöhahmoista Film-O-holicissa: "Kehittelimme roolihahmoja. Minä halusin olla väkivaltainen ja epämiellyttävä. Elina halusi olla Kekkonen, mutta ei saanut olla. Teemu alkoi kirjoittaa käsikirjoitusta. [--] Sonja ja Kari ovat aivan hirveitä. Puhtaita narsisteja. He ansaitsevat kohtalonsa. Sonja on täysin tunteeton psykopaatti ja Kari loputon selittelijä, joka kääntää kaikki asiat itselleen parhain päin. Omalla tavallaan hän on myös rakastettava ja mahtava hahmo. HP:n Antero on jotain muuta ja Elinan Elisa sentään ainoa laatuaan. He eivät ole kivoja. Mietimmekin, voivatko päähenkilöt olla epämiellyttäviä. Voivat he. Pahuus kiehtoo. Sonjan lähtökohta on siis se, että hän on epämiellyttävä ja väkivaltainen, ja se pysyi vahvasti. Väkivaltaa oli elokuvassa enemmänkin ja sitä poistettiin lopullisesta versiosta, suureksi harmikseni. Alkuperäisessä versiossa Kari sai Sonjalta turpaan monen kohtauksen lopuksi." Ruotsalainen hetki -nimeä selitettiin elokuvan mainosjulisteessa: "Hetki ennen heräämistä on nimeltään ruotsalainen hetki. Sen pitäisi antaa jatkua niin pitkään kuin mahdollista." Tarinassa Kari Lampikallio selittää sen ideaa Elisalle. Iltalehden 20.9.2014 mukaan Teemu Kaskinen oli saanut ruotsalaisen hetken idean unessaan. Kuvaaja Tuomo Hutrin ja järjestäjä Jonas Nourissonin puhelinhaastattelujen 22. ja 23.6.2020 mukaan elokuvaa kuvattiin kahtena talvena, kolmessa osassa helmikuun lopusta 2013 helmikuun alkuun 2014. Kamerakalustona oli RED ONE -digikamera. Kuvauspäiviä pääasiassa Helsingin ja Vantaan alueella suoritetuissa kuvauksissa oli yhteensä 20. Palavan auton kuvia kuvattiin Stora Enson tehtaan alueella Imatralla, paloa oli sammuttamassa Etelä-Karjalan pelastuslaitos. Haapkylä kertoi Me Naisten 45/2014 haastattelussa kuinka pääkuvauspaikka valittiin Töölönlahden Linnunlaulusta: "Paikkavalinnassa haimme sitä absurdia sävyä, joka elokuvaa värittää. Pohdimme, mikä olisi järjettömin paikka kuvata. Mökissä kaupungin keskustassa oli jotain outoa: pieni talo ja kaupungin valot ympärillä." Björkman ja Haapkylä päästivät kamerat jopa Linnunlaulun asuintalonsa makuuhuoneeseen, jossa elokuvan nimikkohetkeen sijoittuva kohtaus kuvattiin. Pariskunta erosi elokuvaprojektin aikana, mutta tämä ei elokuvan tekoa haitannut. Rohkea kohtaus, jossa Haapkylän roolihahmo Sonja riisuuntuu ulkona alusvaatteisilleen, on kuvattu kolmenkymmenen asteen pakkasessa. Koska elokuvan budjetti oli pieni, olivat näyttelijä-ohjaajat mukana muissakin työtehtävissä, mm. rakentamassa ja tapetoimassa. Toisen Lampikalliota fanittavan poliisin esittäjä vaihtui kuvauksissa Jussi Nikkilästä Marjaana Maijalaan. Ruotsalaisen hetken pr-materiaalina julkaistiin tuotantoyhtiö Oy Bufo Ab:n tuottama cd-single Kari Lampikallio & Rakkauden suurvisiirit: Sylisi lämpöön. Single sisältää myös elokuvasta tutut kappaleet Poromies Rhodoksella ja Vasen silmäni jäi kai Kabuliin. Kappaleiden säveltäjä ja sovittaja oli Ruotsalaisen hetken soundtrack-musiikistakin vastannut Pessi Levanto ja ne oli sanoittanut Teemu Kaskinen. Elokuvan pr-aineistoon kuului myös sitä mainostava auton jääraappa. "Uuden iskelmälaulajan" Kari Lampikallion musiikkivideota käytettiin myös ennakkomarkkinointiin. Sitä lähetettiin sähköpostitse toimittajille. Helsingin Sanomissa 31.10.2014 kulttuurielämän kulisseista kirjoittava nimimerkki Kuiskaaja vertasi Kari Lampikallion musiikkivideota pehmoerotiikkaosuuksineen 1980-luvun Ismo Alangon Kullervo Kivi & Gehenna -yhtyeen tragikoomiseen iskelmäprojektiin. Ruotsalainen hetki sai laatutukea 15 000 euroa. Elokuvan dvd sisältää elokuvan trailerin ja poisleikattuja kohtauksia (Antsa ostaa mustia kondomeja Sonjan tivatessa syytä; kolmikko Antsa, Kari ja Elisa saa naurukohtauksen sängyssä ja Elisa saa lopulta raivokohtauksen; Antsa on vessanpöntöllä ja Elisa tulee hakkaamaan häntä). Lisäksi mukana on Sylisi lämpöön -kappaleen musiikkivideo ja karaokeversio. Jälkimmäisen taustatarinassa esiintyvät Jarkko Niemi ja Alina Tomnikov. Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2020 |
||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||
Sylisi lämpöön Sävellys ja sovitus: Pessi Levanto Sanat: Teemu Kaskinen Tommi Korpela - laulu Markku Kanerva - kitara Pessi Levanto - koskettimet & taustalaulu Antti Lötjönen - basso Sami Kuoppamäki - rummut Äänitys: Miikka Huttunen / Neomusic Studios Miksaus: Markku Kanerva Poromies Rhodoksella Sävellys ja sovitus: Pessi Levanto Sanat: Teemu Kaskinen Tommi Korpela & Elina Knihtilä - laulu Markku Kanerva - kitara Pessi Levanto - koskettimet Antti Lötjönen - basso Sami Kuoppamäki - rummut Äänitys: Miikka Huttunen / Neomusic Studios Miksaus: Markku Kanerva Vasen silmäni jäi kai Kabuliin Sävellys ja sovitus: Pessi Levanto Sanat: Teemu Kaskinen Elina Knihtilä & Tommi Korpela - laulu Markku Kanerva - kitara Pessi Levanto - koskettimet Antti Lötjönen - basso Sami Kuoppamäki - rummut Äänitys: Risto Hemmi / Finnvox Studios Miksaus: Markku Kanerva |
||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||
Lauri Arminen, Jukka Asikainen, Heli Haapkylä, Jussi Haapkylä, Lea Haapkylä, Tuomas Haapkylä, Jukka Hyvärinen, Leena Kemppi, Njassa, Mikko Parikka, Marko Pekkola, Pauli Pentti, Liisa Penttilä-Asikainen, Timo Pöyhönen, Joanna Sulonen, Mari-Anne Tamminen, Mikko Tuure, Harri Ylönen, Vesa Virtanen<br /><br />Andorra, Etelä-Karjalan pelastuslaitos, Fatboy, Helsingin Tukkutori, Helsingin Tukkutorin teknillinen osasto, The Helsinki Distilling Company, Neste Oil K-Market / Kauppias Jussi Hiltunen, Nokian Panimo, Nómad Shop, Out of the Dark Group Oy, Peltisepänliike Hyvönen, Sorel / Taru Tuomala, Sputnik Oy, Stora Enson Imatran tehtaat, VR Group Oyj |
||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||
|