Tie pohjoiseen
Vägen mot norr (ruotsinkielinen nimi)
Road North (englanninkielinen nimi)
Droga na pólnoc (puolankielinen nimi)
Път на север (bulgariankielinen nimi)
Finna-arvio
Tie pohjoiseen
Mika Kaurismäen ohjaama road-movie Tie pohjoiseen (2012) vie isän (Vesa-Matti Loiri) ja pojan (Samuli Edelmann) pitkälle matkalle vuosikymmenten erossaolon jälkeen. Leo on vanha rikollinen, mutta poika Timo niittää mainetta pianistina. Molempia vaivaa diabetes, Timolla on lisäksi aviohuolia. Leo haluaa paitsi yhdistää Timon perheen, myös viedä poikansa tämän oikean äidin luo.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Näyttelijät | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||||
Kokoonpanot
|
||||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||||
29.7.- 27.8.2011 (pääkuvausjakso 19 kuvauspäivää + 1 lisäpäivä) |
||||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||||
”Vesa-Matti Loiri tekee komean paluun valkokankaalle Mika Kaurismäen ohjaamassa draamakomediassa Tie pohjoiseen”, kiitti Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 24.8.2012). ”Kauttaaltaan hienosti näytelty leffa kulkee tasaisen varmasti kuin vanha Pontiac Catalina, jolla sen päähenkilöt matkaa taittavat. Pikkuhauskoja episodeja mahtuu matkan varrelle useita, mutta lopun dramaattinen nosto jää likilaskuiseksi, eikä suuria tunne-elämyksiä jää matkamuistoksi. [- -] Mika Kaurismäki on tehnyt enemmän tie-elokuvia kuin muut suomalaiset ohjaajat yhteensä. Toteutukseltaan Tie pohjoiseen on ammattimaista, mutta samalla jotenkin rutinoitua työtä. Siitä puuttuu se kuvallinen herkkyys ja maiseman taju, joka kohotti lentoon Kaurismäen aiemmat tieleffat Arvottomista Rossoon ja Honey Babyyn.” ”Pääosamiesten karisma pelastaa Mika Kaurismäen Tien pohjoiseen. Tavallisilla tyypeillä roolitettuna tarina ei kantaisi”, totesi Lauri Lehtinen (Suomen Kuvalehti 32/2012). ”Sujuvasti etenevän elokuvan huippukohta on hotellin yökerhossa esitetty Kun saapuu syys -duetto, joka sykkii eletyn elämän viehätysvoimaa. Edelmann ja Loiri kuuluvat samalle estradille ja samaan elokuvaan. Mutta olisiko se voinut onnistua muuten kuin tekemällä heistä isä ja poika? Siinä ei ole mitään pahaa, että pääasiaksi nousee perhesuhteiden vaaliminen, mutta mukana on hieman liikaa väkeä, jonka ainoaksi merkitykseksi jää paikka sukupuussa. Road movie -konkarina Kaurismäen pitäisi tietää, että lajityypin veto perustuu huolettomaan ja vähän vastuuttomaan liikkumavapauteen, ei jumittavaan seurusteluun siskon miehen ja mummon kanssa. Parasta, mitä elokuvalle voi tehdä, on ottaa se Loirin karheana kunniakierroksena.” Veli-Pekka Lehtonen (Helsingin Sanomat Nyt-liite 34/2012) piti elokuvaa räätälöitynä pääosanäyttelijöitään varten. ”Niminäyttelijöiden käyttö on myös akilleenkantapää. Vaikka Turhapuro-vuosista on aikaa, ei Loiri pääse raidoistaan. Näyttelijän imago on tässäkin roolia suurempi, ja itse asiassa imagoa vain kasvatetaan: Loirin esittämälle Leolle on kirjoitettu paljon Loirin itsensä piirteitä diabetesta ja biljardikykyjä myöten. Loirin comeback on tervetullut, mutta elokuvan jännitteen kannalta katsojan huomio menee Leossa sivuseikkoihin. On vaikea tietää, onko valkokankaalla Leo vai Loiri. [- -] Kaurismäki on ohjaajana hyvinkin varma, mitä tulee tarinan perustaan eli kerrontaan ja sen kuljetukseen. Elokuvan vaikuttavuudelle tekee kuitenkin hallaa keskeisistä kohtauksista puuttuva herkkyys ja tarkkuus. Käänteentekevissä kohtauksissa muun muassa sisarukset tapaavat ensi kertaa ja äiti jätetään hoitokotiin. Kohtaamisia leimaa surullinen ohikiitävyys, vaikka elokuvan keskeinen sanoma on päinvastainen: ylistää zeniläistä viisautta hetkessä elämisestä ja läsnäolosta.” Myös Krister Lindberg (Åbo Underrättelser 25.8.2012) koki kohtaukset kaikkineen liian lyhykäisiksi. ”Inget består. Helheten lider. Nya situationer eller karaktärer följs inte upp, de lämnas på hälft. Huvudpersonerna sjunger naturligtvis en låt tillsammans, kunde ha varit flera. För något genuint drama, eller tragedi i komisk kostym är det inte fråga om. Ingen utvecklas eller färdas inåt trovärdigt. Och Leos visdomsord glöms fort. Filmen är ett ’å ena sidan, men å andra sidan’ -fenomen. Berättelsen har flera träffande detaljer, tragiska och komiska, men helheten är irriterande, intetsägande. Filmen saknar form.” Sitä vastoin myös Lindberg kiitti pääparin näyttelijäntyötä ja etenkin Loiri-ikonin nerokkuutta ja karismaa. ”Birollerna spelar friskt över, eller under, men roande. Tekniskt och rytmiskt är det mesta acceptabelt; vitsarna har tajming, fast de närmar sig buskisnivå.” |
||||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||||
Ohjaaja-tuottaja-käsikirjoittaja Mika Kaurismäki (s. 1955) aloitti ohjaajan uransa 1980-luvulla. Hänen ohjaustöitään ovat mm. näytelmäelokuvat Klaani – tarina Sammakoitten suvusta (1984), Helsinki Napoli All Night Long (1987), Cha Cha Cha (1988), Paperitähti (1989), Zombie ja Kummitusjuna (1991), Last Border (1993) ja Petri Karran romaaniin perustuva Haarautuvan rakkauden talo (2009). Kaurismäki on tehnyt elokuvia myös Brasiliassa ja muualla Etelä-Amerikassa, niitä ovat mm. Amazon (1990) sekä värikkäästä musiikkiperinteestä tehdyt dokumenttielokuvat Moro no Brasil (2002), Brasileirinho (2005), Sonic Mirror (2007) ja Mama Africa (2011). Kaurismäen monikansallisina tuotantoina valmistuneisiin näytelmäelokuviin kuuluvat Condition Red (1996), L.A. Without a Map (1998) ja Highway Society (1999). Kaurismäki ohjasi lähes parinkymmenen vuoden tauon jälkeen Suomessa osittain improvisaatioon perustuvan pienimuotoisen elokuvan Kolme viisasta miestä (2008), jonka pääosissa keski-iän kriisiä pohtivina ystävyksinä olivat Kari Heiskanen, Timo Torikka ja Pertti Sveholm. Sama kolmikko tähditti myös Kaurismäen elokuvaa Veljekset (2011). Kaurismäki teki näyttelijä-laulaja Vesa-Matti Loirista dokumenttielokuvan Vesku (2010). Loiri ja Kaurismäki halusivat jatkaa yhteistyötään draamaelokuvassa. Ilta-Sanomien 27.7.2011 haastattelun ja Lehdistöaineiston Ohjaajan sanan mukaan Kaurismäki oli kirjoittanut sopivia aineksia isä ja poika -suhdetta käsittelevän elokuvakäsikirjoituksen parikymmentä vuotta aiemmin ja tarjosi päärooleja nyt Vesa-Matti Loirille ja Samuli Edelmannille. Lopullisen käsikirjoitusversion Kaurismäki laati Sami Keski-Vähälän kanssa. Tie pohjoiseen (2012) on tragikoominen elokuva, jossa pohditaan syvällisiä elämän perustotuuksia. Vesa-Matti Loirin henkilöhahmo Leo on positiivisen elämänasenteen omaava veijari, joka 35 vuotta aiemmin karisti Suomen tomut jaloistaan. Nyt hän lähestyy poikaansa, arvostettua konserttipianistia Timo Poralaa (Samuli Edelmann), jonka oli hylännyt tämän ollessa 3-vuotias. Traumaattinen kokemus on jättänyt jälkensä pojan elämään. Roadmovien tarina on allegoria kesken jääneistä elämän tärkeistä asioista. Päähenkilö Leo yrittää viimeisillä voimillaan koota niitä yhteen ja saada hommat valmiiksi. Loiri kertoi elokuvan teemoista Ilkan haastattelussa 18.8.2012: ”Anteeksi antaminen ja rakkauden näyttäminen ovat isoja ja vaikeita asioita, mutta ehkä tärkeimpiä kaikista.” Edelmann analysoi roolihahmoaan Ilkassa 18.8.2012: ”Se, että isä on jättänyt pojan tämän ollessa pieni, on jättänyt pojalle lukkotilan ja luonut paineet onnistua kaikessa mihin ryhtyy. Poika suorittaa ja elää kuin itsensä ulkopuolella. Hän vapautuu vasta vähitellen, kunhan suostuu kohtaamaan isänsä ja menneisyytensä.” Elokuvan keskeistä roolia esitti vuoden 1962 Pontiac Catalina -avoauto. Kaurismäen aiempiin tie-elokuviin kuuluvat mm. Arvottomat (1982), Rosso (1985) ja Honey Baby (2004). Samuli Edelmann opetteli pianonsoittoa rooliaan varten. Juha Tapio sävelsi ja sanoitti elokuvan pääosan esittäjille laulun Tuomittuna kulkemaan. Tuure Kilpeläinen teki Tie Pohjoiseen –kiertueen Kaihon karavaani –yhtyeensä ja elokuvan päätähtien Edelmannin ja Loirin kanssa. Elokuvaa kuvattiin 20 kuvauspäivässä heinäkuun lopusta syyskuun alkuun 2011 pääkaupunkiseudulla, Keski-Suomessa, Pohjanmaalla ja Lapissa. Kuvauspaikkakuntina ovat mm. Helsinki, Vantaa, Sipoo, Alavus ja Kemijärvi. Kamerana oli Red Epic -digikamera. Elokuva sai teatterikierroksellaan 265 783 katsojaa. Elokuva sai palkintoja ulkomailla. Vesa-Matti Loiri palkittiin parhaana miesnäyttelijänä sekä Italian Bif&st - Bari International Film Festivalilla että Portugalin Setúbalin Festróia - Tróia International Film Festivalilla. Elokuvalle myönnettiin yleisöpalkinto Pietarin kansainvälisellä elokuvafestivaalilla. Elokuvan dvd:llä on teaseri ja traileri sekä kuvagalleria. Mika Kaurismäki tuotti ja käsikirjoitti seuraavaksi Arto Koskisen ohjaaman dokumenttielokuvan Kuningas Litmanen (2012) jalkapallotähti Jari Litmasesta. Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2017 |
||||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||||
Kuolleet lehdet Vesa-Matti Loiri & Samuli Edelmann & Kaihon Karavaani Säv. Joseph Kosma San. Kullervo Sov. Kaihon Karavaani Enoch & Cie / Edition Wilhelm Hansen AS Brother Moon Amorphis Säv. Amorphis San. Esa Holopainen Sov. Amorphis Nuclear Blast Piano Quintet in G-minor: Grave-Allegro & Moderato Vivace Säv. Jean Sibelius Enoch & Cie Piano Sonata, D 894: Molto moderato e cantabile Samuli Edelmann / Jukka Nykänen Säv. Franz Peter Schubert Je t'aime… moi non plus Säv. Serge Gainsborough Sov. Kaihon Karavaani Universal Music Publishing Scandinavia Käyn kohti sinua (virsi 396) Säv. Sarah Adams, Niilo Rauhala San. Auno Krohn Tuomittuna kulkemaan Vesa-Matti Loiri & Samuli Edelmann & Kaihon Karavaani Säv. Juha Tapio San. Juha Tapio Sov. Kaihon Karavaani Warner Music Finland Suurenmoiset Laulut Oy |
||||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||||
Sanofi-Aventis, Iltalehti, Autokeskus Olari / Hannu Hannula & Juhani Mäkinen, Kehityspiikki / Harri Ruotsalainen, Warner Music Finland, Petrifun / Petri Satuli, Lapin Elokuvakomissio<br /><br />Kari Väänänen, Joonas Loiri, Johanna Karppinen, Teija-Liisa Paananen, Juhani Maukonen, Alison Saguna, Pekka Narkilahti, Seppo Leinonen, Sisko Leinonen, Päivi Larpi, Raine Kuusisto, Eva Havo, Kari ja Hilkka Kontuniemi, Tomi Kankaanpää, Miikka Inkiläinen, Jouni Kortesato, Veikko Aaltonen, Ville Eriksson, Pete Neuvonen, Pekka Loponen, Antti Vehman, Tuuli Gröhn, Mauri Leppänoro, Kyösti Hartikainen, Marjaana Elsayed, Anna-Maija Kaurismäki, Pasi Laurinen, Reijo Paloniemi, Kari Kettunen<br /><br />Finnavia, Rajavartiolaitos , Musiikkitalo, Lohimesta/Juha Ruhberg, Taksari/ Kari Laaksonen-Malin, Sonera/ Timo Saxén, Neste Tuuliruusu, Finandia Hotels, Valofirma / Jukki Tuura, Karoliinakoti / Erkki Kesti, Jari Mäki Oy , Tuurin kyläkauppa, Car Pojat Oy/Esko Nikula, Avarte Oy /Maria Sburatura, Musiikin.com /Ossi Wilen, F-Musiikki / Timo Sahlström & Pertti Kallio, Isku Koti Lanterna/ Osku Mutanen, Pianonkuljetus H. Wulff, Alibi-lehti/Mika Lahtonen, Pengerkujan Rekki Oy, Hotelli Mestarin Kievari / Kemijärvi, Hotelli Pohjanranta / Kemi, Hotel Sorsanpesä / Seinäjoki, Sonic Pump Studios, Jussi Jaakonaho, Finnvox / Arto Tuunela, Capital Catering Oy / Heikki Heimo ja Kirsikka Saalas, Corona Baari |
||||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||||
|