Hyvä poika
Den Goda sonen (ruotsinkielinen nimi)
The Good Son (englanninkielinen nimi)
Hodný syn (tšekinkielinen nimi)
Henkivartija (työnimi)
Finna-arvio
Hyvä poika
Zaida Bergrothin ohjaama ja yhdessä Jan Forsströmin kanssa käsikirjoittama Hyvä poika (2011) on draamaelokuva vinoutuneista perhesuhteista. Nuori Ilmari (Samuli Niittymäki) toimii äitinsä, näyttelijä Leila Mannerin (Elina Knihtilä) uskottuna ja suojelijana. Ilmari suhtautuu vihamielisesti äidin kesäheilaan, kirjailijaan Aimoon (Eero Aho).
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||||
K13 |
||||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||||
5. - 30.7.2010 (20 kuvauspäivää) |
||||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||||
”Zaida Bergrothin toinen ohjaustyö Hyvä poika on upea pieni elokuva”, kiitti Jarno Lindemark (Etelä-Suomen Sanomat 25.3.2011) useimpien lailla. ”Se on kuvattu nopeasti ja halvalla, mutta silti ohjaus on tarkkaa, kuvaus tyylikästä ja käsikirjoitus on syvällinen ja loppuun asti ajateltu. Ylipäätänsä on harvinaista, että suomalaisessa elokuvassa törmää näin kypsään dramaturgiaan. [- -] Elokuvan jokainen olennainen konflikti, joka sysää asetelmaa yhä syvemmälle väkivallan kierteeseen, on hienosti kirjoitettu, ohjattu ja näytelty. Tarina ei ehkä yllätä mutta se on johdonmukainen tragedia.” ”Näinköhän tässä käy, että tämänkin vuoden paras kotimainen elokuva on voittopuolisesti naisten tekoa?”, Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 25.3.2011) oli valmis uumoilemaan. ”Hyvä poika on intiimi ja intensiivinen elokuva, jonka henkilöt tuntuvat kaikessa särmikkyydessään tavattoman tosilta. Tietty vaaran ja kasvavan uhan tunne on alusta saakka läsnä kesäisissä kuvissa. Bergroth kasvattaa jännitettä tasaisesti eikä päästä tarinaa karkaamaan käsistä edes lopun dramaattisissa käänteissä.” Myös Päivi Valotien (Turun Sanomat 25.3.2011) mielestä omasta aiheesta oli syntynyt ”yllättävän onnistunut pieni, intiimi ja intensiivinen draama. Elokuvan teemoissa ja tarinassa oidipaalisine perhesuhteineen ja häiriintyneine ihmisineen ei itsessään ole mitään yllättävää, mutta Hyvä poika imaisee tehokkaasti mukaansa ja jää kaivertelemaan ahdistavasti mielen pohjukoille elokuvan päätyttyä. [- -] Hyvä poika kulkee sujuvasti eteenpäin oivasti kirjoitettujen ja huolella mietittyjen henkilöidensä varassa. Hallitsevista ominaisuuksistaan huolimatta kustakin tarinan hahmosta löytyy moniulotteisuutta ja tasoja, jotka tekevät heistä yhdellä kertaa ihastuttavia ja vihastuttavia, jopa pelättäviä. Täydellisen hyvä tai kelvottoman kauhea tyyppi ei heistä kukaan tunnu lopulta olevan. Elokuva ei myöskään selitä puhki henkilöidensä historiaa ja käyttäytymistä vaan jättää tilaa katsojansa tulkinnoille aina loppukohtaustaan myöten.” Muutamille, kuten Hans Sundströmille (Hufvudstadsbladet 25.3.2011), kehittely jäi etäiseksi. ”Främst lever filmen på Elina Knihtilä som nog fångar det labila, nyckfulla och komplexa hos sin Leila, även moderskärleken. De övriga karaktärerna är mindre övertygande och halvdana. Som psykologiskt drama känns det ofta fyrkantigt. Man noterar försöket att nalkas outtalade och undermedvetna skikt men varken dramaturgin, dialogen eller bildspråket bjuder på intressanta ledtrådar. Man har svårt att engagera sig i karaktärerna och deras öden.” ”Bergroth on erinomainen näyttelijöittensä kanssa”, jatkoi vielä Jarno Lindemark. ”Knihtilä ilmentää ehdottoman uskottavasti näyttelijän ammattia, jossa temperamentti ja tunteet särähtävät helposti ylikierroksille. [- -] [Samuli] Niittymäki on Ilmarina karismaattinen uusi löytö. Yhtä elävästi Eero Aho esittää kirjailijan maanläheisen, sydämellisen hahmon, jonka surumielisyydessä uskottavasti heijastuu vaimon tapaturmainen kuolema.” Eetu Julinin esittämää pientä luontotutkijaa Untoa Lindemark epäili jonkinlaiseksi Bergrothin omakuvaksi. ”Aikuisten raskaan, elähtäneen maailman oheen asettuu lapsuuden uusi, utelias maailma.” |
||||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||||
Ohjaaja Zaida Bergroth (s. 1977) on syntynyt Kivijärvellä Keski-Suomessa. Hän on valmistunut Taideteollisesta korkeakoulusta taiteen maisteriksi vuonna 2004. Hän opiskeli aiemmin vuoden verran Prahan elokuva-akatemiassa. Bergrothin ohjaamia palkittuja lyhytelokuvia ovat mm. Hiukset (1998), Veera (1998), Kunnanjohtaja (2007), alkoholistiäitiä ja tämän tyttäriä käsittelevä Lasileuka (2004) ja speed metalin rantautumista syrjäseudulle kuvannut Heavy Metal (2007). Bergrothin äiti on taidemaalari Marjatta Tapiola ja sisar kirjailija Aina Bergroth. Ensimmäisenä pitkänä näytelmäelokuvanaan Bergroth ohjasi Antti Raivion samannimiseen menestysnäytelmään perustuvan palkitun elokuvan Skavabölen pojat (2009). Bergrothin avopuoliso, leikkaaja Jan Forsström oli mukana käsikirjoittamassa elokuvaa, kuten myös Bergrothin seuraavaa pitkää elokuvaa. Äidin ja pojan poikkeuksellisen tiivistä suhdetta käsittelevässä elokuvassa Hyvä poika (2011) 19-vuotias Ilmari (Samuli Niittymäki) on iltapäivälehtien palstoilla viihtyvän narsistisen elokuvanäyttelijä-äitinsä Leila Mannerin (Elina Knihtilä) helmoissa pysyvä poika. Hän varjelee julkisuutta merenrantahuvilalle paennutta äitiään toimittajilta ja hännystelijöiltä. Perheen huvilalle boheemien vieraiden vanavedessä saapuva kirjailija Aimo (Eero Aho) iskee silmänsä Leilaan. Ilmari kokee Aimon uhkana. Elokuvan työnimenä olikin ”Henkivartija”. Leilan rooli on kirjoitettu varta vasten Elina Knihtilälle. Keskisuomalaisen 24.3.2011 Zaida Bergrothin haastattelun mukaan elokuva aloitti Suomen elokuvasäätiön lanseeraaman "aikalaiselokuva"-tuotantomallin. Tavoitteena oli startata nopeasti ja pysyä kevyessä tuotannossa niin budjetillisesti kuin kalustollisestikin. Bergroth sai vaikutteita mm. tanskalaiskollegojensa Per Flyn ja Thomas Vinterbergin työtavoista. Aamulehden Valo-Viikkoliitteen 12/2011 mukaan elokuva on kuvattu kahdella still-kuviin tarkoitetulla Canon EOS 5D Mark II -järjestelmäkameralla, jossa on myös Full HD -videokuvaustoiminto. Toista kameraa käytti pääkuvaaja Anu Keränen ja toista ohjaaja Bergroth itse. Elokuva kuvattiin 20 päivässä tarinan kronologisessa järjestyksessä. Helsingin Sanomien 25.3.2011 mukaan menetelmä mahdollisti myös vaihtoehtoisten otosten kuvaamisen. Materiaalia kuvattiin kaikkiaan 40 tuntia. Järjestäjä Jonas Nourissonin haastattelun 14.4.2016 mukaan elokuvan pääkuvauspaikaksi Leilan huvilaksi harkittiin kuvanveistäjä Laila Pullisen kuuluisaa huvilaa Vantaan Sotungissa. Elokuvan huvilaksi valikoitui kuitenkin Kallvikinniemellä meren rannalla sijainnut Villa Andania, joka oli aiemmin esittänyt komisario Palmun huvilaa elokuvassa Vodkaa, Komisario Palmu (1969). Elokuva sai valtion laatutukea 60 000 euroa. Elina Knihtilä palkittiin Jussi-palkinnolla parhaasta naispääosasta. Käsikirjoittajat Jan Forsström ja Zaida Bergroth saivat Suomen Näytelmäkirjailijaliiton Sylvi-palkinnon. Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry valitsi Bergrothin Vuoden elokuvaohjaajaksi vuonna 2011. Elokuva keräsi palkintoja myös ulkomailla. Se sai pääpalkinnon eli Gold Hugon Yhdysvaltojen Chicagon kansainvälisen elokuvafestivaalin uusien ohjaajien kilpailusarjassa, samoin pääpalkinnon Belgian Festival international du film d'amour de Mons –festivaalilla. Viimeksi mainitussa myös Samuli Niittymäki palkittiin parhaana miesnäyttelijänä. Elokuva sai pääpalkinnon myös Tšekin Prahan Febiofest –festivaalilla. Egyptin Luxor Egyptian and European Film Festivalilla sille myönnettiin 2. palkinto Silver Djed. Elokuvan dvd-julkaisussa on lisämateriaalina elokuvan traileri, 360 astetta - tunnelmia kuvauksista, poistettuja kohtauksia ja Miikka Frimanin hyönteisdokumentti Niityn ötökät aamulla. Syyskuussa 2013 Elokuvataidetoimikunta myönsi Bergrothille viisivuotisen ohjaaja-apurahan. Hän on ohjannut vuonna 2015 Musica nova –festivaaleille Toshio Hosokawan säveltämän oopperan Raven / Korppi, joka pohjautuu Edgar Allan Poen tekstiin. Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2016 |
||||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||||
Bingo Mi And L´Au Levyltä Good Morning Jokers (P) & © 2009 Mi And L’Au Published by Alter K The Book Mi And L’Au (P) & © 2010 Mi And L’Au Published by Alter K Ten Kingdoms Mi And L´Au Levyltä Good Morning Jokers (P) & © 2009 Mi And L’Au Published by Alter K Dance On My Skin Mi And L´Au Levyltä Good Morning Jokers (P) & © 2009 Mi And L’Au Published by Alter K Science Killer The Black Angels (The Black Angels) Death Song Publishing Co (ASCAP) (P) & © 2008 Light In The Attic Records Kuolleen toiveen maa Carola Säv. ja sov. Kassu Halonen, san. Antero Ollikainen Warner/Chappel Music Finland (P) 1986 Flamingo Music Sinun omasi Tamara Lund Säv. Rami Sarmasto, san. Tamara Lund, sov. N. Johansson Warner/Chappel Music Finland (P) 1965 Fazer Torna a Surriento Roberto Murolo E. de Curtis / G. De Curtis 1955 Stay Golden Au Revoir Simone (Au Revoir Simone) Moshi Moshi Records, 2005 Mingle In The Jungle Knucklebone Oscar (Knucklebone Oscar & Honey Aaltonen) Levyltä Songs From My Heart 2001 Blueligth Records Haaveissa vainko oot mun Riki Sorsa Säv ja san. Kari Kuivalainen sov. Mika Siekkinen Warner/Chappell Music Finland Oy La Paloma Lecuona Cuban Boys S. Iradier 1937 Lisäksi musiikkia De Wolfe Music -kustannusyhtiöltä |
||||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||||
Vera Airaksinen, Kirsi Asikainen, Aina Bergroth, Anders Carpelan, Johan Forsström, Maria Forsström, Matti Hanski, Laura Karén, Antero Karvonen, Tiina Kaukanen, Tomppa Kekäläinen, Leena Kemppi, Marja-Leena Keränen, Sanna Levo, Jussi Nygren, Matias Pelkonen, Mamma ja Pappa Rahikainen, Sari Salmela, Frank Skog, Janne Staffans, Pekka Uotila, Anna von Bagh, Kimmo Vänttinen, Kenneth Wennström<br /><br />ABC Vuosaaren Sataman henkilökunta, Cazze Sanomatalo / Tea ja Mikko, DFJ / D. Jaari, Iittala, INGLOT/ Katja Körkkö, Kivinokkalaiset ry, Lampetas Kestikievari, Leppävaaran VPK / Jukka-Pekka Pesonen, Jouni Utriainen, Minna Parikka Shoes Oy / Minna Parikka, Nissan Nordic Europe Oy, Nokian Panimo / Matti Heikkilä, Pentik, Pub Lättähattu, Riimin Beauty / Veera, Saaristomaailma Oy, SKT-Group Oy / Lisbeth Åhman, Suomen Kulttuurirahasto / E. J. Längmanin rahasto, TEAK / Tarpeisto, TIGI / Lisbeth Åhman, Tiia Vanhatapio Oy, Top Cut / Susanna Moilanen, Tuffi Films Oy, Turun Kristalli |
||||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||||
|