Leningrad Cowboys Meet Moses
Leningrad Cowboys träffar Moses (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
Les Leningrad Cowboys rencontrent Moïse (ranskankielinen nimi)
Leningrad Cowboys treffen Moses (saksankielinen nimi)
Finna-arvio
Leningrad Cowboys Meet Moses
Leningrad Cowboys Meet Moses (1994) on Aki Kaurismäen ohjaama ja käsikirjoittama filosofinen road movie hyvän ja pahan välisestä taistelusta. Moses-nimen ottanut despoottinen manageri Vladimir (Matti Pellonpää) ohjaa Meksikoon aikoinaan viemänsä bändin Euroopan halki Siperiaan kumartamaan kolhoosissa syntynyttä vasikkaa. Leningrad Cowboysin mukana kulkeva mykkä (Kari Väänänen) auttaa hankaluuksiin joutuvaa yhtyettä. Vapaudenpatsaan nenän varastanut Moses saa kintereilleen rikosta tutkivan Johnsonin (André Wilms).
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
S |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Näyttelijäkokoonpanot
|
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
16.8. - 30.9.1993 - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
"Aki Kaurismäki ja Leningrad Cowboys - lähinnä Sakke Järvenpää ja Mato Valtonen - ovat outo työporukka" Helena Ylänen (Helsingin Sanomat 17.2.1994) pohdiskeli. "Kaurismäki on hillitty kauneudentavoittelija, joka peittää tunteensa pehmeään satiiriin. Järvenpää ja Valtonen ovat pelottomia ja suoraviivaisia etenijöitä. Kaurismäki on romanttinen kommunisti. Järvenpään ja Valtosen toimintatavat viittaavat kapitalismiin. Ja kuitenkin juuri Leningrad Cowboysin kanssa Kaurismäki on tehnyt poliittisimmat elokuvansa, ne joissa hän torjuu Amerikan ja kaihoaa Neuvostoliittoon. Syy saattaa olla ilmeinen. Leningrad Cowboyseja on niin monta, että heistä muodostuu kansa, ja se mitä tapahtuu kansalle on politiikkaa ja historiaa." Harri Moilasen (Kansan Uutiset 25.2.1994) mielestä "Raamattu-mytologia ja marxismin opinkappaleet saavat Aki Kaurismäen käsissä luterilaisista yms. marssijärjestyksistä piittaamattoman tuuletuksen. [- -] Kotiinpaluu sujuu tie-elokuvien malliin nopeasti vaihtuvien maisemien kautta. Kaurismäen kivikasvoinen komiikka on nokkelaa kuten aina eikä matkalla petä hänen ohjaajan silmänsäkään. Ehkä kyseessä on Aki Kaurismäen tähän mennessä 'tatilaisin' elokuva?" Suurin osa niin kotimaisista kuin ulkomaisistakin kriitikoista teilasi elokuvan, esimerkiksi Helena Lindblad (Dagens Nyheter 30.6.1995) arvioi elokuvaa ruotsalaisesta näkökulmasta: "Aki Kaurismäki är en gudabenådad filmare. En vildsint, humoristisk, personlig samplare av finsk melankoli och västerlänsdk filmhistoria, som gjort tydliga avtryck i dagens film med till exempel Ariel, Flickan från tändssticksfabriken och Bohemernas liv. Leningrad Cowboys var ett skojigt projekt med sin bisarra, pojkaktiga blandning av sprit- och rock'n'rollhumor i finsk tappning. Men nu tycks de vara slut på den roliga." Kari Uusitalo (Hyvinkään Sanomat 30.4.1994) tiivistää kotimaisen kritiikin hyvin: "Tulos on vieläkin rapsodisempi kuin edellisellä kerralla, eikä huvittavuudessaan enää yhtä huvittava. Jonkinlainen väsähtänyt väljähtyneisyys tuntuu paistavan juonenkuljettelussa ja yksittäisten tilanteiden rakentelussa." Kaikkein suorasanaisin oli Pekka Eronen (Etelä-Suomen Sanomat 14.8.2000) televisioarvostelussa vuonna 2000: "Leningrad Cowboys Meet Moses olisi saanut jäädä vaikka tekemättä." - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Aki Kaurismäen Leningrad Cowboys Go America (1989) oli tehnyt "maailman huonoimmasta rock-bändistä" käsitteen ja kulttiyhtyeen myös Suomen ulkopuolella. Kaurismäen toinen Leningrad Cowboys -elokuva kuvattiin Yhdysvalloissa ja keski-Euroopassa syksyllä 1993, jolloin yhtyeen suosio oli uudessa nousussa - syynä lähinnä kesäkuussa Helsingin senaatintorilla järjestetty yhteiskonsertti Puna-armeijan kuoron ja orkesterin kanssa. Tästä tapahtumasta kuvatun materiaalin Aki Kaurismäki leikkasi kolmanneksi Leningrad Cowboys -elokuvaksi Total Balalaika Show, joka sai teatteriensi-iltansa kesällä 1994, elokuvan Leningrad Cowboys Meet Moses jälkeen. Jatko-osaa suunnniteltiin nimillä "Leningrad Cowboys Go to Brussels" ja "Leningrad Cowboys Meet Ulysses" - jälkimmäinen nimi viittaa siihen, että sarjan ensimmäinen osa oli Aki Kaurismäen mielessä eräänlainen Ilias ja jatko eräänlainen Odysseia. "Tämä elokuva tuo etsimättä mieleen vain kaksi vertailukohtaa: John Hustonin Raamattu ja Robert Bressonin Jeanne d'Arc. Puhumattakaan lukemattomasta määrästä maailman huonoimpien elokuvien festivaalien helmiä". Näillä sanoilla Leningrad Cowboys Meet Moses saateltiin matkaan lehdistötiedotteessa. "Minulla oli sen elokuvan kohdalla pyrkimys näyttää Eurooppa lännestä itään", Kaurismäki kertoi Parnasson (4/2000) haastattelussa. "Pitkäänhän Euroopan keskelle oli vedetty viiva. Ajattelin silloin, että tehdäänpä pieni viilto yli entisten rajalinjojen. Tarkoitus oli liikkua Euroopassa Bretagnen kärjestä Kaliningradiin asti. Sinne en tosin päässyt, vaan matka loppui Varsovaan. Halusin kuvata elokuvaa entisen itäblokin alueella ennen kuin siellä maat muuttuvat täysin, kuten sitten nopeasti kävikin... Leningrad Cowboys Meet Moses on Rikoksen ja rangaistuksen ja Hamletin ohella perusteos, joka tarinaltaan pohjautuu Raamattuun ja Vanhaan Testamenttiin. Mukana elokuvassa on erilaisia 'kultaisia vasikoita'. Kuvasin Mooseksen palavine pensaineen eräällä vuorella Zakopanessa. Tein elokuvaa suurella innolla, mutta ensi-illan jälkeen ymmärsin tehneeni ison laskuvirheen. Tajusin, ettei kukaan ollut lukenut Raamattua; olin lähtenyt siitä olettamuksesta, että se on kaikille tuttu. Uuden Testamentin tarinat tunnetaan, vaikkei sitäkään kukaan ole lukenut, mutta Vanhan Testamentin tarinoita ei edes tunneta. Eli yritykset tehdä Mooseksesta jonkinlaista komediaa olivat jo ennalta koko lailla tuhoon tuomittuja. Osoittautui, että perustarina Niilin rannalta kaislakorista löytyneestä pojasta oli kaikille tyystin tuntematon." "Ykkönen oli road movie, tämä on filosofinen road movie", määritteli puolestaan Mooseksen tulkki Matti Pellonpää. "Matkallaoloa ja hyvän ja pahan välistä taistelua. Mutta ei tätä pidä katsella elokuvafiltterin läpi. Leningrad Cowboys Meet Mosesista ei kannata etsiä syvälleluotaavaa luonnekuvausta. Ilmaisu on hyvin sarjakuvamaista. Kuitenkin siis hieman syvällisempää kuin ykkösosassa." (La Strada 1/1994). Leningrad Cowboys Meet Moses jäi kesällä 1995 kuolleen Matti Pellonpään viimeiseksi yhteistyöksi Aki Kaurismäen kanssa ja ylipäätään viimeiseksi kotimaiseksi kokoillan elokuvaksi. Hänet nähtiin vielä Gilles Charmantin ohjaamassa suomalais-ranskalais-italialais-sveitsiläisessä yhteistuotannossa Iron Horsemen (1995) ja Aku Louhimiehen puolipitkässä oppilastyössä Sirpaleita (1995). Leningrad Cowboys -yhtyeen kokoonpanossa olivat ensimmäisestä elokuvasta mukana enää Sakke Järvenpää, Silu Seppälä, Mauri Sumén ja Mato Valtonen. Uusina jäseninä esiintyivät Twist-Twist Erkinharju, Ben Granfelt, Jore Marjaranta, Ekke Niiva, Lyle Närvänen ja Pemo Ojala. Leningrad Cowboys Meet Moses sai maailman ensi-iltansa Berliinin elokuvajuhlien Forum-sarjassa 15.2.1994 ja Suomen ensi-iltansa kymmenen päivää myöhemmin. Aki Kaurismäen seuraava pitkä näytelmäelokuva Kauas pilvet karkaavat valmistui 1996 ja omistettiin Matti Pellonpään muistolle. - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. Mexico Säv. ja sov. Mauri Sumén Pemo Ojala, trumpetti, Tokela, akustiset kitarat, ja Mauri Sumén, muut soittimet (off, alkutekstit), 2' 50". 2. "U.S. Border" Säv. Tokela ja Jore Marjaranta Jore Marjaranta, hyräily, Ekke Niiva, hyräily ja huuliharppu, Pemo Ojala, hyräily, Mauri Sumén, hyräily, Twist-Twist Erkinharju, rummut ja Silu Seppälä, basso (off), 0' 25". 3. Rosita Säv., san. ja sov. M. Helminen Es. Mato Valtonen, laulu ja kitara, Sakke Järvenpää ja Nicky Tesco, kastanjetit, ja Mauri Sumén, leikkiharmonikka (playback), 1' 05". 4. Love and Marriage Säv. Sammy Cahn - Jimmy van Heusen Tivolimusiikki (off), 0' 35". 5. Katjuša / Kasatchok Säv. ja san. trad. venäläinen ja Matvei Blanter, san. elokuvassa ja sov. Leningrad Cowboys Es. Leningrad Cowboys (playback), 0' 30". 6. Juhlamarssi näytelmästä Prinsessa Ruusunen Säv. Erkki Melartin, sov. Mauri Sumén Es. Leningrad Cowboys (playback), 1' 45". 7. Täysikuu / Lonely Moon säv. Pedro de Punta, san. Orvokki Itä, engl. sanat Hannu Tervaharju, sov. Mauri Sumén Es. Mato Valtonen, laulu englanniksi, ja Leningrad Cowboys (playback / Mato Valtonen, laulu, Leningrad Cowboys ja Mikko Mustonen, viulu), 1' 50". 8. Rivers of Babylon Säv. ja san. Frank Farian - Brent Dowe - George Reyam - James MacNaughton, sov. Mauri Sumén Es. Kirsi Tykkyläinen, laulu, ja Ekke Niiva, harmooni (playback / Kirsi Tykkyläinen, laulu, ja Mauri Sumén, säestys ja taustalaulu), 1' 50". 9. Päivänsäde ja menninkäinen / The Sunbeam and the Goblin Säv. ja san. Reino Helismaa, engl. sanat Juice Leskinen, sov. Mauri Sumén Es. Jore Marjaranta, laulu englanniksi, ja Leningrad Cowboys (playback), 2' 30". 10. Nolo Tengo Dinares Säv., san. ja sov. Mauri Sumén 1) Es. Sakke Järvenpää, Silu Seppälä, Mauri Sumén ja Mato Valtonen, laulu ja säestys (playback), 0' 50". 2) Heikki Savolainen, laulu, ja Leningrad Cowboys, laulu ja säestys (off, lopputekstit), 2' 35". 11. Matuschka Säv. ja san. Ben Granfelt, sov. Mauri Sumén Es. Jore Marjaranta, laulu, ja Leningrad Cowboys (playback), 1' 00". 12. Kili Watch Säv. ja san. Gus Derse, sov. Mauri Sumén Es. André Wilms, laulu ranskaksi, ja Leningrad Cowboys (playback), 1' 50". 13. I Woke Up This Morning Last Night Säv. ja san. Leningrad Cowboys - M. Helminen, sov. Leningrad Cowboys Es. Ekke Niiva, laulu, ja Leningrad Cowboys (playback), 1' 35". 14. Warum? sarjasta Phantasiestücke op. 12 Säv. Robert Schumann Es. Mauri Sumén, piano (playback / Heikki Valpola, piano), 0' 40". 15. Symphony No. 6 in B minor / Sinfonia nro 6 h-molli op. 74 ("Pateettinen") I osa Adagio - Allegro non troppo Säv. Pjotr Tšaikovski Orkesteri (off), 1' 05". 16. Finally Near Home Säv. ja sov. Mauri Sumén Mieskuoro: Ekke Niiva, Pemo Ojala, Mauri Sumén, hyräily, Ekke Niiva, nokkahuilu, ja Mauri Sumén, koskettimet ja harmonikka (off), 1' 20". 17. Uralskaja rjabina / Uralin pihlaja Säv. E. Rodygin, sov. Mauri Sumén Es. Leningrad Cowboys (playback), 1' 00". Huomautuksia: Elokuvan promootio-c-kasettiin Leningrad Cowboys Meet Moses - Music from the Soundtrack (Sputnik Oy) sisältyvät musiikkinumerot 1, 5-13 ja 16. Mauri Suménin säveltämän taustamusiikin osuus on Teostolle tehdyn ilmoituksen mukaan 11' 25". Pemo Ojala laulaa Ernesto di Capuan sävelmää O sole mio (100 %), 0' 05". André Wilms laulaa Barker Bradfordin laulua Clementine (100 %), 0' 10". Suurin osa musiikkikappaleista äänitettiin kuvauspaikoilla ennen kuvausta. - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
Mika Kaurismäki, Kuvaruukki Ky, Vinjetti Ky, Hotel Vauban, Brest; Hotel Restaurant Select & Rhin, Amiens; Hotel Nizza, Frankfurt; Ursus Factory, Poland; The Firemen of Asservilliers and all the friendly people of Mexico, New York, Finland, Brest, Amiens, Frankfurt, Leipzig, Dresden, Decin, Zakopane and Warsaw |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|