Ralliraita 1
Ralliraita (rinnakkaisnimi)
Fartränder 1 (ruotsinkielinen nimi)
Rally On! (englanninkielinen nimi)
Ralliraita (työnimi)
Finna-arvio
Ralliraita 1
Markku Pölösen ohjaamassa komediassa Ralliraita 1 (2009) helsinkiläinen Lauri ”Luumu” Pesonen (Olavi Uusivirta) lähetetään kaupungin houkutuksista maaseudulle autokoulunopettajasetänsä ja entisen huippukartturin Seppo ”Sladi” Pesosen (Heikki Silvennoinen) hoteisiin. Autohullun Luumun taitojen rohkaisemana Sladi lyö vetoa paikallisen rallikilpailun voitosta. Panoksena on kunnian lisäksi rallitalli Team Susan ja autokorjaamon kohtalo.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
K7 |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Avustajat
Kaasariralliin osallistujat: Pekka Karttunen, Seppo Mustonen, Antti Toropainen, Antti Kärkinen, Tarmo Kärkinen, Julle Asikainen, Riku Karttunen, Harri Turtiainen, Jouni Asikainen, Seppo Tahvanainen, Jari Kinnunen, Jussi Kotilainen, Pekka Nevalainen, Jarno Aromaa, Ilkka Päivinen, Kai Repo, Arto Heiskanen, Mika Väänänen, Ossi Sinkkonen, Esa Simonen, Pekka Litmanen, Janne Asikainen, Ville Pölönen , Tero Makkonen, Pasi Wahlroos, Marko Juntunen, Veli Turunen ,
Kaasariralliin osallistujat: Pekka Karttunen, Seppo Mustonen, Antti Toropainen, Antti Kärkinen, Tarmo Kärkinen, Julle Asikainen, Riku Karttunen, Harri Turtiainen, Jouni Asikainen, Seppo Tahvanainen, Jari Kinnunen, Jussi Kotilainen, Pekka Nevalainen, Jarno Aromaa, Ilkka Päivinen, Kai Repo, Arto Heiskanen, Mika Väänänen, Ossi Sinkkonen, Esa Simonen, Pekka Litmanen, Janne Asikainen, Ville Pölönen , Tero Makkonen, Pasi Wahlroos, Marko Juntunen, Veli TurunenHae aiheista |
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
Toukokuu, syyskuu 2008 (yht. 24 kuvauspäivää) |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
”Että tekee kipeää. Ohjaaja Markku Pölönen on tullut hulluksi”, parahti Soila Ojanen (Satakunnan Kansa 27.2.2009) hämmentyneenä. ”Leffan tekeminen kertakäyttövitsiksi on aika kallista lystiä. Tuotos nykii kuin kengurubensalla tankattuna. Tässä tulee jo vanhallakin Kummelia ikävä. [- -] Kun nenän alta puuttuvat amisviikset sekä autosta wunderbaum ja karvanopat, ei pikataipaleen kuvauksille oikein lämpiä. Tiedä sitten lämpiääkö kukaan. Vitsit ovat vanhoja. Repliikeissä pyörivät baarien moottoriturpien perushöpinät. ’Se on penkki liukas, kun kuskilta on tullut paskat housuun.’ Näin ikkään. [- -] Sponsorien esittely on räävitöntä. Rallikisan screeneille, selostajakoppiin ja auton kylkiin on upotettu elokuvaa avustaneita yrityksiä – muka kuvaan kuuluvina. Ne iskevät kuin nasta katsojan silmään. Eniten pelkoa aiheutti elokuvan logo, jonka grafiikassa seisoo selvästi Ralliraita 1. Vitsinäkin ajatus kakkososasta kävi pumpun päälle.” ”Dra in Pölönens körkort”, vaati otsikossaan Krister Uggeldahl (Hufvudstadsbladet 27.2.2009), joka moitti ansiokkaan ohjaajan uraa epätasaiseksi. ”Markku Pölönen har i en intervju kallat Ralliraita för en ’Spede’-film och det är ingen tokig beskrivning. Folk beter sig som idioter, ser knasiga ut och grimaserar så det står härliga till. Så att säga. Men där en Spede Pasanen (och Ere Kokkonen) inte visste/kunde bättre känns Pölönens vulgärfolkliga charmoffensiv som ett enda stort svek. Det är inte ens roligt, bara billigt, platt och urbota dumt – alldeles som om det rallytokiga finska folket inte skulle stå med rumpan bar även utan dessa komiska överdrifter. Vilket slöseri (med goda råvaror).” ”Sääli, että Pölönen on valinnut tyylilajiksi tyhjäpäisen puskafarssin, joka hyytyy jo lähtöviivalle”, Tuomas Riskala (Iltalehti 27.2.2009) valitteli ralliaiheen tuhlausta. ”Pölösen, Silvennoisen ja Arttu Käyhkön käsikirjoittama rallikomedia on kuin autovarikolle sijoittuvan sketsisarjan jakso, joka on venytetty elokuvaksi aiheen suosioon sokeasti uskoen. Jotkut vitseistä toimivat, mutta valtaosa huumorista on latteaa ja puuduttavan pöljää. Usein vitsien huonoutta vielä peitellään ylimääräisellä rasvakerroksella. Elokuvallinen liimaus loistaa poissaolollaan, mikä korostaa juonen sketsimäistä rakennetta. Pölöselle ominainen hahmogalleria pursuaa ylinäyteltyjä hörhöjä, kuten Peter Franzénin ja Tom Petäjän mekaanikot. Yllättäen Kummeli-mies Silvennoinen tekee yhden elokuvan hillityimmistä ja tasokkaimmista rooleista.” ”Pitäisin vilpittömän oloisesta Ralliraidasta mielelläni enemmänkin ja pahoittelen sitä, että en moiseen pysty”, totesi Marko Ahonen (Savon Sanomat 27.2.2009), jonka mielestä draamallisesti kömpelö elokuva oli hauska vain lievästi ja ajoittain. ”Erityisesti elokuvaa voi suositella Kummeli-huumorin ystäville, sillä Ralliraita näyttää aivan Kummeli-elokuvalta.” Ahonen pohti myös sponsorien roolia. ”Oikeastaan kaupalliset yhteistyökumppanit tekevää tärkeää kulttuurityötä. Mitä he saavat antamansa rahapinon vastineeksi? Nimensä näkyviin alku- ja lopputeksteissä ja johonkin taustalla olevaan kylttiin elokuvan aikana. On vaikea kuvitella, että moisella myydään yhtään ylimääräistä Fennian vakuutusta tai Laakkosen autoa.” Harri Närhelle (City 5/2009) kyyti kelpasi. ”Huomattavasti yleisöystävällisempi nauratin tämä raipakka ralliraina on kuin hämmentävä Lieksa!. Nyt ollaan kyselemättä viihteen asialla, mikä on helvetin hyvä näinä masentavien lamauutisten päivinä. Johan sota-aikana tajuttiin, että ankarina aikoina yleisö haluaa elokuviltaan pienen hetken unohdusta. Se funktio toteutuu näiden hemmojen touhuja seuratessa, kun kaiken hilpeyden ytimessä on jotain ajattoman suomalaista.” |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Enossa vuonna 1957 syntynyt elokuvaohjaaja-käsikirjoittaja-leikkaaja Markku Pölönen on tehnyt useita palkittuja, maaseudun nostalgiaan pohjautuvia pitkiä näytelmäelokuvia. Niitä ovat Onnen maa (1993), Heikki Turusen romaaniin pohjautuva Kivenpyörittäjän kylä (1995), Kuningasjätkä (1998), Badding (2000), Emmauksen tiellä (2001), Veikko Huovisen romaaniin perustuva Koirankynnen leikkaaja (2004). Pölönen on lisäksi ohjannut televisiomainoksia, lyhytelokuvia kuten Yön yli (1984) ja Taivaan lahja (1998) sekä televisioelokuva Vuorisaarna (1994) ja oopperaelokuva Duetto amoroso (2002). Pölönen muutti perheineen pääkaupunkiseudulta takaisin kotiseudulleen Pohjois-Karjalaan 2000-luvun puolivälissä. Hän osti oikeudet legendaarisen studiokauden elokuvayhtiön, Toivo Särkän johtaman Suomen Filmiteollisuuden nimeen ja otti yhtiön käyttöön myös SF:n kuuluisan mutterilogon. Pölösen perusti Kontiolahden Kontioniemeen Suomen Filmikylän, jonne rakennettiin Karjalan kunnailla -televisiosarjan lavasteet tarinan Miikkulan kyläksi. Samoissa maisemissa, lomittain televisiosarjan tekemisen kanssa Pölönen filmasi seuraavaa elokuvaansa Lieksa! (2007). Pitkän elokuvan pariin Pölönen palasi elokuvallaan Ralliraita 1 (2009), josta on käytetty myös alkuteksteistä poikkeavaa muotoa Ralliraita. Käsikirjoituksen Pölönen teki Kummeli-koomikkoryhmästä tutun Heikki Silvennoisen ja toimittaja, Mestiksessä pelaavan jääkiekkoseura Jokipoikien kakkosvalmentajan Arttu Käyhkön kanssa. Farssissa Silvennoinen näyttelee entistä huippukartturia ja nykyistä autokoulunopettajaa Sladi Pesosta, joka saa huostaansa autovarkauksiin erikoistuneen sukulaispojan Luumun (Olavi Uusivirta). Rallitoiminta käynnistyy uudelleen vedonlyönnin seurauksena. Pölönen on itse kuvaillut komediaansa Turun Sanomissa 25.2.2009 Spede-elokuvan paluuksi. Hänen mukaansa elämään on hyvä saada pärinää: ”Tällainen höttökomedia on kuin ajaisi moottorikelkalla sulaan. Jos vähänkään hellittää vauhtia, niin se uppoaa heti, koska siellä ei mitään syviä filosofisia syvyyksiä ole, eikä tartte ollakaan.” Elokuvaa Ralliraita 1 kuvattiin elokuvan call sheetien ja Meri-Ellen Pystysen puhelinhaastattelun 18.9.2023 ja kuvaaja Kari Sohlbergin puhelinhaastattelun 2.10.2023 mukaan kaksi viikkoa toukokuussa 2008 ja kolme viikkoa saman vuoden syyskuussa. Kuvauspäiviä oli yhteensä 24. Kamerakalustona oli Sony-EX3-digikamera. Kuvauspaikkakuntina olivat Joensuu, Kontiolahti, Tohmajärvi ja Liperi. Järjestäjä Janne Turusen selvityksen 20.9.2023 mukaan kaikki ralliautojen sisäkuvaukset tehtiin Ari Vatanen Rallycenterissä (Rallitie 30 Tuupovaarassa) green screenejä vasten. ”Autot oli rigattu hydraulisten pumppujen varaan, joita sitten ohjattiin etänä niin, että saatiin autoille realistiset liikkeet. Näyttelijöille myös näytettiin telkkarista/screeniltä missä kohtaa ajavat, että ratin liikkeet olisivat olleet realistisempia.” Elokuvan lauluista ja muista autokappaleista tehtiin cd-kokoelma Ralliraita 1 – 20 legendaarista autobiisiä (Provisual Oy, 2009). Mukana on elokuvan lopputekstien aikana soiva, Vesa Mäkisen säveltämä, Markku Pölösen sanoittama ja Sakari Kuosmasen esittämä Tie laulaa. Elokuvan dvd:llä on lisämateriaaleina Näin tehtiin Ralliraita, Lehdistökiertue, 360 degree kuvaus, musiikkivideot: Kotiteollisuus Pää kylmänä ja Bitter Sweet GoGo, elokuvan traileri, elokuvasta poistettuja kohtauksia Pölösen kommenteilla, Parhaat kaadot ja haastatteluja kuvauksista Markku Pölönen jatkoi televisiosarjan Karjalan kunnailla tekemistä vuoteen 2012. Kolme tuotantokautta sisältävään draamasarjaan tehtiin yhteensä 36 jaksoa. Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2014 ja 2023 |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
Tie laulaa Sakari Kuosmanen San. M. Pölönen Säv. V. Mäkinen Sov. T. Salesvuo, T.Tolonen Miks. T. Tolonen, K. Perkkiö – TSG Studio and Pro Audio Pää kylmänä Kotiteollisuus Julkaisija: Johanna Kustannus Oy San. J. Hynynen, Säv. J. Hynynen, J. Hongisto, J. Sinkkonen, Sov. J. Hynynen, J. Hongisto, J. Sinkkonen, M. Karmila GoGo Bitter Sweet Julkaisija: Oy Fg-Naxos Ab San. J. Eklund Säv. M. Tabell, Sov. T. Salesvuo, M. Tabell, T. Tolonen |
||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||
Sakri ja Kreeta, Yrjö ja Merja Laakkonen, Raimo Puustinen, Eila Yrjölä, Jyrki Laakkonen, Toni Tahvanainen, AKK Motorsport, Jarmo Mahonen, Heidi Paananen, Tiina Lehmonen, Jani Backman, Paula Suomalainen, Anu Haapalainen, Jyrki Kari, Tuupovaaran Martat, Jouko Tyyni, Tivoli Sariola, Seija Puhakka, Cat People, Mallitoimisto Craze, Päivi Turtiainen-Laakkonen, Markku Pennanen, Kari Kekäläinen, Päivi Martikainen, Sari Särkinen, Riitta Moilanen, Kari Mäntynen, Pohjois-Karjalan prikaati / Viljo Hyvärinen, Tuomo Juvonen, Taneli Mäkinen, Kassan Baari – Osuuskunta Tikkalan kassa, Mia Rouvinen, Janne Hongisto, Jouni Hynynen, Jari Sinkkonen<br /> <br />Weskun Valinta, Joensuun poliisi, Matti Immonen, Juha Sissonen, Esa Piirainen, Kimmo Wetterstrand, Joensuun urheiluautoilijat - Kai Sandberg, Atea Finland - Henri Haapalainen, Perlos - Olavi Miettinen, Joensuun Osuuspankki, Olli Soinio, Finnvera – Seija Leppänen, Arctic Lapland Rally – Heikki Poranen, Tahko Spa Rally – Mikko Manninen, Marcus Grönholm, Timo Rautiainen, Seppo Hujanen, Juha Repo, Marko Mäkinen, Markku Alen, Ari Koikkalainen, Simo Lampinen, Funmedia Oy – Reijo Karttunen, Perttu Kouvalainen, Joensuun Popmuusikot ry, Nuori Rytmi Oy, Skandia Rent - Unto Kontro, Ari Kinnunen, Erja Matveinen, Mika Ilvonen, Ilkka Kurki ja Noora, Henri Leskinen, Henri Malinen, Esa Määttänen, Seppo Sallinen, Jouni Puhakka, Marko Tiainen, Sevifix, JepJep, KODA Productions, Kari Hakkarainen, Kari Salonen, Jesse Korhonen, Taneli Mustonen, Seppo Sallinen, Asikaisen veljekset, Arto Romppanen, Niina Stenberg, Lassi Savola, Tuukka Pakarinen, Lauri Turjansalo, Kai Sandberg, Jari Hiltunen, Lauri Pikkarainen, Urho Pesonen, Marjut Nykänen, Jarkko Miettinen, Mauri Haapalainen, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, Kontiolahden kunta, Joensuun kaupunki, Jokipojan A-junnut, Liperin reserviläiset ry, Polvijärven reserviläiset ry, SavonKinot, Hanna Pihko, Markus Mutanen, Liikennekoulu Mikko |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|