Cha Cha Cha
Cha, Cha, Cha (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
Perintö (työnimi)
Finna-arvio
Cha Cha Cha
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
S |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Miska (koira)<br /><br />Arkistoaineisto / esiintyjät: Antero Mertaranta, Voitto Liukkonen (television urheiluselostajien äänet) ,
Miska (koira)<br /><br />Arkistoaineisto / esiintyjät: Antero Mertaranta, Voitto Liukkonen (television urheiluselostajien äänet)Hae aiheista |
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
2. - 22.9.1988 (Suomi; 15 kuvauspäivää), 8.11.1988 (New York, Yhdysvallat) (kuvausilmoitukset) - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
"Cha cha cha on sosiaalinen, kantaaottava parodia siitä, miten helposti jupista tulee pummi ja päinvastoin", kirjoitti Reijo Noukka (Aamulehti 21.1.1989): "Asetelma on herkullinen, mutta toteutus on hämmästyttävän kuivakas: naurut jäävät vähiin. Tämä saattaa johtua siitä, että Pellonpää rakentaa hyvin komediaa omasta roolistaan, mutta Kari Väänänen vääntää väkinäisesti ja teatraalisesti juppimiehen tragikoomisessa roolissaan, joka ei hänelle tunnu ollenkaan istuvan. [- -] [H]änen sosiaalisessa vajoamisessaan ei ole mitään erityistä naurun aihetta, se on selviö jo heti alusta: Kari Pöllänen on synnynnäinen häviäjä!" Olli Mannisen (Iltalehti 20.1.1989) mielestä käsikirjoitus ei "käytä läheskään kaikkia elementtejä hyväkseen", mutta näyttelijöistä hän oli eri mieltä kuin Noukka: "Cha cha chan ansiot lepäävät puhtaasti näyttelijöiden varassa. Väänänen ja Pellonpää ovat päärooleissaan aivan elementissään. Useissa sivurooleissa tarjotaan nasevia hetkiä. Esimerkiksi Esko Salmisen lipevän liukas tanssinopettaja on posketon." Jarmo Valkola (Keskisuomalainen 16.2.1989) katsoi, ettei "sosiaalinen kommentointi ylety piikikkyyden asteelle": Pultsarielämän romantisointi, juomisen problemaattisuus, juppielämän kurimus sekä moraaliset ja sosiaaliset painotteet muodostavat tällä kertaa tekijöilleen liian suuren haasteen, sillä mitään kovin merkittävää ei noista ilmiöistä Cha cha cha:ssa lausuta; [- -] Myös puhtaasti elokuvallisessa ilmaisussa on erityisesti alkupuolella outoa katkosmaisuutta ja äänityksen tasot vaihtelevat. Kaurismäkien elokuville ominainen, parhaimmillaan yllätyksellinen ja sukkela humorismi lähenee Cha cha cha:ssa enemmänkin kepeää mitäänsanomattomuutta. Henkilöhahmojen tyypittely, tapa suhtautua elämään ja reagoida tilanteisiin alkaa olla edellisten elokuvien myötä sen verran tuttua ja kulunutta, että jonkinlaista uusiutumista kaivattaisiin kipeästi." Antti Lindqvist (Katso 5/1989) sen sijaan arvioi, että visuaalisesti "kokonaisuus on sitä miljöötajuista ja aistikkaasti valaistua kuvien luistoa, johon olemme ohjaajan ja vakikuvaaja Timo Salmisen yhteistöissä jo tottuneet. [- -] Voisi melkein sanoa, että Mika Kaurismäki on kypsynyt ohjaajana aikuiseksi, nuoruuden reipas hulvattomuus on antanut tilaa ihmisläheiselle näkemykselle, joka ei väistä arjen tragedioita älykkäällä vitsailulla, vaan kohtaa ne raadollisina. Ilkikurista hymyä kuitenkaan unohtamatta. Onhan kysymys lopulta perheen, yksityisomaisuuden ja valtion alkuperästä ja merkityksestä." - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Kahden ulkomailla kuvatun ja ulkomaille sijoittuvan elokuvan (Helsinki Napoli All Night Long, 1987; Amazon, 1990) välissä Mika Kaurismäki sai vuonna 1989 valmiiksi kaksi pienimuotoista elokuvaa: komedian Cha Cha Cha ja sensaatiojulkisuuden satiirin Paperitähti. Cha Cha Cha, työnimeltään "Perintö", kuvattiin syyskuussa 1988 15 kuvauspäivässä ja lisäksi marraskuussa yhtenä päivänä New Yorkissa. Cha Cha Chan idea menestyjän ja häviäjän, köyhän ja rikkaan roolien vaihdosta juontaa juurensa kansansatuihin ja karnevaalikulttuurin "Päivä kuninkaana" -ilotteluihin, kirjallisuuden Tuhkimo- sekä Prinssi ja kerjäläispoika -tarinoihin. Suomalaisessa elokuvassa teeman muunnelmia on nähty ennen muuta Spede Pasasen tuotannossa (X-Paroni, 1964; lukuisat Turhapuro-asetelmat), ulkomaisessa elokuvassa se on ollut esillä mm. Frank Capran aikuissaduissa (Lady for a Day / Päivä hienostonaisena, 1933, ja sen uusintaversio Pocketful of Miracles / Taskullinen ihmeitä, 1961), Eric Rohmerin Leijonan merkissä (Le signe du lion, 1959) tai John Landisin Eddie Murphy -komediassa Vaihtokaupat (Trading Places, 1984). Cha Cha Chan näyttelijöistä Kari Väänänen ja Sanna Fransman olivat todellisuudessakin aviopari. Todellisuuspohjaista oli myös se, että Matti Pellonpää ja Sanna Fransman olivat aikaisemmin seurustelleet (Anna 5/1989). Elokuva alkaakin Hollywoodin käytäntöä parodioivalla tekstillä: "Useimmat tämän elokuvan henkilöt ja tapahtumat ovat aivan todellisia, ja kaikki mahdolliset yhteydet olemassaoleviin henkilöihin eivät suinkaan ole sattumanvaraisia." Svenska Filminstitutet toimi Cha Cha Chan toisena tuottajaosapuolena: elokuva on sisällytetty Svensk filmografi -teossarjaan. - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. Kulkukissa / Straycat Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Studio-orkesteri (off, alkutekstit), 1' 50". Levytys: Anssi Tikanmäen studio-orkesteri; Megamania BRLP 2 ja BRCD 2, 1989. 2. Don't Leave Me Again Säv. Kurt Tulikallio, san. Pepe Ahlqvist, sov. Risto Asikainen Pepe Ahlqvist and The Sunset Boulevard (off), 0' 30". Levytys: Pepe Ahlqvist and The Sunset Boulevard; Finnlevy Digit DIGLP 37, 1988. 3. Frenesi Säv. Dominique Alberto, sov. Heikki Keskinen, Bullworkers 1) Bullworkers (off), 1' 20". 2) Bullworkers (off, lopputekstit), 2' 10". Levytys: Bullworkers; Bulltone BULL-1001, 1988. 4. Chatza Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Studio-orkesteri (off), kolmeen kertaan, yht. 2' 05". Levytys: Anssi Tikanmäen studio-orkesteri; Megamania BRLP 2 ja BRCD 2, 1989. 5. The Beast in Me Säv. Mark Smith, san. Nicky Tesco, sov. Jeremy Allom, Mark Smith ja Nicky Tesco Leningrad Cowboys (off), 1' 30". Levytys: Leningrad Cowboys; Megamania AMTS 12-108 ja AMT 2006, 1987. 6. Koti / Sweet Home Säv. ja sov. Anssi Tikanmäki Studio-orkesteri (off), 2' 35". Levytys: Anssi Tikanmäen studio-orkesteri; Megamania BRLP 2 ja BRCD 2, 1989. 7. Miehen elämää Säv. ja san. Hannu Nurmio, sov. Hannu Nurmio, Ahti Marja-aho, Riku Mattila ja Markku Hillilä Tuomari Nurmio, laulu, ja yhtye (off), 0' 40". Levytys: Tuomari Nurmio; Megamania MGM 2004, 1986. Huomautuksia: Kulkukissaa on käytetty toistuvasti elokuvan taustamusiikissa. Musiikkinumero 3:1 soi tanssiopetuksen aikana. Oopperakohtauksessa kuullaan II ja III näytöksen loppua Giacomo Puccinin oopperasta Tosca (libretto Giacosa ja Illica). Maija Lokka ja tunnistamaton baritoni laulavat oopperaorkesterin säestämänä (off ja 100 %), yht. 7' 40". Kari Väänänen laulaa katkelmia Pirkko Ahlgrenin säveltämästä ja sanoittamasta laulusta Pettäjän tie (0' 20"), Jaakko Pullin laulusta Puuseppä (0' 15") (san. Tatu Pekkarinen) ja Raimond Paulsin säveltämästä, Andrei Voznesenskin sanoittamasta laulusta Million roz / Miljoona ruusua (0' 10") (suom. san. Vera Telenius), kaikki 100 %. Pöllästen asunnossa soi Stone-yhtyeen esittämä Janne Joutsenniemen rockkappale Real Delusion (off), 0' 10", sekä otteita Pjotr Tšaikovskin orkesteriteoksista Romeo i Džulietta / Romeo ja Julia (3' 00") ja Burja / Myrsky (kaksi kertaa, yht. 4' 45"), molemmat off. - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||
Willmar Andersson, Suomen Yhdyspankki/Sakari Kuvaja, LK-Studio, Romeo & Julia, Seppälä Oy, Suomen Kansallisooppera/Jan Hultin, Jussi Tapola, Suomen Kansallisoopperan solistit, Kansallisoopperan orkesterin muusikot ry, Kulosaaren Kasino, Polardesign, Helsingin Arvopaperipörssi/Juha Kaiponen, Helsingin Poliisilaitos, National-Filmi, Filmtotal, Ravintola Kultainen Sipuli/Jarmo Räikkönen, Espoon Golf ry, Säätytalo/Antti P. Järvinen, Räätäliliike A.V. Aalto, Laatuvaihdokit/Teuvo Lahtola, Jouni Rantakurta, Kehäsiivous/Marjut Nieminen, Pasilan oikeustalo/Jarmo Kanero, Helsingin Katedraalikuoro ry, Viipurin Lauluveikot ry, NYT-Teatteri, Face Art, PÅ kampaamokoulu, FHRA Road Service Club, Ravintola Kannaksen henkilökunta, Leningrad Cowboys, Ilkka Heiskanen & Annikki Tuura, Eija Kuokkanen, Maarit Kulmala, Irja Soila, Jussi Olkinuora, Ilkka Ruuhijärvi, Timo Telsavaara, Arto Nyqvist |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|