Päivää, herra Kivi
God dag, herr Kivi (ruotsinkielinen nimi)
Hello, Mr. Kivi (englanninkielinen nimi)
Bonjour, Monsieur Kivi (ranskankielinen käännösnimi)
Tag, Herr Kivi (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Päivää, herra Kivi
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
K12 |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Kuoro draamaterapiassa: Nummelan "kivikuoro" ,
Kuoro draamaterapiassa: Nummelan "kivikuoro"Hae aiheista |
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Kullervo-kuoro: Hellevi Lohikari, Sinikka Manninen, Alpo Moisio, Tuula Moisio, Maila Pakarinen, Maj-Lis Pravda, Armas Ranta, Heljä Sole<br /><br />Nummelan "kivikuoro": Vihdin Teatterin esiintyjiä<br /><br />Sojuz-84: Ragni Grönblom (laulu)
Kullervo-kuoro: Hellevi Lohikari, Sinikka Manninen, Alpo Moisio, Tuula Moisio, Maila Pakarinen, Maj-Lis Pravda, Armas Ranta, Heljä Sole<br /><br />Nummelan "kivikuoro": Vihdin Teatterin esiintyjiä<br /><br />Sojuz-84: Ragni Grönblom (laulu)Hae aiheistaKreditoimattomat
|
||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
Kesä 1984 - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
Erkka Lehtola (Aamulehti 13.10.1984) arvioi Päivää, herra Kiven onnistuvan pyrkimyksessään yhdistää eleetön vaatimattomuus tinkimättömään kunnianhimoon ja lisäksi avautuvan katsojalle "paremmin kuin Linnasalon edellinen kiinnostava elokuva Aikalainen. [- -] Päivää, herra Kivi tutkiskelee varsin merkittäviä asioita, mutta se on epäsuomalaisen epäpateettinen, jopa hauska. Kaikkinainen turha kumu tai saarnaaminen elokuvasta puuttuu. Tämä saattaa oudoksuttaa vaikkapa Mikko Niskasen tai Lauri Törhösen ohjaustyyliin mieltyneitä. Jännitteitä ja dynamiikkaa lisää, että Päivää, herra Kivi on alkuperäistaideteos, ei siis vanhan toistoa tai romaanifilmatisointia." Tapani Maskulan (Turun Sanomat 14.10.1984, 11.10.1988) mielestä elokuvan tarjoamat perspektiivit poikkeusyksilöiden asemaan, alistumiseen ja kapinaan sekä arkirutiinin ja luovan innostuksen ristiriitoihin olivat hedelmällisiä, mutta "mikäli ne Linnasalon tavoin halutaan nivoa yhteen kaiken kattavaksi kokonaisnäkemykseksi elämänmuotomme hulluudesta, tarvitaan toki tiukempaa tyyliä ja tiiviimpiä kehyksiä. Katsojan kannalta Päivää, herra Kivi on hankala elokuva ymmärrettäväksi, sillä ohjaaja ei paljoakaan vaivaudu selittelemään toden ja fantasian rajoja tai motivoimaan käytettyjen näkökulmien vaihteluita." "Nyt kun toista sataa vuotta liian myöhässä on jälleen ajankohtaista puhua Aleksis Kivestä, on oman aikansa tuomitsema kirjailija joutunut suoranaisen irvokkaan ryöstöviljelyn kohteeksi", kommentoi Timo Huttunen (Kansan Tahto 16.10.1984) kirjailijan juhlavuoden antia. "Kaikki puhuvat hänestä, mutta kukaan ei sano mitään, paitsi Timo Linnasalo, joka kaiken tyhjyyttään soivan juhlahumun keskellä etsii meidän aikamme aleksis kiveä, ihmisiä, jotka yhteisön painostuksessa yrittävät koota minänsä kappaleita ja etsivät vapauttaan elokuvassa Päivää, herra Kivi. [- -] Päivää, herra Kivi on traagisesta perusvireestään huolimatta vapauttava ja koskettava, mutta myös kysymyksiä kirvoitteleva kokemus, joka yhdessä Aikalaisen kanssa osoittaa että tämä vuosi on Orwellin ja Kiven ohella ja ennen kaikkea Linnasalon." Erkki Savolainen (Savon Sanomat 14.10.1984) piti Linnasalon uutuutta ratkaisevasti näyttelijöiden elokuvana: "Kristiina Elstelässä luova hulluus on hurjassa kukassa, roolitulkinta on uhmakas ja voitollinen loppuun asti. Markku Huhtamon pehmeämpi synkkyys henkilöi niin kiviläisyyttä kuin suomalaista nykymiestäkin ahdingossaan. Litjan ylilääkärissä on nopeita nappiin osuvia oivalluksia. Kirsti Otsamo nuohoojan tympeytyneenä vaimona vie nyt johdonmukaisesti roolia, joka on varsin vastakkainen Isolle Vaaleelle, näyttelijä esittää asteikkonsa uusia puolia." - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Dostojevski-sovituksen Aikalainen ohella Timo Linnasalo sai vuonna 1984 ensi-iltaan myös elokuvansa Päivää, herra Kivi, joka valmistui Aleksis Kiven syntymän 150-vuotismuiston merkeissä. Vakiokäsikirjoittajansa Ilpo Tuomarilan kanssa Linnasalo oli kehitellyt aihetta kolmen vuoden aikana lukuisissa käsikirjoitusversioissa. Vaikean aiheen muokkaus jatkui vielä kuvaus- ja leikkausvaiheessa. "Päivää, herra Kivi haluaa kysyä, kuka voisi olla aikamme Aleksis Kivi", tekijät pohjustivat lehdistöesitteessään. "Päivää, herra Kivi kysyy myös miksi olla Kivi; onko Aleksilla meille ja ajallemme jotain annettavaa? Päivää, herra Kivi käsittelee liian monen ihmisen itseltään kieltämää, aikamme kärjistämää ihmisen perusongelmaa: elämän tarkoitusta ja päämäärää. Helinä ja Leo lähtevät pitkälle tielle löytääkseen vastauksen, vaikka mielisairaalan kautta. Löytyykö se Aleksis Kiven Yöstä ja päivästä? Vai miksi kirjastoapulainen nimittää nuohoojaa itsepäisesti Aleksis Kiveksi." Kristiina Elstelä (s. 1943) oli esiintynyt elokuvissa 1960-luvulta, Markku Huhtamo (s. 1946) 1970-luvulta lähtien, mutta molemmille Päivää, herra Kivi merkitsi ensimmäistä varsinaista pääosaa. Päivää, herra Kivi palkittiin laatutuella ja Humanismin kädellä, mutta yleisömenestys jäi vaatimattomaksi. Linnasalon ura jatkui 1990-luvulla elokuvilla Viiva Vinita (1991) ja Eros ja Psykhe (1998): edellinen perustui Ilpo Tuomarilan monologitekstiin ja jälkimmäinen Eeva-Liisa Mannerin näytelmään, jotka molemmat Linnasalo oli ohjannut näyttämölle 1980-luvun lopulla. - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. Kuorolaulu Säv., san. ja sov. Heikki Valpola 1) Es. Kullervo-kuoro, laulu (playback), viiteen kertaan, yht. 5' 20". 2) Es. Nummelan "kivikuoro", laulu (playback ja off), neljään kertaan, yht. 3' 10". 2. "Alkumusiikki" Säv. ja sov. Heikki Valpola Heikki Valpola, piano (off), 1' 45". 3. La Cumparsita / Tropiikin yö Säv. Gerardo H. Matos Rodriguez Es. Kristiina Elstelä, laulu (100 %), 0' 30". 4. "Parveke" Säv. ja sov. Heikki Valpola Matti Rantanen, harmonikka, ja Heikki Valpola, piano (off), 0' 35". 5. Don't Fall / "Siskon levy" Säv. ja sov. Heikki Valpola, san. Ilpo Tuomarila 1) Ragni Grönblom, laulu, Sojuz-84 (off, levysoitin), kahteen kertaan, yht. 0' 55". 2) Es. Ragni Grönblom, laulu (playback, Sojuz-84), 0' 45". 6. Oravanlaulu Säv. Kalervo Tuukkanen, san. Aleksis Kivi 1) Es. Kristiina Elstelä, Markku Huhtamo ja Hanna Tarvainen, vihellys (playback), 1' 00". 2) Es. Raimo Grönberg ja Markku Huhtamo, laulu (100 %), kahdessa osassa, yht. 1' 10". 7. "Silta" Säv. ja sov. Heikki Valpola Heikki Valpola, piano (off), 1' 10". 8. "Pano" Säv. ja sov. Heikki Valpola Heikki Valpola, piano (off), 0' 40". 9. "Yksin" Säv. ja sov. Heikki Valpola Matti Rantanen, harmonikka, ja Heikki Valpola, piano (off), 2' 00". 10. "Taabor" Säv. ja sov. Heikki Valpola Heikki Valpola, piano (off), 1' 35". 11. Pianomusiikkia Säv. ja sov. Heikki Valpola Heikki Valpola, piano (off), neljään kertaan, yht. 6' 45". 12. Harmonikka- ja pianomusiikkia Säv. ja sov. Heikki Valpola Matti Rantanen, harmonikka, ja Heikki Valpola, piano (off), 1' 10". 13. Kaksi kuninkaan lasta / Kaksi kuninkaallista Säv. ja san. trad. 1) Es. Kristiina Elstelä, laulu (100 %), 1' 00". 2) Es. Kristiina Elstelä ja Ragni Grönblom, laulu (100 %), 2' 00". 14. Hochzeitsmarsch / Häämarssi näytelmästä A Midsummer Night's Dream / Kesäyön unelma Säv. Felix Mendelssohn-Bartholdy Es. Kristiina Elstelä, hyräily (100 %), 0' 15". 15. Saksofoni-improvisaatio Säv. ja sov. Seppo Rannikko Es. Seppo Rannikko, saksofoni (100 %), 0' 35". 16. Kitaramusiikkia Säv. ja sov. Heikki Valpola Es. Ragni Grönblom, kitara (irtoääni, Heikki Valpola, kitara), 0' 25". Huomautuksia: Musiikkiteokset 11, 12 ja 16 ovat Heikki Valpolan aiemmin esiintyvien teosten variaatioita, joita ei ole Teostolle ilmoitettu. Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|