Justus järjestää kaiken
Justus ordnar allt (ruotsinkielinen nimi)
Justus Will Take Care of Everything (englanninkielinen käännösnimi)
Justus organise tout (ranskankielinen käännösnimi)
Justus schmeisst den Laden (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Justus järjestää kaiken
Lasse Pöystin ohjaama komedia Justus järjestää kaiken (1960) perustuu televisio-ohjelmaan. Työtön keksijä Justus (Lasse Pöysti) perustaa yhdessä kodittoman Bellan (Elina Salo) kanssa yhtiön, joka auttaa asiakkaitaan tulemaan onnelliseksi. Auttaessaan herra Osmo Ujokasta (Hannes Häyrinen) ja voimamies Pontusta (Leo Lastumäki), saavat Justus ja Bella myös omat asiansa järjestykseen.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Helmikuu - maaliskuu 1960 |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
"Viime aikoina on nähty useampikin kotimainen elokuva, joka alkaa luontevin kuvin, ja Justus on taas sellainen. Nähdään aamuisia kuvia Helsingin kaduilta, talon seiniä, työmaita ja niiden aamutoimia. Esko Nevalainen on saanut talletetuksi säteilevän raikkauden ja hänen kuvissaan on ilmaa samalla tavalla kuin Harkimon Lasisydämessä, johon filmillä on muitakin yhtymäkohtia. Justuksen koneellistettu asunto on riemukkaasti kuvattu. Vasta kun elokuvan henkilöt alkavat puhua, kerronta solahtaa tavanomaisiin uomiin." Näin kirjoitti Jaakko Tervasmäki (Elokuva-Aitta 9/1960) Lasse Pöystin ohjaamasta "televisiovaikutteisesta" komediasta. E. E. (Esko Elstelä, Päivän Sanomat 19.4.1960) piti elokuvaa "tavallista huolellisemmin ja kunnianhimoisemmin" tehtynä hullutteluna, jonka huumori oli tosin "vähän teoreettista laatua". Sekä E. E. että Jaakko Tervasmäki vertasivat Justus-tyyppiä Chapliniin. Tervasmäki sekä ihasteli että arvosteli: "[- -] Pöystin tapa ilmaista nolostunut hyvänolontunne työntämällä kädet syvälle taskuihin, vetämällä hartioita sisään ja katsomalla alas sekä aseistariisuva hymy ovat tyypillistä ja hyvin tavattua Chaplinia. Paradiointi ei kuitenkaan ole niin varmaa eikä taas jäljittelykään niin hyvää, että sen varaan voisi filmin hauskuuden perustaa." Elokuvan käsikirjoitusta ja ohjaustyötä arvosteltiin useammassa päivälehdessä. Rihla (Risto Hannula, Ylioppilaslehti 22.4.1960) oli tapansa mukaan suorasanainen: "Bez ja Henrik ovat nähtävästi koonneet tv-ohjelmistaan jääneet hylätyt muistilappuset, nitoneet ne yhteen ja työntäneet koko sotkun Lasse Pöystin ohjattavaksi. Ohjauksen jälkiä ei kuitenkaan ole havaittavissa; sen sijaan Lasse Pöysti esittää nimiosaa huikeasti maskeerattuna, mutta muuten ystävällisesti. [- -]. Filmi koostuu ikävistä irrallisista sketseistä, jotka on kuvattu ahtaasti ja mielikuvituksettomasti, luomatta henkilöille minkäänlaista taustaa tai elintilaa. Etukäteen mainostetut ulkokuvat ovat supistuneet kovin vähiin, ja niiden taso on sitäpaitsi luvattoman heikko." Leila Arpiainen (Helsingin Sanomat 17.4.1960) oli Helsinki-kuvista toista mieltä: "Fennada-Filmin tuottaman Justuksen parhain piirre on, että suurkaupunki Helsinki tuntuu saaneen sijansa rooliluettelossa tärkeänä tunnelmatekijänä." Femina (Helmi Neva, Satakunnan Kansa 17.4.1960) kritikoi komediaa perusajatuksen unohtamisesta, sketsien tyylillisestä hajanaisuudesta: "Televisio-Justus perusti 'Kaikki järjestyy' -toimistonsa sulasta ihmisrakkaudesta, raha oli sivuseikka. Filmissä ovat asiat päinvastoin, miksi niin, sitä en käsitä. Alkuperäinen idea oli ehdottomasti parempi. Sitäpaitsi sarjarakenne näkyy, kohtaukset ovat häiritsevästi erityylisiä yksinkertaisimmasta farssista pikkuälykkääseen parodiaan." Martti Savo (Modest Savtschenko, Kansan Uutiset 17.4.1960) nosti näyttelijäsuorituksista esiin Elina Salon: "Hänen erinomaisen filmikelpoinen olemuksensa ja ennen kaikkea meikäläisessä elokuvassa niin harvinainen välittömyytensä suorastaan pelastavat osan käsikirjoituksen avuttomuudesta." - Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Suomalaisen televisiotoiminnan alkuvuosina 1950-luvun lopussa oli Lasse Pöystin esittämä hiljaisen humoristinen Justus kuvaruudun pidetyimpiä hahmoja. Justus järjestää kaiken -sarjan tekstin kirjoittivat suomenruotsalaiset kirjailijanimimerkit Bez, Benedict Zilliacus ja Henrik, Henrik Tikkanen sekä Lasse eli Lasse Pöysti itse, sarjan ohjaajana oli Karl Ehder. Kotimaisen elokuvan taloudellisessa ahdinkotilassa katsojamäärien pudottua jyrkästi yritti Fennada-Filmi taistella televisiota vastaan sen omilla aseilla: Justuksen seikkailuista tehtiin kokoillan näytelmäelokuva Justus järjestää kaiken (1960), kirjoittajina samat nimimerkit kuin televisiosarjassakin. Fennada-Filmin yritys ei onnistunut kovinkaan hyvin, elokuvan yleisömenestys jäi selvästi vuoden keskitason alle, ja kohtuullisina pysytelleistä tuotantokustannuksista huolimatta elokuva tuotti tappiota lähes 4 000 000 mk. Keksijä-Justuksen aikaansaannoksista esitellään elokuvan alkujaksossa mm. auringonvalosta käynnistyvä herätyslaite, tuulivoimalla toimiva vispauskone ja sanomalehdenkuljetin. Keksinnöt ovat läheistä sukua niille, joita neljä vuotta myöhemmin nähtiin ensimmäisessä Spede-elokuvassa X-Paroni. Elokuvassa kesken kaiken esiin putkahtavat laulut kertovat tarinan sidonnaisuudesta televisioesikuvaansa. Elokuvan alkuteksteissä mainitaan näyttelijöinä myös Paavo Hukkinen ja Hannes Veivo. Jakso, johon heidän roolisuorituksensa sisältyvät, on kuitenkin jätetty pois lopullisesta versiosta. Kuvaussihteeri Jaakko Kuusiston omaan käsikirjoituskappaleeseensa tekemien merkintöjen mukaan Hukkinen esitti Justuksen toimistossa nähtävänä olleiden huonekalujen poishakijaa ja Veivo puolestaan toisesta liikkeestä nähtäväksi tilattujen kalusteiden tuojaa. Väinö Tulosmaan etunimi on elokuvan alkuteksteissä muodossa Wäinö ja Kaarlo Wilskan sukunimi muodossa Vilska. Justus järjestää kaiken oli Lasse Pöystin kahdeksas ja samalla viimeinen ohjaus. Heikki Eteläpään haastattelussa (Uusi Suomi 17.9.1988) Lasse Pöysti kertoi suhteestaan elokuvaan mm.: "Elokuvassa ...ja Helena soittaa oli yhden kiekon verran varsin vahvoja sota-ajan tunnelmia ja jotakin aitoa, kaikesta kepeydestä huolimatta, oli myös Kaikkien naisten monnissa. Niillähän minä 1952 ohjaajanurani aloitin. Ja kun päätin sen 1960 elokuvassa Justus järjestää kaiken, pystyin sen alkuun kehittämään ehkä satakunta metriä ihan hyväksyttävää elokuvallista toimintaa...". - Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. "Kotolaulu" Säv. Lasse Mårtenson, san. Benedict Zilliacus Es. Lasse Pöysti, laulu (playback, soitinyhtyesäestys), 0' 55". 2. "Pusulaulu" Säv. Lasse Mårtenson, san. Benedict Zilliacus Es. Lasse Pöysti, laulu (playback, soitinyhtyesäestys), 1' 25". 3. "Nyrkkeilylaulu" Säv. Lasse Mårtenson, san. Benedict Zilliacus Es. Lasse Pöysti, laulu (playback, soitinyhtyesäestys), 0' 40". 4. "Bellan laulu" Säv. Lasse Mårtenson, san. Benedict Zilliacus Es. Elina Salo, laulu (playback, soitinyhtyesäestys), 0' 60". - Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan. |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|