Flucht in den Norden
Pako pohjoiseen (suomenkielinen nimi)
Flykt mot Norden (ruotsinkielinen nimi)
Flykten mot norr (ruotsinkielinen rinnakkaisnimi)
Flight to the North (englanninkielinen nimi)
Flight North (englanninkielinen nimi)
Flykten till Norden (työnimi)
Finna-arvio
Flucht in den Norden
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
K16 |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
arkistoaineisto / esiintyjät: Joseph Goebbels saksalaisessa uutiskatsauksessa, Lars Hanson ja Lillian Gish Viktor Sjöströmin elokuvassa <i>The Wind / Pohjan myrsky / Pohjoismyrsky</i> (1928). ,
arkistoaineisto / esiintyjät: Joseph Goebbels saksalaisessa uutiskatsauksessa, Lars Hanson ja Lillian Gish Viktor Sjöströmin elokuvassa <i>The Wind / Pohjan myrsky / Pohjoismyrsky</i> (1928).Hae aiheistaAvustajat
Benita Alanne, Erpo Ehrnstén, Viveka Ehrnstén, Maria Nyström, Stina Poutiainen, Torsti Poutiainen, Tomi Päiväläinen, Armi Sillanpää, Jan Staf, Hasse Stenius, Kia Stenius, Jesper Åberg (tanssijat)<br /><br />Marja-Liisa Tielinen, Einar Puustinen, Emilia Päivinen, Raija Rantanen, Olavi Syrjälä, Aino Vellonen (asiakkaita Savonlinnan torilla)<br /><br />Timo Eskola, Anita Lajunen, Raimo Lajunen, Seija Liukko, Tuija Pakarinen, Paavo Putus (ravintolan asiakkaita)<br /><br />Matti Orell, Arja Riutta, Mervi Riutta, Paavo Riutta, Ulla Riutta (ihmisiä aitan ympärillä)<br /><br />Timo Huttunen, Olavi Niiranen, Aarne Norberg (miehiä tehtaan pihalla Oulussa)<br /><br />Erna Aaltonen, Merja Haapala, Aimo Lappeteläinen, Jyrki Leppä, Tapani Santanen, Eeva-Marja Simpanen, Taina Kontio, Leena Puhakka, Soile Yli-Pohja (ihmisiä elokuvateatterissa)<br /><br />Tapio Konttinen, Heini Lehväslaiho, Kirsi Mansikka-aho, Jouni A. Länsman, Tarja Nikki, Ismo Portti, Petteri Portti, Helmi-Paula Pulkkinen, Inkeri Tarkiainen, Väinö Tervaniemi, Helsingin yliopiston maatalouden tutkimuskeskuksen opiskelijat (ihmisiä latotansseissa) ,
Benita Alanne, Erpo Ehrnstén, Viveka Ehrnstén, Maria Nyström, Stina Poutiainen, Torsti Poutiainen, Tomi Päiväläinen, Armi Sillanpää, Jan Staf, Hasse Stenius, Kia Stenius, Jesper Åberg (tanssijat)<br /><br />Marja-Liisa Tielinen, Einar Puustinen, Emilia Päivinen, Raija Rantanen, Olavi Syrjälä, Aino Vellonen (asiakkaita Savonlinnan torilla)<br /><br />Timo Eskola, Anita Lajunen, Raimo Lajunen, Seija Liukko, Tuija Pakarinen, Paavo Putus (ravintolan asiakkaita)<br /><br />Matti Orell, Arja Riutta, Mervi Riutta, Paavo Riutta, Ulla Riutta (ihmisiä aitan ympärillä)<br /><br />Timo Huttunen, Olavi Niiranen, Aarne Norberg (miehiä tehtaan pihalla Oulussa)<br /><br />Erna Aaltonen, Merja Haapala, Aimo Lappeteläinen, Jyrki Leppä, Tapani Santanen, Eeva-Marja Simpanen, Taina Kontio, Leena Puhakka, Soile Yli-Pohja (ihmisiä elokuvateatterissa)<br /><br />Tapio Konttinen, Heini Lehväslaiho, Kirsi Mansikka-aho, Jouni A. Länsman, Tarja Nikki, Ismo Portti, Petteri Portti, Helmi-Paula Pulkkinen, Inkeri Tarkiainen, Väinö Tervaniemi, Helsingin yliopiston maatalouden tutkimuskeskuksen opiskelijat (ihmisiä latotansseissa)Hae aiheista |
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
5.8. - syyskuu 1985 - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
"Saksalaisena ja suomalaisena yhteistyönä syntynyt Pako pohjoiseen on jälleen esimerkki mitäänsanomattomasta kulttuurivaihdosta [- -]", tiivisti Osmo Peltonen (Kansan Uutiset 5.12.1987) useimpien suomalaiskriitikoiden näkemyksen. "Elokuva on olevinaan jonkinlainen 'Liebestod'-aiheinen epätoivon ja intohimon kuvaus. Tosiasiassa se on sekava ja hatara. Puuttuvaa sävyä ja intohimoa on kömpelösti yritetty korvata suorasukaisilla rakastelukohtauksilla." "Näyttelijät [- -] tekevät epäilemättä parhaansa", arveli Sakari Toiviainen (Ilta-Sanomat 4.12.1987). "Näissä puitteissa luonteet eivät kuitenkaan ota syttyäkseen asenteita pitemmälle. Paperinmakuinen vuoropuhelu saa periaatteelliset kiistatkin kuulostamaan akateemiselta saivartelulta. Todellisimmalta tuntuu jakso, jossa rakastavaiset käyvät elokuvissa ja näkevät saksalaisen uutiskatsauksen sekä Victor Sjöströmin mykän mestariteoksen Pohjoismyrsky." "Kaikki natsiangsti ja nuoren naisen hakuammunta, joka Mannilla on mielessään ollut, hukkuu kankeuteen ja ilmeettömyyteen", jatkoi Ilkka Mattila (Rumba). "Silmiinpistävin ero Engströmin ja vanhan kotimaisen taideohjaajapolven välillä on se, että Engströmin kuvissa on sen verran valoa, että katsoja näkee, mitä jää tapahtumatta." Nimimerkki Kell (Variety 26.2.1986) oli samoilla linjoilla: "Ingemo Engström has based her big production feature Escape Into the North on Klaus Mann's written-in-exile novel Escape to Life, an elegantly sad work, and blown it into a sprawling, repetitive and deadly boring feature film. What evoked sadness in the book has been turned into hectoring expressions of opinion and sullen solemnity. Only fine production credits save this Finnish-German Berlin Fest competition entry from being dismissed as wholly ridiculous." - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Ingemo Engström (s. 1941), pietarsaarelaissyntyinen suomenruotsalainen, opiskeli psykologiaa, lääketiedettä ja kirjallisuutta Helsingin yliopistossa ja valmistui maisteriksi tutkielmanaan kirjailija Ingeborg Bachmannin kuvakieli. Vuosina 1967-70 Engström kävi Münchenin elokuvakorkeakoulun (Hochschule für Fernsehen und Film) ja ohjasi Saksan liittotasavallassa pitkät näytelmäelokuvat Dark Spring (1970), Kampf um ein Kind (1975), Fluchtweg nach Marseille (1977) ja Letzte Liebe (1979) ennen suomalais-länsisaksalaista yhteistuotantoa Pako pohjoiseen. Suomalaisena tuottajaosapuolena toimi Jörn Donner Productions Oy, ja elokuvasäätiön tuki hankkeelle kohosi yli puolen miljoonan markan. Engström kertoi suunnitelleensa Klaus Mannin romaanin filmatisointia vuodesta 1977 eli kirjan saksalaisesta uudelleen julkaisemisesta lähtien: "Mannin kertomuksen teema on samantapainen kuin elokuvassa Casablanca, suuri intohimo saa väistyä aatteen tieltä" (Ilta-Sanomat 20.8.1985), Engström koki ja jatkoi: "Seuraan mahdollisimman tarkasti Mannin teemoja, muutoksia on tehty vain silloin, kun Mann tuntuu käsittäneen väärin suomalaisen yhteiskunnan Suomeen sijoitetussa romaanissaan." (Suomen Sosialidemokraatti 20.8.1985). "Tunsin selvästi kirjan sisältävän useita aiheita, joita olin etsinyt Suomen ja Saksan välisestä suhteesta suunnittelemaani elokuvaan", Engström kirjoitti johdannossaan elokuvan käsikirjoitukseen. "Toiveenani oli kauan ollut elokuvan tekeminen maassa, josta olen lähtöisin. Ajatukseni olivat askarrelleet nimenomaan sellaisen elokuvan parissa, joka liittyisi molempiin maihin, liikkuisi näiden mahden maan välillä. [- -] Mannin romaanin viehätys on tavassa, jolla teoksessa sekoittuvat toisiinsa intohimoisen rakkauden ja poliittisen vastarinnan teemat, sen pyrkimyksessä synteesiin moraalin ja kauneuden, kirkkaan järjen ja ekstaasin välillä." Elokuvan naispääosan esittäjä Katharina Thalbach (s. 1954) oli teatterisukua, Benno Bessonin ja Sabine Thalbachin tytär, jolla 1980-luvun puolivälissä oli jo takanaan pitkä ura teatterissa ja elokuvassa. Hän oli kouliintunut Helene Weigelin johtamassa Berliner Ensemblessa, näytellyt Brechtiä ja saanut DDR:n teatterikriitikoiden palkinnon 1971. Tämä "brechtiläisyys" näkyy elokuvan Pako pohjoiseen improvisoidussa kohtauksessa, jossa Thalbach puhuu Savonlinnan torilla suoraan kameralle. Vuodesta 1976 lähtien Thalbach työskenteli Länsi-Saksassa ja esiintyi mm. Margarethe von Trottan (Das Zweite Erwachen der Christa Klages / Katkera herääminen, 1978) ja Volker Schlöndorffin (Die Blechtrommel / Peltirumpu, 1979) elokuvissa. Ruotsalainen Lena Olin (s. 1955) oli puolestaan näytellyt Ingmar Bergmanin elokuvissa ja sittemmin hän loi kansainvälisen uran, läpimurtonaan Philip Kaufmanin Milan Kundera -filmatisointi The Unbearable Lightness of Being / Olemisen sietämätön keveys (1988). Käbi Laretei oli eestiläissyntyinen, Ruotsissa asuva ja vaikuttava konserttipianisti, joka oli ollut naimisissa Ingmar Bergmanin kanssa ja esiintynyt tämän elokuvassa Fanny ja Alexander (1982). Pako pohjoiseen kuvattiin Suomessa ja Norjassa elo-syyskuussa 1985. Toistuvien rakastelukohtausten vuoksi elokuva kulki suomalaisen työryhmän piirissä nimellä "Pano pohjoiseen". Ensiesitys tapahtui Berliinin elokuvajuhlien kilpailusarjassa helmikuussa 1986, mutta Suomen ensi-iltansa Pako pohjoiseen sai vasta joulukuussa 1987, noin 20 minuutilla lyhennettynä. Vastakohtana István Szabón Klaus Mann -filmatisoinnin Mephisto (1981) kansainväliselle menestykselle Engströmin elokuva ei tavoittanut suomalaista yleisöä. Elokuva esitettiin ensi kerran televisiossa Yle Teema -televisiokanavalla joulukuussa 2013. 1980-luvun puolivälistä lähtien Engström on asunut ja työskennellyt Pariisissa yhdessä saksalais-ranskalaisen tuottaja-ohjaajamiehensä Gerhard Theuringin kanssa. - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. Präludium und Fuge Nr. 8 es-Moll / Preludi ja fuuga nro 8 es-molli BWV 853 kokoelmasta Das Wohltemperierte Klavier I Säv. Johann Sebastian Bach 1) Käbi Laretei, piano (off, alkutekstit), 2' 20". 2) Käbi Laretei, piano (off ja 100 %), 2' 55". 3) Käbi Laretei, piano (off), kolme kertaa, yht. 1' 25". 4) Käbi Laretei, piano (off, lopputekstit), 1' 10". 2. Melancholy Baby Säv. Ernie Burnett, san. George A. Norton Jazzorkesteri ja tunnistamaton laulusolisti, laulu (100 %), 1' 30". 3. Des Abends / Le soir kokoelmasta 10 Stücke für Klavier op. 58 nro 5 Säv. Jean Sibelius Erik T. Tawaststjerna, piano (off), kaksi kertaa, yht. 0' 20". Levytys: Erik T. Tawaststjerna; Grammophon AB BISLP-195, 1982. 4. Parlez-moi d'amour Säv. ja san. Jean Lenoir Lucienne Boyer, laulu, ja orkesteri, joht. M. B. Codolban (off, levysoitin), 0' 50". Levytys: Lucienne Boyer ja orkesteri, joht. M. B. Codolban; Columbia DB 673, 1930. 5. Sinfonia nro 4 a-molli op. 63 III osa Il tempo largo Säv. Jean Sibelius Orkesteri (off), seitsemän kertaa, yht. 3' 25". 6. Sinfonia nro 6 d-molli op. 104 III osa Poco vivace Säv. Jean Sibelius Orkesteri (off), kaksi kertaa, yht. 1' 00". 7. Kulkurin kaiho Säv. trad. Ahti Similä, harmonikka (off), 1' 00". 8. Hei vahtimestari! Säv. trad. Es. Ahti Similä, harmonikka (100 %), 0' 50". 9. Tamara tanssii Säv. Walter Rae Es. Ahti Similä, harmonikka (100 %), 0' 50". 10. Kulkurin valssi Säv. trad. ruots. Es. Ahti Similä, harmonikka (100 %), 0' 15". 11. Uralskaja rjabina / Uralin pihlaja Säv. E. Rodygin Es. tunnistamaton harmonikansoittaja (100 %), 3' 30". 12. Inarinjärvi Säv. Evert Suonio Es. tunnistamaton harmonikansoittaja (100 %), 2' 00". Huomautuksia: Katharine Thalbach hyräilee Ludwig van Beethovenin sävelmää Oodi ilolle hänen yhdeksännestä sinfoniastaan (100 %), 0' 15". Jukka-Pekka Palo hyräilee ja laulelee kansansävelmää Rakkauden tuli palaa (100 %), 0' 40". Ravintolassa soi tunnistamaton jazzvalssi, jonka tahdissa kaksi naista tanssii (off), 1' 40". Musiikkinumeron 9 ensilevytys Arvi Hänninen, säest. Paavo Raivonen ja Edison Bell -orkesteri; Edison Bell X 101, 1933 on elokuvan kuvaamalta ajalta. - Toim. Juha Seitajärvi (2022) Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||
Arkistoaineisto | ||||||||||||||
Katkelmissa saksalaisista uutiskatsauksista nähdään sota-aluksia merellä, ote Joseph Göbbelsin puheesta, Hitler Jugendin jäseniä ja kaasusuojausvarusteiden esittelyä. Elokuvassa nähdään ote myös Victor Sjöströmin (Seastrom) elokuvasta The Wind / Pohjan myrsky / Pohjoismyrsky (1928). - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|