Emmauksen tiellä
På vägen till Emmaus (ruotsinkielinen nimi)
On the Road to Emmaus (englanninkielinen nimi)
Auf den Weg nach Emmaus (saksankielinen nimi)
La Strada II (työnimi)
Finna-arvio
Emmauksen tiellä
Markku Pölösen ohjaamassa ja käsikirjoittamassa komediassa Emmauksen tiellä (2001) Rane (Puntti Valtonen) palaa 20 vuoden jälkeen kotiseudulleen ja joutuu kasvokkain muistojensa ja valintojensa kanssa. Iskelmien siivittämää tarinaa kuljetetaan pitkin maalaismaisemassa polveilevaa kylätietä. Emmauksen tiellä rikkoo perinteistä kerrontaa ja käyttää metaelokuvan keinoja. Näyttelijät viittaavat toistuvasti elokuvan käsikirjoitukseen ja luonnehtivat roolihahmojaan ja dramaturgisia ratkaisuja suoraan kameralle.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
K7 |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Esiintyjät
Avustajat
Erica Ahonen, Tapio Juselius, Aura Juselius, Keijo Lemmetyinen, Reijo Leppäpuska, Lauri Ojanen, Jarkko Tuominen, Veijo Hassinen, Kirsti Leskinen, Erkki Koukka, Eero Laakso, Pertti Joukola, Ismo Rauhamäki, Joona Ritala, Matti Siirola, Esko Tervala, Katri Tervala, Ilkka Sipilä, Kimmo Sipilä, Kirsi Sipilä, Teuvo Rauhamäki, Hannu Nikula, Erkki Porri, Hannu Niipala, Antero Mikkola, Unto Tervala, Mikko Hentilä, Teuvo Aakala, Miiso Korte, Aki Peltola, Julius Vänttinen, Timo Rämö, Matti Forsström, Antti Rehula, Sanna Plit, Mauri Myllymäki, Päivi Tuhkanen, Jere Myllymäki, Kalle Eskola, Päivi Eskola, Heidi Eskola, Henri Eskola, Tuomo Eskola, Kaarlo Rämö, Päivi Rämö, Jari Salmensuo, Sirpa Rintala, Raimo Olenius, Maila Olenius, Juhani Kuntonen, Jarmo Keskevaari, Outi-Elina Keskevaari, Justus Keskevaari, Janne Keskevaari, Sandra Keskevaari, Teemu Riihelä, Anne Riihelä, Helena Riihelä, Anni Riihelä, Reino Keränen, Kaija Keränen, Eira Rantanen, Mervi Rahikainen, Eeva Kuusivirta, Leila Pelkonen, Pirita Hakkarainen, Sisko Saarela, Henna Sireeni, Paula Uotila, Pirkko Tilvis, Elvi Eskola, Päivi Hentilä, Pirkko Mäkelä, Veera Mäkelä, Vilma Mäkelä, Camilla Drugge, Jaana Sarkkinen, Anni Ylönen, Helinä Kuntonen, Maija-Liisa Lindqvist, Elina Risku-Pellinen, Olli Lampinen, Niina Vepsäläinen, Raimo Hauta-aho, Kalle Mantere, Pekka Järvinen, Martti Lahtimo, Ritva Lahtimo, Tapani Lehtinen, Virva Mantere ,
Erica Ahonen, Tapio Juselius, Aura Juselius, Keijo Lemmetyinen, Reijo Leppäpuska, Lauri Ojanen, Jarkko Tuominen, Veijo Hassinen, Kirsti Leskinen, Erkki Koukka, Eero Laakso, Pertti Joukola, Ismo Rauhamäki, Joona Ritala, Matti Siirola, Esko Tervala, Katri Tervala, Ilkka Sipilä, Kimmo Sipilä, Kirsi Sipilä, Teuvo Rauhamäki, Hannu Nikula, Erkki Porri, Hannu Niipala, Antero Mikkola, Unto Tervala, Mikko Hentilä, Teuvo Aakala, Miiso Korte, Aki Peltola, Julius Vänttinen, Timo Rämö, Matti Forsström, Antti Rehula, Sanna Plit, Mauri Myllymäki, Päivi Tuhkanen, Jere Myllymäki, Kalle Eskola, Päivi Eskola, Heidi Eskola, Henri Eskola, Tuomo Eskola, Kaarlo Rämö, Päivi Rämö, Jari Salmensuo, Sirpa Rintala, Raimo Olenius, Maila Olenius, Juhani Kuntonen, Jarmo Keskevaari, Outi-Elina Keskevaari, Justus Keskevaari, Janne Keskevaari, Sandra Keskevaari, Teemu Riihelä, Anne Riihelä, Helena Riihelä, Anni Riihelä, Reino Keränen, Kaija Keränen, Eira Rantanen, Mervi Rahikainen, Eeva Kuusivirta, Leila Pelkonen, Pirita Hakkarainen, Sisko Saarela, Henna Sireeni, Paula Uotila, Pirkko Tilvis, Elvi Eskola, Päivi Hentilä, Pirkko Mäkelä, Veera Mäkelä, Vilma Mäkelä, Camilla Drugge, Jaana Sarkkinen, Anni Ylönen, Helinä Kuntonen, Maija-Liisa Lindqvist, Elina Risku-Pellinen, Olli Lampinen, Niina Vepsäläinen, Raimo Hauta-aho, Kalle Mantere, Pekka Järvinen, Martti Lahtimo, Ritva Lahtimo, Tapani Lehtinen, Virva MantereHae aiheista |
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
2. - 6.7., 9. - 12.7.2001 (harjoitusjakso), 12. - 14.7.2001 (kuvaukset) |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
"Nii-in, totta se on, Markku Pölönen, suomalaisen elokuvan überjuntti tekee käsitetaidetta", luonnehti Antti Selkokari (Aamulehti 5.10.2001) Pölösen irtiottoa. "Emmauksen tiellä on epäilemättä ollut tekijöilleen ja näyttelijöille puhdistava kokemus ja irrottelua omalla ja maalaisromantiikan maineella. [- -] Tyypillistä Pölöselokuvaa hakevat pettyvät, mutta kotimaisesta elokuvasta jotain muuta etsivät löytävät ainutlaatuisen filmin, jossa rempseä puskafarssi yhdistyy välineestä tietoisuuteen." "Sekoitus Spedeä ja Godardia", määritteli puolestaan Olli Kangassalo (Iltalehti 5.10.2001): "Elokuvan kerrontatapa on ilkamoivan kekseliäs ja dialogi on parhaimmillaan säkenöivää. Vahinko vain että mukana on myös aivan liikaa silkkaa pölötystä ja tasapaksua sekoilua, jota olisi voinut editoida kirveellä. Farssissakin pitäisi olla nyansseja." Harri-Ilmari Moilasen (Kansan Uutiset Viikkolehti 12.10.2001) mielestä "filmausten kävelyvauhdista huolimatta jälki on kuin juosten kustu", joskin "mukaan mahtuu monta reilusti naurattavaa hupituokiota. Pölösellä on homma hanskassa, mitä tyyppien värikkyyteen tulee. Nauru irtoaa silloin katsojasta yhtä kevyesti kuin vitsi sen vääntäjästä." [- -] "Kirjoittajaohjaajan visio on kuitenkin kliseinen ja mikä vielä pahempaa, osoitteeton, näköalaton, jotenkin piiloinhoava: maaseutu on hylättyä, kaiken maailman kylähullut, juopot, kortistolaiset ja vastaavat hörhöt sekoilevat tyhjyyttään kumisevalla raitilla. Vai niin." Samaa aprikoi Pertti Lumirae (Uutispäivä Demari 5.10.2001): "Kriitikkona olen taipuvainen arvostamaan Pölösen rohkeutta yrittää uudistua sekä muodon että sisällön tasolla, mutta eroaako Emmauksen tiellä kovinkaan paljon Speden tai Kummelien groteskeista kuvista, armottomasta maaseudun pilkkaamisesta?" "Elokuvan tekijöillä on varmasti ollut lystiä, mutta katsoja pitkästyy pahemman kerran", tokaisi Ville Soininen (Uutislehti 100 5.10.2001) otsikolla Harvinaisen hirveää roskaa: "Toki tunnetut näyttelijät ja ohjaaja saavat hupailla keskenään, mutta onko lopputulos ihan pakko panna teatterilevitykseen?" Rehevistä näyttelijäsuorituksista muistettiin mainita etenkin Sanna-Kaisan Palon Ella ja Peter Franzénin Mankka-Arvi, joka tosin Helena Yläsen (Helsingin Sanomat Nyt-liite 40/2001) mielestä meni yli: "Jos Pölönen olisi ohjannut [Franzénin] nytkin tekemään roolinsa aidosti ja viattomasti, Emmauksen tiestä olisi tullut todellinen pieni suuri tarina. Sama moite koskee monia muitakin roolinsuorittajia, mutta heidän kohdallaan se ei ole kokonaisuuden kannalta yhtä suurta tuhlausta." |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Elokuvaohjaaja Markku Pölösen (s. 1957) viides pitkä näytelmäelokuva Emmauksen tiellä (2001) syntyi poikkeuksellisella metodilla, samalla kun se maaseudun kuvauksena ja burleskina tragikomediana kytkeytyy ohjaajan perustematiikkaan ja purkaa "maaseutunostalgian suolisolmuja". Elokuvaa tehtiin työnimellä La Strada II. Lopullinen nimi löytyi Pölösen "rekvisiittaraamatusta": "Siinä se seisoi ensimmäisessä kohdassa, joka aukeni", hän muisteli TV-maailmassa 40/2001. "Sitäpaitsi Pohjois-Karjalassa Emmauksen tiellä on ihan oma merkityksensä. Kun kaverukset ovat olleet pari viikkoa reissuillansa ja kulkevat siinä syyssontasta maantietä kotiinpäin rahattomina, niin toinen saattaa hyvinkin sanoa toiselle: Tässä sitä mennään kuin Emmauksen tiellä." Kuvaukset suoritettiin kronologisessa järjestyksessä, musiikkia lukuunottamatta suoraa ääntä käyttäen ja keskimäärin noin kymmenen minuutin otoksin. Harjoitusjakson aikana kohtaukset oli käyty läpi 11 kertaa eli Emmauksen tie oli kuljettu joka kerran päästä päähän. Ensimmäisen harjoitusviikon aikana oli käytetty sijaisnäyttelijöitä, joiden kanssa oli etsitty kuvakulmat, asemat ja liikkeet. Kun kuvaustekniset ongelmat oli ratkaistu ja näyttelijöiden liikeradat muotoiltu, varsinaiset näyttelijät tulivat mukaan ja kehittivät tulkintansa. Perinteistä elokuvakerrontaa rikottiin tietoisesti kohdissa, joissa näyttelijät puhuvat suoraan kameralle, kommentoivat käsikirjoitusta ja ilmoittavat takautumista, puhkeavat lauluun kuin musikaalissa, esittävät rakkaustarinaa "saippuaversiona" tai järjestyvät villin lännen lynkkausjoukoksi. Emmauksen tiellä on dogma-elokuva naturalistisin keinoin. Pölönen kuvaa haastattelussa 12.2.2009 elokuvaansa "metaelokuvaksi, joka kommentoi itseään ja elokuvan konventioita leikkisään sävyyn". "Olen tehnyt kaksikymmentä vuotta elokuvia klassisella metodilla", Pölönen tilitti Keskisuomalaisessa 3.10.2001. "Tämä on ollut projekti, jolla olen taas palauttanut itselleni työn ilon. Olen samalla myös tutkinut näyttelijän ilmaisua sekä elokuvan muotoa. Olen halunnut selvittää, mitä kaikkea 'turhaa' elokuvasta voi ottaa pois, niin että lopputulos kuitenkin näyttää elokuvalta. Olisi ollut henkisesti epärehellistä kopioida itseään, tehdä jatkuvasti elokuvia samalla tyylillä. [- -] Tiukat dogma-säännöt ovat kuitenkin aivan pösilöitä, sillä ne kahlitsevat suotta. Jos navetassa on pimeää, niin kannattaahan siellä käyttää lamppuja. On myös tärkeää ymmärtää, että kun kamera käy ja henkilöt ovat siitä tietoisia, lopputulos on aina fiktiota eikä faktaa." Emmauksen tiellä kuvattiin digitaalisella videokameralla mallia Sony PD 150, joka on pienikokoinen, kiinteällä objektiivilla varustettu DV-kamera. Tämä oli uusi ratkaisu suomalaisessa näytelmäelokuvassa. "Kuvaustekniikka näkyy lopputuloksessa", kertoi kuvaaja Kari Sohlberg. "Tämä filmi ei näytä elokuvalta sanan perinteisessä merkityksessä. Se roso sopii elokuvan henkeen ja tyyliin, se on jopa osa filmin tyyliä. [- -] Lopulta päädyimme siihen, että kukin kohtaus kuvattiin yhdellä otoksella. Kuvan sisäiset leikkaukset piti siis rakentaa kameran ja näyttelijöiden yhteisellä koreografialla." (Lapin Kansa 5.10.2001). Elokuvan laajat kuvat alussa ja lopussa tehtiin 16 mm:n kameralla. Pölösen haastattelun 12.2.2009 mukaan kuvatusta materiaalista tehtiin Generator Postissa kolmen viikon ajan tietokoneajoa, joka digitaalisesti korjasi kuvaa ja teki siitä elokuvan näköistä. Sen sijaan elokuva leikattiin kolmessa päivässä. Joidenkin kohtausten paikkaa muutettiin leikkausvaiheessa. Musiikkivalinnat olivat jo Pölösen alkuperäiskäsikirjoituksessa. Näyttelijäkunnassa oli sekä vanhoja että uusia kasvoja, Pölösen luottonäyttelijöitä ja ensikertalaisia. Lotta Lehtikarille elokuvarooli oli ensimmäinen, sittemmin hän on esiintynyt elokuvissa Kuutamolla (1982), Joensuun Elli (2004), Juoksuhaudantie (2004), FC Venus (2005) ja Lieksa (2007). Sanna-Kaisa Palon esittämä roolihahmo puhuu elokuvassa sujuvaa stadin slangia. Isänsä Pertti Palon valmentama Sanna-Kaisa Palo sai sivuosasuorituksestaan Jussi-patsaan. Elokuva palkittiin Durango Independent Film Festivalilla Yhdysvalloissa parhaana komediaelokuvana vuonna 2003. Emmauksen tiellä ei yltänyt Pölösen edellisten elokuvien yleisömenestykseen, mutta asia korjaantui hänen seuraavassa teatterilevityksen saaneessa elokuvassaan Koirankynnen leikkaaja (2004), joka oli sovitus Veikko Huovisen samannimisestä romaanista. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. Les bicyclettes de Belsize / Käyn uudelleen eiliseen Säv. ja san. John Barry Mason ja Leslie Reed, suom. san. Juha Vainio, sov. Nacke Johansson Markku Aro, laulu, ja orkesteri (off, alkutekstit, ja off, autoradio), 1' 45". Levytys: Markku Aro; CBS Records 3648, 24.10.1968. 2. Niitty elok. Kuningasjätkä (1998) Säv. ja sov. Vesa Mäkinen Vesa Mäkisen orkesteri, joht. Janne Siniketo (off), neljä kertaa, yht. 5' 20". Levytys: Vesa Mäkisen orkesteri, joht. Janne Siniketo; Fennada-Filmi Oy:n mainoscd-levy Kuningasjätkä FFL, [1998]. 3. Rebecca Säv. ja san. Carlos Loti, Tito Madinez ja Vico Pagano, suom. san. Kari Tuomisaari, sov. Esko Linnavalli 1) Danny, laulu, ja Esko Linnavallin orkesteri (off, kasettinauhuri), kahdessa osassa, yht. 1' 50". 2) Es. Peter Franzén, laulu (100 %), 0' 30". Levytys: Danny ja Esko Linnavallin orkesteri; Scandia KS 718, 19.10.1967. 4. Ann-Margret / Emigrantin laulu / Onnen ruusut Säv. trad. ruotsalainen, suom. san. Reino Helismaa, sov. Nacke Johansson 1) Paula Koivuniemi, laulu, ja Nacke Johanssonin orkesteri (off, kasettinauhuri), 1' 55". 2) Es. Lotta Lehtikari ja Peter Franzén, laulu (100 %), 1' 20". Levytys: Paula Koivuniemi ja Nacke Johanssonin orkesteri; Decca SD 5752, 2.11.1970. 5. "Via Emmaus" Säv. ja sov. Vesa Mäkinen Vesa Mäkisen yhtye (off), seitsemän kertaa, yht. yht. 5' 30". 6. Hultinahon sottiisi Säv. trad., sov. Vesa Mäkinen Es. Aleksis Kyrö, klarinetti, Tipi Tuovinen, mandoliini, ja Vesa Mäkinen, sorsapilli (100 %), 0' 55". 7. Virsi 571 Säv. trad. ruotsalainen, sov. Vesa Mäkinen Vesa Mäkinen, urkuharmoni (off), 1' 30". 8. Nocturne Cis-moll op. post. Säv. Frédéric Chopin Vesa Mäkinen, piano (off), 1' 00". 9. Adagio cardinal / Koskaan et muuttua saa Säv. ja san. Michael Vacques ja Guy Boyer, suom. san. Juha Vainio, sov. Nacke Johansson 1) Pasi Kaunisto, laulu, ja Nacke Johanssonin orkesteri (off), 1' 35". 2) Es. Puntti Valtonen, laulu (100 %), 1' 35". Levytys: Pasi Kaunisto ja Nacke Johanssonin orkesteri; Decca SD 5727, 22.4.1969. 10. Brazil Säv. Ary Evangelista Barroso ja Bobby Russell Xavier Cugar and His Orchestra (off), 0' 50". Levytys: Xavier Cugar and His Orchestra; Spectrum Music, 2000 (alkuperäisäänitys 1940-luvulta). 11. Delilah Säv. ja san. John Barry Mason ja Leslie Reed, suom. san. Pertti Reponen, sov. Esko Linnavalli 1) Tapani Kansa, laulu, ja Esko Linnavallin orkesteri (off, kasettinauhuri), 1' 35". 2) Es. Peter Franzén, laulu (100 %), 0' 45". Levytys: Tapani Kansa ja Esko Linnavallin orkesteri; Scandia KS 745 13.3.1968. 12. Ti regalo gli occhi miei / Sulle silmäni annan Säv. Vittorio Ferri, san. Gabriella Ferri ja Piero Pintucci 1) Seija Simola, laulu, ja Aarno Ranisen orkesteri (off), 1' 30". 2) Es. Lotta Lehtikari, laulu (100 %), 0' 25". Levytys: Seija Simola ja Aarno Ranisen orkesteri; RCA Victor FAS 010, 10.2.1969. 13. Oltre la notte / Kaiken kauniin rinnalla Säv. ja san. Ivan Vandor, san. Jacqueline Perrotin ja Cesandro Tuminelli, suom. san. Saukki, sov. Jaakko Salo Jari Lappalainen, laulu, ja Jaakko Salon orkesteri (off, lopputekstit), 2' 30". Levytys: Jari Lappalainen ja Jaakko Salon orkesteri; Sonet T 6542, 7.1.1970. Huomautuksia: Musiikkikappaleissa 3, 4, 9, 11 ja 12 näyttelijät laulavat alkuperäisesitysten "päälle". Puntti Valtonen laulaa kansansävelmää Koska meitä käsketään (100 %), 0' 05". Jukka Tiirikainen soittaa improvisoidun trumpettisoolon (off), 0' 45". |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|