Haku

Factors affecting the success of AI campaigns in marketing : data perspective

QR-koodi

Factors affecting the success of AI campaigns in marketing : data perspective

Tekoäly on tuonut suuria muutoksia markkinoinnin käytäntöihin viime vuosina. Vaikkakin tekoälyteknologiat sekä big data ovat mahdollistaneet uusia innovatiivisia ratkaisuja markkinoinnin toteuttamiseen, ala on vielä alkutekijöissään. Tekoälyä hyödyntävä markkinointi on ollut sekä tutkijoiden että ammattilaisten suurennuslasin alla viime vuosina. Aiemmat tutkimukset ovat kuitenkin tarjonneet vasta hyvin vähän ymmärrystä siihen, millaista dataa markkinoijien tulisi käyttää tekoälyä hyödyntävää markkinointia toteuttaessaan, jotta parhaat mahdolliset tulokset voidaan saavuttaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia millaista dataa markkinoijien tulisi käyttää tekoälyä hyödyntävässä markkinoinnissa onnistuakseen tämän toteutuksessa. Tavoitteena on lisäksi tarjota ymmärrystä tekijöistä, jotka vaikuttavat näihin datan ominaisuuksiin. Empiirisen datan keräämiseksi toteutettiin kolmetoista asiantuntijahaastattelua. Tämä tutkimus tukee pitkälti aiempaa kirjallisuutta, mutta tarjoaa lisäksi uusia näkökulmia datan tarvittaviin ominaisuuksiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että datan tulisi olla puhdasta, luotettavaa ja laadukasta, jotta tulokset ovat tehokkaita, täsmällisiä ja puolueettomia. Sisäistä dataa tulisi priorisoida ja täydentää ulkoisilla tietolähteillä, kuten sosiaalisen median datalla. Näin voidaan saavuttaa syvempi insight ja parempi ennustus toteutetusta kampanjasta. Tulosten mukaan sisäisten ja ulkoisten tietolähteiden yhdistäminen on palkitsevin toimintatapa. Liiketoiminnan tavoitteet tulisi asettaa keskiöön datan keräämiseen, hallinnointiin ja analysointiin liittyvissä tehtävissä. Lisäksi läpinäkyvyys dataan liittyvissä asioissa tunnistetaan tärkeäksi, jotta asiakkaat luovuttavat todenmukaista henkilökohtaista dataa itsestään markkinointitarkoituksiin.

Tallennettuna: