Haku

Kauppatieteen opiskelijoiden ajatuksia kätketystä vaikuttamisesta

QR-koodi

Kauppatieteen opiskelijoiden ajatuksia kätketystä vaikuttamisesta

Tässä pro gradu -tutkielmassa on tutkittu kauppakorkeakoulun maisterivaiheen opiskelijoiden suhtautumista kätkettyyn vaikuttamiseen. Tutkimus asettuu valtatutkimuksen alle, keskittyen manipulaatiotutkimukseen. Manipulaatiosta käytetään tässä tutkielmassa käsitettä kätketty vaikuttaminen. Tämä tutkimus on tärkeä, sillä kätkettyä vaikuttamista on tutkittu verrattain vähän ja sen tutkimus on painottunut Yhdysvaltoihin. Tutkimukseen osallistujat on valittu Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun neljästä eri pääaineesta: johtaminen, markkinointi, laskentatoimi ja taloustiede siten, että jokaisesta oppiaineesta tutkimukseen osallistui viisi henkilöä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada yksittäisten opiskelijoiden subjektiivisten kokemuksien kautta tietoa kätketystä vaikuttamisesta. Tutkimuksen tavoitteen kuvailevan luonteen vuoksi toteutettiin se laadullisia menetelmiä käyttäen. Aineisto tuotettiin kehyskertomusta ja puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntämällä niiden soveltuessa subjektiivisten kokemusten ja asenteiden tutkimiseen. Aineiston analysoinnissa on käytetty sisällönanalyysia ja teemoittelua. Tutkimustulosten mukaan pääaineen vaikutus kätkettyyn vaikuttamiseen suhtautumisessa oli melko pieni, mutta johtamisen ja markkinoinnin opiskelijat olivat hieman tietoisempia aiheesta opetuksen tarjoamien valmiuksien kautta verrattuna taloustieteen ja laskentatoimen opiskelijoihin. Tulevaisuuden työelämän kannalta tutkimustulokset näyttivät melko valoisilta, sillä kauppakorkeakoulusta valmistuvilla maisterivaiheen opiskelijoilla näytti olevan melko selkeä käsitys manipuloinnin riskeistä ja muista haitallisista ominaisuuksista.

Tallennettuna: