Haku

Hyvän liikunnanopettajan ominaisuuksia 2000 -luvulla

QR-koodi

Hyvän liikunnanopettajan ominaisuuksia 2000 -luvulla

Hyvän opettajan ominaisuuksien arvostus on muuttunut ajan kuluessa yhteiskunnan muutosten myötä. Uudistuneet opetussuunnitelmat ovat muuttaneet liikunnan opetusta ja samalla myös ne ovat muuttaneet hyvältä liikunnanopettajalta vaadittavia ominaisuuksia sekä liikunnanopetuksen tavoitteita. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia ominaisuuksia tulisi olla 2000-luvun hyvällä liikunnanopettajalla. Hyvän liikunnanopettajan ominaisuuksia selvitettiin oppilaiden näkökulmasta. Tutkimuksessa keskityttiin niihin ominaisuuksiin, jotka oppilaiden kirjoituksista tulivat esille, mitään ennakkoasetelmaa ei annettu. Tutkimuksen viitekehys ja ongelma nousi halusta kehittyä paremmaksi liikunnanopettajaksi ja saada tietoa juuri oppilailta, mitä he toivovat liikunnanopetukselta. Kuuntelemalla oppilaiden mielipiteitä voidaan kehittyä opettajana ja saada oppilaille onnistumisen kokemuksia ja halua liikkua läpi elämän. Tutkimus oli menetelmältään kvalitatiivinen eli laadullinen ja se perustui fenomenologishermeneuttiseen lähestymistapaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli tavoittaa tutkimuskohde juuri sellaisena, kun se on. Tässä tutkimuksessa fenomenologinen lähestymistapa tarkoittaa enemminkin asennetta kuin tiukasti rajattua ja hallitsevaa menettelyä. Tutkimuksessa oli tarkoituksena analysoida vastauksia siten, että löydettäisiin samankaltaisuuksia eli vastaukset teemoitetiin, jotta voitaisiin vastata mitkä asiat ovat usealle oppilaalle tärkeitä määritellessä millainen on hyvä liikunnanopettaja. Tutkimuksen koehenkilöinä toimivat yläkoulun seitsemäsluokkalaiset oppilaat (n=47). Aineisto kerätiin kyselyn avulla. Oppilaat kirjoittivat vapaamuotoisesti vastauksen kysymykseen, millainen on hyvä liikunnanopettaja? Aineisto kerättiin toukokuussa 2018. Tärkeimmiksi hyvän liikunnanopettajan ominaisuuksiksi tutkittavat näkivät sen, että opettaja kannustaa kaikkia, opettaja on oikeudenmukainen sekä kohtelee oppilaita tasapuolisesti. Tärkeimpiä yksittäisiä mainintoja olivat tulla kuulluksi, välitetyksi ja huomioiduksi. Oppilaat toivoivat huomion lisäksi sitä, että kaikki voisivat osallistua omalla tasollaan liikuntatuntiin ja saada näin onnistumisia. Onnistumiset liikuntatunneilla voivat olla merkittävästi tukemassa perusopetuksen yhtä keskeistä päätavoitetta, sitä, että oppilaat omaksuisivat halun harrastaa liikuntaa koko ikänsä.

Tallennettuna: