Haku

Tapaustutkimus kahdeksasluokkalaisten kokemuksista Taidetestaajat-hankkeen sävellysprojektista

QR-koodi

Tapaustutkimus kahdeksasluokkalaisten kokemuksista Taidetestaajat-hankkeen sävellysprojektista

Tämän tutkielman aiheena on Taidetestaajat-hankkeen alla toteutettu kahdeksasluokkalaisten sävellysprojekti, joka toteutettiin Keski-Suomessa syksystä 2017 kevääseen 2018. Projektissa tehtiin yhteistyötä ja siinä oli mukana Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatuksen opiskelijoita ja heidän yliopistonopettajansa, neljä keskisuomalaista koulua musiikinopettajineen sekä Jyväskylä Sinfonia. Sävellyksen aiheena oli muunnelmat, jotka pohjautuivat Folia- teemaan. Folia on ainakin 1400-luvulta lähtöisin ja ympäri maailmaa levinnyt teema, jonka pohjalta lukuisat säveltäjät läpi vuosisatojen ovat säveltäneet omia muunnelmiaan. Eri koulujen sävellykset yhdistettiin kollektiiviseksi teokseksi, joka kantaesitettiin Jyväskylä Sinfonian ja Taidetestaajien päättökonsertissa keväällä 2018. Tässä tutkielmassa olen keskittynyt yhteen sävellysprojektin ryhmään, joten kyseessä on tapaustutkimus kyseisen ryhmän oppilaiden kokemuksista sävellysprojektista. Kokemusten lisäksi olen tutkinut, mitä nuoret oppivat säveltämisestä ja orkesterimusiikista. Tutkimusaineisto on kerätty monimenetelmällisesti havainnoimalla, videoimalla sekä kolmella eri kyselyllä. Aineistonkeruu ajoittuu aikavälille syksy 2017–kevät 2018. Olen analysoinut tutkimusaineistoa sekä laadullisesti että määrällisesti. Tutkielman tulokset osoittavat, että suurimalle osalla oppilaista säveltäminen ja orkesterimusiikki oli ennestään vierasta. Silti he pystyivät säveltämään teoksen sinfoniaorkesterille, jonka suurin osa oppilaista koki onnistuneeksi. Sävellysprojekti herätti enimmäkseen joko neutraalia tai positiivista suhtautumista oppilaissa. Joitakin se innosti säveltämään jatkossakin, mutta osa piti sitä tylsänä. Konserttikokemusta pidettiin myönteisenä ja se herätti osassa halua tulla sinfoniaorkesterin konserttiin toistekin.

Tallennettuna: