Haku

"[English] is a part of who I am" : investigating English majors' linguistic identities

QR-koodi

"[English] is a part of who I am" : investigating English majors' linguistic identities

Vaikka monikielisyys ei olekaan uusi ilmiö, on siitä esimerkiksi kehittyvän teknologian ja kansainvälisen liikkuvuuden kautta tullut yhä näkyvämpi osa nykypäivän maailmaa. Englannin leviäminen ympäri maailmaa on yksi osa tätä kehitystä, ja esimerkiksi Suomessa englanti on erityisen tärkeässä osassa kansainvälisen kommunikoinnin kielenä. Erityisen tärkeä monikielisyyden ja englannin rooli on suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden elämässä, jotka opiskelevat pääaineenaan englantia. Monikielisyyden vaikutuksista puhuttaessa on tärkeää ottaa huomioon myös identiteetti, koska nykypäivän kielitieteellisessä tutkimuksessa katsotaan kielen ja identiteetin suhteen olevan erittäin vankka. Tämän tutkimuksen tavoitteena olikin siis selvittää, minkälaisia kielellisiä identiteettejä englannin pääaineopiskelijat Jyväskylän yliopistossa ovat muodostaneet, keskittymällä erityisesti monikielisyyden rooliin näissä identiteeteissä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi haastattelu, joita pidettiinkin kolme kappaletta. Haastateltavat olivat kaikki nykyisiä Jyväskylän yliopiston englannin pääaineopiskelijoita. Tulokseni osoittivat, että vaikka opiskelijat luonnehtivat itseään erittäin taitaviksi englannin puhujiksi ja kokivat omien sanojensa mukaan olevansa monikielisiä, he eivät halunneet kutsua itseään monikielisiksi, koska eivät kokeneet taitojensa olevan syntyperäisten englannin puhujien tasolla. Monikielisyyteen koettiin siis vieläkin tarvittavan syntyperäinen kahden tai useamman kielen taito.

Tallennettuna: