Haku

Festivalupplevelsen : En kvalitativ studie om organiseringen av musikevenemang i Finland på 2010-talet

QR-koodi

Festivalupplevelsen : En kvalitativ studie om organiseringen av musikevenemang i Finland på 2010-talet

Upplevelsen är en psykologisk händelse, som i samband med upplevelseekonomin har fått en allt större roll i samhället, såväl kulturellt som också ekonomiskt. Som en följd av människors villighet att investera sina pengar på upplevelser, har evenemangsbranschen genomgått en professionalisering, samtidigt som branschen utmärks av turbulens. I denna pro gradu-avhandling ämnar jag studera hur evenemangsorganisatörer förhåller sig till upplevelsen i samband med organiseringen av musikfestivaler i Finland på 2010-talet. I samband med utvecklingen av evenemangsbranschen har ämnesområdet Event Management fått fotfäste inom akademin. Den finns till för att skapa mer kunskap om de fenomen och processer som råder i samband med organiseringen av evenemang. Dessa studier kan generera mycket kunskap om bland annat organisering, social ordning och förändringsledning. Samtidigt studeras det flitigt framför allt inom turism, eftersom musikfestivaler i allmänhet utgör en viktig del av städer och orters attraktivitet. Få studier fokuserar ändå på att förklara vilken betydelse upplevelsen, som verksamheten de facto grundar sig på, har för producenten i organiseringen av musikfestivaler.

Upplevelsen är speciellt intressant att studera i ett organiseringsperspektiv eftersom det handlar om en tolkande, subjektiv och också affektiv psykologisk händelse, som man rent konkret inte kan skapa. I en evenemangsorganisation kan man i stället via de administrativa och praktiska attributen och designen skapa förutsättningar för upplevelser. Festivalupplevelsen innebär dessutom sällan en isolerad upplevelse, utan den skulle kunna sägas bestå av allt från förväntningarna till upplevd service, stämningen, det sociala umgänget, firandet och såklart musiken. För att festivalupplevelser ska uppstå krävs således noggrann organisering, men också design, kreativitet, strategiska kunskaper samt gestaltning och ledning av stora sociala helheter. Den teoretiska referensramen i den här pro gradu-avhandlingen är därför uppbyggd av ett flertal olika teorier, som berikar analysen med olika infallsvinklar på såväl det planerade evenemanget, upplevelsen, som också organiseringsprocesserna i evenemangsorganisationer. Det empiriska materialet grundar sig däremot på fyra semistrukturerade intervjuer, där informanterna består av fyra evenemangsorganisatörer med varierande bakgrund. Vidare är analysen bearbetad med en induktiv relation till materialet och med hjälp av ett tolkande synsätt strävar jag efter att skapa förståelse för organiseringen av musikfestivaler i samtiden. Man skulle kunna säga att organiseringen av musikevenemang i grund och botten handlar om att svara på efterfrågan och bidra till att skapa upplevelser. I producentens perspektiv framhävs dessutom osäkerhet, risktagande och passion, som också av ett kontinuerligt strävande till förbättring och till att skapa samt överskrida besökarnas förväntningar. Under det senaste decenniet har verksamheten påverkats betydligt av bland annat professionaliseringen av evenemangsbranschen samt utvecklingen i musikbranschen.

Tallennettuna: