Sumuinen aamu metallinkierrätyslaitoksella
Sumuinen aamu metallinkierrätyslaitoksella
Oppimateriaali
Luotu: 15.12.2020, Muokattu: 20.12.2020
Sisältö
- Sumuinen_aamu_opettaja (pdf, 398,6 kt)
- Sumuinen_aamu_oppilas (pdf, 346,5 kt)
- sumuinen_aamu_metallinkierratyslaitoksella_excel_uusi (1) (Ulkoinen linkki aoe.fi)
- En_dimmig_dag_lärare (pdf, 392,8 kt)
- En_dimmig_dag_elev (pdf, 348,0 kt)
- A_foggy_morning_teacher (pdf, 392,5 kt)
- A_foggy_morning_student (pdf, 346,5 kt)
- A_foggy_morning_student (pdf, 346,5 kt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Tässä työssä määritetään metallimateriaalin kuparipitoisuus. Oppilas työskentelee metallinkierrätyslaitoksella, jonne asiakas tuo suuren erän metalliromua kierrätettäväksi. Metallinkierrätyslaitos maksaa kierrätykseen tuotavasta kuparista 2 €/kg ja oppilaan tehtävä on päättää, kuinka paljon asiakkaalle voidaan metallierästä maksaa.
Työn tavoitteena on oppia kokeellista työskentelyä ja näytteen esikäsittelyä, tutustua spektrofotometrin toimintaperiaatteeseen ja käyttöön, sekä tulosten analysoiminen piirtämällä vertailusuora.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Lukiokoulutus Vuosiluokat 7-9 |
Oppimateriaalin tyyppi |
Kokeellinen työskentely |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Kemia Kemia ja kestävä tulevaisuus Kemiallinen energia ja kiertotalous Kemiallinen reaktio Kemiallinen tasapaino |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen S1 Luonnontieteellinen tutkimus S2 Kemia omassa elämässä ja elinympäristössä S3 Kemia yhteiskunnassa S6 Aineiden ominaisuudet ja muutokset T1 kannustaa ja innostaa oppilasta kemian opiskeluun T10 ohjata oppilasta käyttämään kemian käsitteitä täsmällisesti sekä jäsentämään omia käsiterakenteitaan kohti luonnontieteellisten teorioiden mukaisia käsityksiä T13 ohjata oppilasta hahmottamaan luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa T14 ohjata oppilasta ymmärtämään perusperiaatteita aineen ominaisuuksista, rakenteesta ja aineiden muutoksista T3 ohjata oppilasta ymmärtämään kemian osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa T4 ohjata oppilasta käyttämään kemian osaamistaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa sekä arvioimaan omia valintojaan luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta T5 kannustaa oppilasta muodostamaan kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä sekä kehittämään kysymyksiä edelleen tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohdiksi T6 ohjata oppilasta toteuttamaan kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelemään turvallisesti ja johdonmukaisesti T7 ohjata oppilasta käsittelemään, tulkitsemaan ja esittämään omien tutkimustensa tuloksia sekä arvioimaan niitä ja koko tutkimusprosessia T8 ohjata oppilasta hahmottamaan kemian soveltamista teknologiassa sekä osallistumaan kemiaa soveltavien ratkaisujen ideointiin, suunnitteluun, kehittämiseen ja soveltamiseen yhteistyössä muiden kanssa aineiden ominaisuuksien tutkiminen kokeellisesti ja selittäminen aineen rakenteen avulla hapetusluvut ja hapettumis-pelkistymisreaktiot kemiallisen reaktion symbolinen ilmaisu ja tasapainottaminen, reaktiotuotteiden kaavat ja nimet luonnontieteelliseen tutkimukseen tutustuminen tai tutkimuksen tai ongelmanratkaisun ideointi ja suunnittelu metallien ominaisuuksia ja käyttökohteita, valmistus- ja jalostusprosesseja sekä riittävyys ja kierrätettävyys osaa esittää tutkimustuloksia graafisesti ja arvioida tutkimustuloksia ja -prosessia osaa tutkia aineen ominaisuuksia kokeellisesti osaa tutkia kemiallisia reaktioita kokeellisesti ja erilaisia malleja käyttäen reaktioiden tutkiminen kokeellisesti sekä tutkimustulosten käsitteleminen, tulkitseminen ja esittäminen saa kokemuksia, jotka herättävät ja syventävät kiinnostusta kemiaa ja sen opiskelua kohtaan, ja tutustuu kemian merkitykseen kestävän elämäntavan edistämisessä saa kokonaiskuvan kemiallisten reaktioiden moninaisuudesta ja merkityksestä elinympäristössämme tuntee merkittävien metallien ominaisuuksia sekä valmistus- ja jalostusprosesseja ympäristövaikutuksineen tuntee yhteiskunnassa merkittävien metallien kierrätyksen ja kiertotalouden periaatteet sekä niihin liittyviä ratkaisuja. tutustuminen kemian tarjoamiin mahdollisuuksiin jonkin terveyteen tai ympäristöön liittyvän ongelman ratkaisemisessa tutustuu luonnontieteellisen tiedon luonteeseen ja sen kehittymiseen sekä tieteellisiin tapoihin tuottaa tietoa tutustuu teollisuuden prosesseissa ja luonnossa tapahtuviin tasapainoreaktioihin ja niiden merkitykseen. ymmärtää kemian merkityksen ympäristölle ja yhteiskunnalle ratkaisujen tarjoajana yhdessä muiden luonnontieteiden kanssa. |
Aiheet |
|
Kieli |
englanti suomi ruotsi |
Muut nimekkeet |
A foggy morning at a metal recycling plant En dimmig morgon på ett metallåtervinningsverk |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00023726_6 |
Tekijät |
Julkaisija |
2020
|
Julkaistu |
2020
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Interaktiivinen materiaali Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen Ryhmätyö |
Saavutettavuuden esteet |
ei tiedossa |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä