Mustikkatrio
Mustikkatrio
Oppimateriaali
Luotu: 19.5.2020, Muokattu: 19.5.2020
Sisältö
- Blueberry_trio-student (pdf, 254,6 kt)
- Blabarstrio_elev (pdf, 724,9 kt)
- Blabarstrio_larare (pdf, 777,4 kt)
- Mustikkatrio_opettaja (pdf, 866,1 kt)
- Blueberry_trio_teacher (pdf, 313,1 kt)
- Mustikkatrio_oppilas (pdf, 815,3 kt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Työssä valmistetaan mustikkatrio ja pohditaan ruoanvalmistuksen taustalla olevaa kemiaa. Jälkiruoan valmistuksen ohessa käydään läpi ja havainnoidaan käytännössä pH-indikaatorin toimintaa. Työssä tutustutaan myös happamuuden käsitteeseen, ja se havainnollistaa hyvin arjen kemiaa ja tuo uusia näkökulmia kemian opiskeluun.
Työ sopii kaikenikäisille ja teoriaa voidaan soveltaa oppijoiden osaamistasoon.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Huoltaja Erityisopetus Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Omaehtoinen osaamisen kehittäminen Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Kokeellinen työskentely |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Arkielämä, lähiympäristö ja terveys Kemia Kemia ja minä Kemiallinen reaktio Kotitalous |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri S2 Kemia omassa elämässä ja elinympäristössä S6 Aineiden ominaisuudet ja muutokset T1 kannustaa ja innostaa oppilasta kemian opiskeluun T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan, organisoimaan ja arvioimaan työtä ja toimintaa T15 ohjata oppilasta soveltamaan kemian tietojaan ja taitojaan monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä tarjota mahdollisuuksia tutustua kemian soveltamiseen erilaisissa tilanteissa kuten luonnossa, elinkeinoelämässä, järjestöissä tai tiedeyhteisöissä T2 ohjata ja kannustaa oppilasta tunnistamaan omaa kemian osaamistaan, asettamaan tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelemään pitkäjänteisesti T2 ohjata oppilasta harjoittelemaan kotitalouden hallinnassa tarvittavia kädentaitoja sekä kannustaa luovuuteen ja estetiikan huomioimiseen T3 ohjata oppilasta ymmärtämään kemian osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa T5 ohjata ja motivoida oppilasta toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti sekä ohjata kiinnittämään oppilaan huomiota käytettävissä oleviin voimavaroihin T6 ohjata oppilasta toteuttamaan kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelemään turvallisesti ja johdonmukaisesti arjen aineiden turvallisuuden arviointi ja kemian merkitys omassa elämässä osaa käyttää ja soveltaa reaktioihin liittyviä käsitteitä jokapäiväisen elämän, ympäristön ja yhteiskunnan ilmiöissä sekä nykyteknologian sovelluksissa saa kokemuksia, jotka herättävät ja syventävät kiinnostusta kemiaa ja sen opiskelua kohtaan, ja tutustuu kemian alan ammatteihin ja jatko-opintomahdollisuuksiin |
Aiheet |
|
Kieli |
englanti ruotsi suomi |
Muut nimekkeet |
Blueberry trio Blåbärstrio |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00022988_1 |
Tekijät |
Julkaisija |
2020
|
Julkaistu |
2020
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Interaktiivinen materiaali Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen Ryhmätyö |
Saavutettavuus |
navigointi rakenteen avulla |
Saavutettavuuden esteet |
ei esteitä |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä