Joustavaan matematiikkaan -hanke: Matemaattisen keskustelukulttuurin luominen
Joustavaan matematiikkaan -hanke: Matemaattisen keskustelukulttuurin luominen
Oppimateriaali
Luotu: 21.12.2022, Muokattu: 21.12.2022
Sisältö
- Keskustelu_sisällysluettelo (pdf, 32,1 kt)
- Keskustelu_201222_otteet (pdf, 539,4 kt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Tässä Sinulle maistiainen Matemaattisen keskustelukulttuurin luominen (JoMa) -kurssilta. Siinä eritellään, miten saadaan oppilaat ilmaisemaan ajatteluaan, miten kehitetään kuuntelemisen taitoa, miten lisätään oppilas-oppilas-vuorovaikutusta ja miten syvennetään päättelyä. Lopuksi maistiaisena on esimerkkitilanteita ja -tehtäviä rakentavan keskustelukulttuurin luomiseen.
Varsinaiselta JoMa-verkkokurssilta löydät paljon enemmän eväitä matemaattisen keskustelukulttuurin luomiseen. Yhteinen ajatusten jakaminen ja perustelu, jopa väittely, luo ympäristön, jossa jokaisella oppijalla on runsaasti mahdollisuuksia rakentaa ymmärrystään vaikeistakin matematiikan aiheista. Kurssilla voit opiskella omaan tahtiin sinua kiinnostavia sisältöjä sen verran kuin Sinulle sopii. Kursseja voi opiskella verkossa 30.11.2023 asti ja mukaan voi ilmoittautua osoitteessa:
https://www.flexibility.fi/events/matemaattisen-keskustelukulttuurin-luominen/
Materiaali on tuotettu osana Joustavaan matematiikkaan -hanketta (JoMa). JoMa on vuosina 2018–2023 toiminut valtakunnallinen matematiikan opetuksen täydennyskoulutushanke varhaiskasvatukseen, esiopetukseen, alakouluun, yläkouluun ja lukioon. Hankkeessa tuotettiin 19 verkkokurssia. Kursseilla kehitettyä materiaalia löytyy täältä Avointen oppimateriaalien kirjastosta. Opetushallituksen rahoittaman hankkeen toteuttamiseen osallistuivat Turun yliopisto, Åbo Akademi, Jyväskylän yliopisto ja Oulun yliopisto.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Asiantuntija tai ammattilainen Erityisopetus Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Lukiokoulutus Vuosiluokat 3-4 Vuosiluokat 5-6 Vuosiluokat 7-9 |
Oppimateriaalin tyyppi |
Teksti |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Lausekkeet ja yhtälöt Matematiikan lyhyt oppimäärä Matematiikan pitkä oppimäärä Matematiikan yhteinen opintokokonaisuus Matematiikka |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu T1 pitää yllä oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä tukea myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta T1 vahvistaa oppilaan motivaatiota, myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta matematiikan oppijana T10 ohjata oppilasta vahvistamaan päättely- ja päässälaskutaitoa ja kannustaa oppilasta käyttämään laskutaitoaan eri tilanteissa T2 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta matematiikan oppimisesta sekä yksin että yhdessä toimien T2 ohjata oppilasta havaitsemaan yhteyksiä oppimiensa asioiden välillä T3 kannustaa oppilasta esittämään ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen T3 ohjata oppilasta havaitsemaan ja ymmärtämään oppimiensa asioiden välisiä yhteyksiä T3 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan esittää kysymyksiä ja tehdä perusteltuja päätelmiä havaintojensa pohjalta T4 kannustaa oppilasta esittämään päättelyään ja ratkaisujaan muille konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen T4 kannustaa oppilasta harjaantumaan täsmälliseen matemaattiseen ilmaisuun suullisesti ja kirjallisesti T4 ohjata oppilasta kehittämään päättely- ja ongelmanratkaisutaitojaan T5 ohjata ja tukea oppilasta ongelmanratkaisutaitojen kehittämisessä T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja T5 tukea oppilasta loogista ja luovaa ajattelua vaativien matemaattisten tehtävien ratkaisemisessa ja siinä tarvittavien taitojen kehittämisessä T6 ohjata oppilasta arvioimaan ja kehittämään matemaattisia ratkaisujaan sekä tarkastelemaan kriittisesti tuloksen mielekkyyttä T6 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida ratkaisun järkevyyttä ja tuloksen mielekkyyttä T7 ohjata oppilasta käyttämään ja ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintöjä T7 rohkaista oppilasta soveltamaan matematiikkaa muissakin oppiaineissa ja ympäröivässä yhteiskunnassa T8 ohjata oppilasta kehittämään tiedonhallinta- ja analysointitaitojaan sekä opastaa tiedon kriittiseen tarkasteluun harjaantuu käyttämään matematiikkaa ongelmien ratkaisemisessa ja oppii luottamaan omiin matemaattisiin kykyihinsä ongelmien muotoileminen yhtälöiksi |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Joustavaan matematiikkaan -hanke: Matemaattisen keskustelukulttuurin luominen |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202212_00026014_5 |
Tekijät |
Julkaisija |
2022 |
Julkaistu |
2022 |
Lähdekokoelma |
aoe |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä