Joustavaan Matematiikkaan -hanke: Kohti joustavaa matemaattista ajattelua
Joustavaan Matematiikkaan -hanke: Kohti joustavaa matemaattista ajattelua
Oppimateriaali
Hannula-Sormunen, Minna, Turun yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta
; Lehtinen, Erno, Turun yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta
Luotu: 20.12.2022, Muokattu: 28.12.2022
Sisältö
- Kohti joustavaa matemaattista ajattelua (pdf, 3,7 Mt)
- Mot flexibelt matematiskt tänkande (pdf, 3,1 Mt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Ota haltuun joustavuus matematiikan opetuksessa! Tämä materiaali on tarkoitettu varhaiskasvatuksen opetus- ja kasvatushenkilöstölle, esi- ja perusopetuksen opettajille, lukio-opettajille ja erityisopettajille itseopiskelumateriaaliksi. Materiaali sisältää suurimman osan Joustavaan Matematiikkaan -koulutusohjelman kaikille yhteisestä kurssista Kohti joustavaa matemaattista ajattelua (3 op). Materiaalissa on paljon mielenkiintoisia videoita, tekstiä ja tehtäviä. Tehtäviä kannattaa pohtia paitsi
itsekseen niin myös mahdollisuuksien mukaan yhdessä kollegoiden kanssa. Tämä itseopiskelumateriaali pohjautuu käynnissä olevaan maksuttomaan verkkotäydennyskoulutuskurssiin. Jos tämä materiaali herättää kysymyksiä, innostusta tai mielenkiintoa, niin voit katsoa koko kurssin sisällöt Joustavaan Matematiikkaan -hankkeen kotisivuilta: https://www.flexibility.fi/ ja ilmoittautua mukaan. Verkkokurssilta löytyy joitain videoita ja kurssilaisten välisiä keskusteluja, joita tähän itseopiskelumateriaaliin ei ollut mahdollista sisällyttää. Verkkokurssin voi opiskella omaan tahtiin ja se on auki vuoden 2023 marraskuun loppuun asti. Materiaali on tuotettu osana Joustavaan Matematiikkaan -hanketta (JoMa). JoMa on vuosina 2018–2023 toiminut valtakunnallinen matematiikan opetuksen täydennyskoulutushanke varhaiskasvatukseen, esiopetukseen, alakouluun, yläkouluun ja lukioon. Hankkeessa tuotettiin 19 verkkokurssia. Kursseilla kehitettyä materiaalia löytyy täältä Avointen oppimateriaalien kirjastosta. Opetushallituksen rahoittaman hankkeen toteuttamiseen osallistuivat Turun yliopisto, Åbo Akademi, Jyväskylän yliopisto ja Oulun yliopisto.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Asiantuntija tai ammattilainen Erityisopetus Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Varhaiskasvatus Esiopetus Omaehtoinen osaamisen kehittäminen Lukiokoulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Harjoitus Opas Kuva Teksti Video |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Luvut ja yhtälöt Matematiikan yhteinen opintokokonaisuus Matematiikka flexibel matematik joustava matematiikka matematiikka matematik |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys S1 Ajattelun taidot S1 Ajattelun taidot ja menetelmät T1 pitää yllä oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä tukea myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä T1 vahvistaa oppilaan motivaatiota, myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta matematiikan oppijana T2 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta matematiikan oppimisesta sekä yksin että yhdessä toimien T2 ohjata oppilasta havaitsemaan yhteyksiä oppimiensa asioiden välillä T2 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan tehdä havaintoja matematiikan näkökulmasta sekä tulkita ja hyödyntää niitä eri tilanteissa T3 kannustaa oppilasta esittämään ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen T3 ohjata oppilasta havaitsemaan ja ymmärtämään oppimiensa asioiden välisiä yhteyksiä T3 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan esittää kysymyksiä ja tehdä perusteltuja päätelmiä havaintojensa pohjalta T4 kannustaa oppilasta esittämään päättelyään ja ratkaisujaan muille konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen T4 kannustaa oppilasta harjaantumaan täsmälliseen matemaattiseen ilmaisuun suullisesti ja kirjallisesti T4 ohjata oppilasta kehittämään päättely- ja ongelmanratkaisutaitojaan T5 ohjata ja tukea oppilasta ongelmanratkaisutaitojen kehittämisessä T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja T5 tukea oppilasta loogista ja luovaa ajattelua vaativien matemaattisten tehtävien ratkaisemisessa ja siinä tarvittavien taitojen kehittämisessä T6 ohjata oppilasta arvioimaan ja kehittämään matemaattisia ratkaisujaan sekä tarkastelemaan kriittisesti tuloksen mielekkyyttä T6 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida ratkaisun järkevyyttä ja tuloksen mielekkyyttä T7 ohjata oppilasta käyttämään ja ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintöjä T7 rohkaista oppilasta soveltamaan matematiikkaa muissakin oppiaineissa ja ympäröivässä yhteiskunnassa T8 ohjata oppilasta kehittämään tiedonhallinta- ja analysointitaitojaan sekä opastaa tiedon kriittiseen tarkasteluun funktio, kuvaajan piirto ja kuvaajan tulkinta vahvistaa ymmärrystään funktion käsitteestä |
Aiheet |
Kieli |
suomi ruotsi |
Muut nimekkeet |
Joustavaan Matematiikkaan -hanke: Kohti joustavaa matemaattista ajattelua Flexibel matematik-projekt: Mot flexibelt matematiskt tänkande |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202212_00025999_6 |
Tekijät |
Julkaisija |
Joustavaan matematiikkaan -hanke, 2022 |
Julkaistu |
Joustavaan matematiikkaan -hanke, 2022 |
Lähdekokoelma |
aoe |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä