Luova musiikin tuottaminen musiikin opetuksessa ja opettajankoulutuksessa.
Luova musiikin tuottaminen musiikin opetuksessa ja opettajankoulutuksessa.
Oppimateriaali
Unkari-Virtanen, Leena, Metropolia Ammattikorkeakoulu
; Ervasti, Marja, Oulun Yliopisto
; Ruippo, Matti, Tampereen ammattikorkeakoulu, TAMK Pääkampus
; Seppänen, Mikko, Taideyliopisto, Sibelius-Akatemia
Luotu: 28.6.2022, Muokattu: 28.6.2022
Sisältö
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Musiikin opetuksessa soivat kaikissa oppilaitoksissa opiskelijoiden omat sävellykset ja improvisaatiot. Opetussuunnitelmien perusteet nostivat vuosina 2014–2018 säveltämisen, improvisoinnin ja luovan musiikin tekemisen kaikkien musiikin oppijoiden oikeudeksi kaikissa eri koulumuodoissa. Muutos haastoi kaikki opettajat: miten opettaa jotakin sellaista, mitä ei ehkä itse tunne osaavansa?
Muutos haastoi paitsi opettajat uudistamaan opetustaan, myös musiikkialan opettajien koulutuksen. Olemme eri yliopistojen ja korkeakoulujen opettajankouluttajina koonneet Säveltämisen pedagogiikka eli Säpe-täydennyskoulutuksista suositukset säveltämisen ja luovan musiikin tuottamisen opettamiseen. Suositukset on kohdistettu erityisesti varhaiskasvattajien, luokan- ja musiikinopettajien sekä instrumenttipedagogien koulutukseen. Musiikkioppilaitoksissa voi olla myös säveltäminen omana oppiaineenaan. Sen opettaminen on rinnastettavissa muuhun erityistä ammatillista pätevyyttä edellyttävään opetukseen, esimerkiksi musiikkioppilaitosten tarjoamaan instrumenttiopetukseen.
Suositukset on teemoiteltu oppijan oikeuksiksi, ja ne kattavat erilaiset musiikin opettamisen muodot ja musiikin genret. Oppijan oikeuksien toteutumista turvaa nämä suositukset huomioiva pedagoginen koulutus, jota musiikkikasvattajia ja musiikkipedagogeja kouluttavat korkeakoulut ja yliopistot tarjoavat.
Julkaisu on tuotettu osana Säveltämisesen pedagogiikka eli Säpe-täydennyskoulutushanketta, jota rahoitti Opetushallitus. Koulutuksessa kehitettiin käytännön työkaluja säveltämisen ohjaamiseen digivälineillä. Hanketta toteutti Metropolia Ammattikorkeakoulu yhteistyössä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja Helsingin yliopiston opettajankoulutusyksikön kanssa vuosina 2016–2021.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-NC-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Asiantuntija tai ammattilainen Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Varhaiskasvatus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Teksti |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Musiikki Musiikkialan perustutkinto (Siirtymäajalla) Musiikkialan perustutkinto (Tuleva) Syke – soiva ilmaisu |
Tavoite- ja sisältöalue |
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu S2 Mistä musiikki muodostuu T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja heittäytyy rohkeasti tuottamaan musiikillisia ideoita. luovaa ajattelua ja taiteellista ilmaisua edistävät tehtävät myös teknologiaa hyödyntäen syventää osaamistaan itselleen mieluisissa musiikillisissa ilmaisutavoissa |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Luova musiikin tuottaminen musiikin opetuksessa ja opettajankoulutuksessa. |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00025527_2 |
Tekijät |
Julkaisija |
2022
|
Julkaistu |
2022
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Itsenäinen opiskelu |
Saavutettavuus |
navigointi rakenteen avulla |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä