AJATUSVIIVOJA - Ernst Mether-Borgstömin taiteesta inspiraatiota oppimiseen. Tiedettä ja taidetta yhdistävät työpajat eskareille ja alakoululaisille
AJATUSVIIVOJA - Ernst Mether-Borgstömin taiteesta inspiraatiota oppimiseen. Tiedettä ja taidetta yhdistävät työpajat eskareille ja alakoululaisille
Oppimateriaali
Luotu: 10.5.2022, Muokattu: 7.2.2023
Sisältö
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Käsissäsi on oppimateriaali, jonka innoittajana on toiminut abstrakti taide. Oppimateriaali tarjoaa leikkimielisiä lähestymistapoja abstraktin taiteen tutkimiseen ja tekemiseen sekä menetelmiä monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamiseen. Voit hyödyntää oppimateriaalia tiede- ja taidekasvatuksen tukena. Oppimateriaali koostuu kolmesta työpajasta, jotka ovat suunniteltu esikoululaisille, 1.-3. luokkalaisille ja 4.-6. luokkalaisille. Oppimateriaali on tuotettu osana AJATUSVIIVOJA – Mether-Borgströmin taide tiedekasvatuksessa –hanketta, jota on tukenut Mether-Borgströmin säätiö. Oppimateriaali on toteutettu yhteistyössä Jyväskylän yliopiston tiedemuseon, Jyväskylän kesäyliopiston, Keski-Suomen LUMA-keskuksen, Opettajankoulutuslaitoksen sekä Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksen kanssa. Oppimateriaali julkaistaan osana JYUniorit-toimintaa. Materiaali on suunnattu kaikille, uteliaasti ja ennakkoluulottomasta maailmaa tutkiville, jotka haluavat hyödyntää taidelähtöisiä työskentelytapoja opetus- ja ohjaustyössään. JYUniorit – lasten ja nuorten yliopistotoimintaa toteuttavat yhteistyössä Jyväskylän kesäyliopisto, Jyväskylän yliopiston tiedemuseo ja Keski-Suomen LUMA-keskus. Lue lisää JYUniorit -toiminnasta: https://www.jyu.fi/fi/palvelut/jyuniorit
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-NC 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Esiopetus Vuosiluokat 1-2 Vuosiluokat 3-4 Vuosiluokat 5-6 |
Oppimateriaalin tyyppi |
Opas |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Kuvataide Liikunta Musiikki Suomen kieli ja kirjallisuus Ympäristöoppi |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L4 Monilukutaito L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Ernst Mether-Borgstömin taiteesta inspiraatiota oppimiseen - tiedettä ja taidetta yhdistävät työpajat alakouluille |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00025246_2 |
Tekijät |
Julkaisija |
2022
|
Julkaistu |
2022
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Ryhmätyö Ohjeistus Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä