Kieli- kulttuuri- ja katsomustietoinen näkökulma varhaiskasvatuksen ammatillisiin keskusteluihin
Kieli- kulttuuri- ja katsomustietoinen näkökulma varhaiskasvatuksen ammatillisiin keskusteluihin
Lärresurs
Gyekye, Marjaana, Helsingin kaupunki, Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
; Lamminmäki-Vartia, Silja, Helsingin Yliopisto
Skapad: 8.2.2022, Redigerad: 8.2.2022
Innehåll
- KokoMateriaali_KieliKulttuuriJaKatsomustietoinenNäkökulmaAmmatillisiinKeskusteluihin_2022 (pdf, 1,4 MB)
- Lukijalle (pdf, 545,9 KB)
- KieliKulttuuriKatsomustietoinenViitekehysKasvatusyhteistyöhön (pdf, 740,3 KB)
- KeskusteluosaamisenKehittäminenPedagogisenJohtamisenRakenteissa (pdf, 644,8 KB)
- VasukeskusteluAmmatillisenaKeskusteluna (pdf, 657,5 KB)
- MoninaisuudenKielellistäminenHuoltajalle (pdf, 696,9 KB)
- TarkentaviaKysymyksiäKatsomuskasvatuksestaKeskusteluunHuoltajienKanssa (pdf, 728,7 KB)
- TyöntekijänOmaanVakaumukseenLiittyviäKysymyksiä (pdf, 622,7 KB)
- AloituskeskusteluHuoltajanKanssa (pdf, 581,3 KB)
- Varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelu (pdf, 584,7 KB)
- TulkkauspalveluidenKäyttäminen (pdf, 603,6 KB)
Lärresurser hämtas till Finna från Biblioteket för öppna lärresurser (aoe.fi).
Kieli- kulttuuri- ja katsomustietoinen näkökulma varhaiskasvatuksen ammatillisiin keskusteluihin on materiaalikokonaisuus, johon on koottu kielellisesti, katsomuksellisesti ja kulttuurisesti moninaisen varhaiskasvatuksen lähtökohtia ja periaatteita sekä henkilöstölle kysymyksiä ja vinkkejä ammatillisten keskustelujen tueksi. Materiaalin ovat laatineet Marjaana Gyekye (varhaiskasvatuksen suomi toisena kielenä opettaja) ja Silja Lamminmäki-Vartia (VO, väitöskirjatutkija).
Materiaali käsittelee varhaiskasvatuksessa käytäviä ammatillisia keskusteluja kielen, kulttuurin ja katsomuksen näkökulmasta. Vasukeskustelua tarkastellaan ammatillisena keskusteluna. On tärkeää kiinnittää huomiota varhaiskasvatuksen opettajien tarpeeseen saada ohjausta vasukeskustelujen käymiseen ja moninaisuuteen liittyvien tekijöiden kielellistämiseen ja käsittelemiseen. Materiaalissa on kuvattu viitekehys, jonka avulla voidaan tarkastella kieleen, kulttuuriin ja katsomukseen liittyviä kysymyksiä osana varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kokonaisuutta ja kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa. Keskiössä on hyvinvoiva lapsi.
Käytännön vinkeillä tuetaan henkilöstöä kielellisen, kulttuurisen ja katsomuksellisen moninaisuuden huomioimisessa niin lasten vasujen laadinnassa kuin kasvatusyhteistyössä huoltajien kanssa. Tämä koskee myös esiopetusta, lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelman laadintaa ja yhteistyötä huoltajien kanssa. Myös varhaiskasvatusyksiköiden johtajat saavat materiaalista näkökulmia pedagogiseen johtamiseensa. Materiaalia voi hyödyntää alan opiskelijoiden koulutuksessa, täydennyskoulutuksessa sekä kuntien varhaiskasvatuksen asiantuntijatyössä.
Materiaalin voi lukea / tallentaa / tulostaa kokonaisuutena tai erillisinä osioina. Materiaali on vapaasti käytettävissä ja jaettavissa, mutta ei muokattavissa. Materiaali on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.
Materialets användarrättigheter |
---|
CC BY-ND 4.0 Vad betyder det här? |
Målgrupp |
Administratör Expert Lärare |
Utbildningsstadium |
Småbarnsfostran Förskoleundervisning |
Typ av läromaterial |
Guide Text Verktyg |
Ämnen |
|
Språk |
finska |
Andra titlar |
Kieli- kulttuuri- ja katsomustietoinen näkökulma varhaiskasvatuksen ammatillisiin keskusteluihin |
Materialtyp |
Lärresurs |
Organisation |
Biblioteket för öppna lärresurser |
Kod |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00025005_3 |
Upphovsmän |
Utgivare |
Monikatsomukselliset oppimisen tilat varhaiskasvatuksessa -hanke,
2022
|
Publicerad |
Monikatsomukselliset oppimisen tilat varhaiskasvatuksessa -hanke,
2022
|
Källsamling |
aoe |
Användningsområde |
Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Sparad:
För materialet ansvarar
- Biblioteket för öppna lärresurser
- Frågor eller respons angående materialet?
- Kontaktformulär
För materialet ansvarar
- Biblioteket för öppna lärresurser
- Frågor eller respons angående materialet?
- Kontaktformulär