Kieli- kulttuuri- ja katsomustietoinen näkökulma varhaiskasvatuksen ammatillisiin keskusteluihin
Kieli- kulttuuri- ja katsomustietoinen näkökulma varhaiskasvatuksen ammatillisiin keskusteluihin
Oppimateriaali
Gyekye, Marjaana, Helsingin kaupunki, Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
; Lamminmäki-Vartia, Silja, Helsingin Yliopisto
Luotu: 8.2.2022, Muokattu: 8.2.2022
Sisältö
- KokoMateriaali_KieliKulttuuriJaKatsomustietoinenNäkökulmaAmmatillisiinKeskusteluihin_2022 (pdf, 1,4 Mt)
- Lukijalle (pdf, 545,9 kt)
- KieliKulttuuriKatsomustietoinenViitekehysKasvatusyhteistyöhön (pdf, 740,3 kt)
- KeskusteluosaamisenKehittäminenPedagogisenJohtamisenRakenteissa (pdf, 644,8 kt)
- VasukeskusteluAmmatillisenaKeskusteluna (pdf, 657,5 kt)
- MoninaisuudenKielellistäminenHuoltajalle (pdf, 696,9 kt)
- TarkentaviaKysymyksiäKatsomuskasvatuksestaKeskusteluunHuoltajienKanssa (pdf, 728,7 kt)
- TyöntekijänOmaanVakaumukseenLiittyviäKysymyksiä (pdf, 622,7 kt)
- AloituskeskusteluHuoltajanKanssa (pdf, 581,3 kt)
- Varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelu (pdf, 584,7 kt)
- TulkkauspalveluidenKäyttäminen (pdf, 603,6 kt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Kieli- kulttuuri- ja katsomustietoinen näkökulma varhaiskasvatuksen ammatillisiin keskusteluihin on materiaalikokonaisuus, johon on koottu kielellisesti, katsomuksellisesti ja kulttuurisesti moninaisen varhaiskasvatuksen lähtökohtia ja periaatteita sekä henkilöstölle kysymyksiä ja vinkkejä ammatillisten keskustelujen tueksi. Materiaalin ovat laatineet Marjaana Gyekye (varhaiskasvatuksen S2 opettaja) ja Silja Lamminmäki-Vartia (VO, väitöskirjatutkija). Perustuu artikkeliin Kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoinen näkökulma varhaiskasvatussuunnitelmakeskusteluun teoksessa Varhais-kasvatus katsomusten keskellä (2017).
Materiaali käsittelee varhaiskasvatuksessa käytäviä ammatillisia keskusteluja kielen, kulttuurin ja katsomuksen ja niiden kielellistämisen näkökulmasta. Vasukeskustelua tarkastellaan ammatillisena keskusteluna. Materiaalissa on kuvattu viitekehys, jonka avulla voidaan tarkastella kieleen, kulttuuriin ja katsomukseen liittyviä kysymyksiä osana varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kokonaisuutta ja kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa. Keskiössä on hyvinvoiva lapsi.
Käytännön vinkeillä tuetaan henkilöstöä kielellisen, kulttuurisen ja katsomuksellisen moninaisuuden huomioimisessa niin lasten vasujen laadinnassa kuin kasvatusyhteistyössä huoltajien kanssa. Tämä koskee myös esiopetusta, lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelman laadintaa ja yhteistyötä huoltajien kanssa. Myös varhaiskasvatusyksiköiden johtajat saavat materiaalista näkökulmia pedagogiseen johtamiseensa. Materiaalia voi hyödyntää alan opiskelijoiden koulutuksessa, täydennyskoulutuksessa sekä kuntien varhaiskasvatuksen asiantuntijatyössä.
Materiaalin voi lukea / tallentaa / tulostaa kokonaisuutena tai erillisinä osioina. Materiaali on vapaasti käytettävissä ja jaettavissa, mutta ei muokattavissa. Materiaali on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-ND 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Opetuksen ja kasvatuksen johtaja Asiantuntija tai ammattilainen Opettaja |
Koulutusaste |
Varhaiskasvatus Esiopetus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Opas Teksti Työkalu |
Aiheet |
|
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Kieli- kulttuuri- ja katsomustietoinen näkökulma varhaiskasvatuksen ammatillisiin keskusteluihin |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tekijät |
Julkaisija |
Monikatsomukselliset oppimisen tilat varhaiskasvatuksessa -hanke, 2022 |
Julkaistu |
Monikatsomukselliset oppimisen tilat varhaiskasvatuksessa -hanke, 2022 |
Lähdekokoelma |
aoe |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä