Kolttasaamelaisten historiaa valokuvissa - Kenen näkökulmasta kulttuurista kerrotaan?
Kolttasaamelaisten historiaa valokuvissa - Kenen näkökulmasta kulttuurista kerrotaan?
Oppimateriaali
Luotu: 21.5.2021, Muokattu: 14.6.2021
Sisältö
- Opettajan ohje: Kolttasaamelaisten historiaa valokuvissa (pdf, 848,3 kt)
- Oppimateriaali: Syvennä tietojasi (pdf, 634,1 kt)
- Oppimateriaali: Kolttasaamelaisten historiaa valokuvissa (pptx, 8,9 Mt)
- Oppimateriaali: Kolttasaamelaisten historiaa valokuvissa (pdf, 6,8 Mt)
- Anvisningar för läraren: Skoltsamernas historia på fotografier (pdf, 796,8 kt)
- Lärresurs: Fördjupa dina kunskaper (pdf, 624,7 kt)
- Lärresurs: Skoltsamernas historia på fotografier (pptx, 10,0 Mt)
- Lärresurs: Skoltsamernas historia på fotografier (pdf, 7,3 Mt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Tämä oppimateriaali tehtävineen esittelee kolttasaamelaisten elämää Petsamossa ennen toista maailmansotaa. Oppimateriaalissa olevat valokuvat ovat saamelaiskulttuurin ulkopuolelta tulleen kuvaajan näkemys saamelaiskulttuurista omana aikanaan. Oppimateriaalin tavoitteena on herätellä pohtimaan, miten ja miksi kulttuurit muuttuvat ajan saatossa soveltaen uusia ideoita ja innovaatioita kulttuurin tarpeisiin. Mielenkiintoista on myös pohtia, miten kulttuurin ulkopuolelta tulleen kuvaajan näkemys kolttasaamelaisesta kulttuurista ja siinä kiinnostavista kuvausaiheista voisi erota kulttuurin sisällä olevan kuvaajan näkemyksestä. Oppimateriaali haastaa toivottavasti myös pohtimaan stereotypioita – mistä ne juontavat juurensa, mikä niitä vahvistaa ja miten voimme kitkeä niitä pois.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-ND 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Harjoitus Kuva Teksti Video |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Historia Yhteiskuntaoppi |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L4 Monilukutaito T1 ohjata oppilasta syventämään kiinnostustaan ympäröivään yhteiskuntaan ja vahvistaa oppilaan kiinnostusta yhteiskuntaoppiin tiedonalana T10 ohjata oppilasta selittämään, miksi historiallista tietoa voidaan tulkita ja käyttää eri tavoin eri tilanteissa ja arvioimaan kriittisesti tulkintojen luotettavuutta T2 aktivoida oppilasta hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta T3 auttaa oppilasta ymmärtämään, että historiallista tietoa voidaan tulkita eri tavoin T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan yhteiskunnallista toimintaa sekä eri yhteisöjä ja vähemmistöryhmiä monipuolisesti ja avarakatseisesti T7 ohjata oppilasta analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta |
Aiheet |
Kieli |
suomi ruotsi |
Muut nimekkeet |
Kolttasaamelaisten historiaa valokuvissa - Kenen näkökulmasta kulttuurista kerrotaan? |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tekijät |
Julkaisija |
2021 |
Julkaistu |
2021 |
Lähdekokoelma |
aoe |
Saavutettavuus |
tekstivastine |
Saavutettavuuden esteet |
ei esteitä |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä