Get a Life -simulaatio
Get a Life -simulaatio
Oppimateriaali
Luotu: 15.1.2021, Muokattu: 19.1.2021
Sisältö
- Get a Life -simulaatio (Ulkoinen linkki)
- Get a Life -simulaatio (Ulkoinen linkki)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Get a Life -simulaatio on tekstipohjainen, osittain satunnaiseksi rakennettu työelämäsimulaatio, jossa käyttäjä voi seikkailla tulevaisuuden opinto- ja työmaailmassa 20 vuotta eteenpäin. Simulaatiossa aloitetaan korkeakouluopinnoista tai työelämästä eli soveltuu erityisesti korkeakouluopintoja suunnitteleville tai korkeakoulussa opiskeleville.
Simulaatioon on sijoitettu satoja erilaisia tapahtumia, joista tuottavat jokaisesta simulaatiokokemuksesta erilaisen. Simulaation taustalla on erilaisia skenaarioita työelämän tulevaisuudesta ja käyttäjä siirtyy simulaation aikana skenaariosta toiseen osittain omien valintojensa, osittain sattuman seurauksena. Näin vaihtoehtoisia tulevaisuuksia voi päästä kokemaan ja tekemään jokaisella käyttökerralla. Simulaation lopussa on lyhyt reflektiokysely, jota voi käyttää keskustelun virittäjänä ja ohjauksen tukena. Vinkkejä simulaation käyttämiseen ohjauksessa: https://tulevaisuusohjaus.fi/wp-content/uploads/2018/05/tulevaisuussimulaatio.pdf
Simuaation on tuotettu Get a ife -hankkeessa (2008-2014).
https://getalife.fi/hanke.html
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Kansalainen Ohjaaja tai mentori Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Korkeakoulutus Omaehtoinen osaamisen kehittäminen Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
Simulaatio |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Elämänkatsomustieto Jatko-opinnot, työelämä ja tulevaisuus Minä ja hyvä elämä Minä ja yhteiskunta Minä opiskelijana Opinto-ohjaus Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet Tulevaisuus Tulevaisuustaidot työelämätaidot |
Tavoite- ja sisältöalue |
erilaisia fiktiivisiä tulevaisuuden kertomuksia ja niiden kritiikkejä, dystopiat ja utopiat hyvän elämän tekijöitä ja ulottuvuuksia: tarpeet, onnellisuus, elämän merkityksellisyys, hyvinvointi ja toimintavalmiudet, erilaisia hyvän elämän malleja itsetuntemus ja omat vahvuudet sekä oman osaamisen monipuolinen tunnistaminen, kehittäminen ja dokumentointi kriittinen ajattelu ja väitteiden järkiperäinen perustelu: ympäröivän todellisuuden jäsentäminen ja sen erilaiset vääristymät osaa arvioida kriittisesti niin omia kuin muiden yhteiskunnallisia väitteitä ja katsomuksia osaa arvioida yksilön vaikutusmahdollisuuksia sekä kasvattaa valmiuttaan rakentavaan ja vastuulliseen yhteiskunnalliseen osallistumiseen. osaa hakea töitä ja tunnistaa erilaisia työllistymismahdollisuuksia. osaa suunnitella tulevaisuuttaan sekä tuntee koulutusvaihtoehtoja ja työelämän mahdollisuuksia muuttuvassa maailmassa syventää osaamistaan itsetuntemuksen sekä elämänsuunnittelu- ja elämänhallintataitojen osalta toimijuus, arjen- ja elämänhallintataidot, minäpystyvyys sekä toimintakyky tulevaisuuden ennakointiosaaminen sekä kyky tunnistaa oppimistarpeensa suhteessa tulevaisuuden osaamistarpeisiin tulevaisuuden tutkimus, heikot ja vahvat signaalit, tulevaisuustyö; mahdollisia, todennäköisiä ja toivottavia tulevaisuuden skenaarioita tunnistaa ja osaa sanoittaa vahvuuksiaan, osaamistaan ja kiinnostuksen kohteitaan tuntee työelämän ja työllistymisen eri muotoja sekä ymmärtää yhteiskunnan ja talouden muutosten merkityksen työllisyyden näkökulmasta tutustuu erilaisiin käsityksiin hyvästä elämästä, osaa arvioida niitä sekä tarkastella niitä suhteessa omiin elämäntavoitteisiin tutustuu tulevaisuuden tutkimisen keinoihin ja tehtäviin sekä ymmärtää, että vaikka tulevaisuutta on vaikea ennustaa, siihen voidaan vaikuttaa arvoilla, teoilla ja valinnoilla työelämätietous ja -taidot, yrittäjyys muuttuvassa ja monimuotoisessa maailmassa työelämään sekä jatko-opintoihin tutustuminen ja kokemusten hankkiminen työelämään sekä toisen ja korkea-asteen koulutuspaikkoihin tutustuminen yhteiskunnan, talouden rakenteiden ja työn muutos: esimerkiksi robotiikka, eriarvoistuminen, muutokset työn ja varallisuuden jaossa yksilöllisyys, elämänvalinnat ja elämänhallinnan keinot: yksilön mahdollisuudet vaikuttaa omaan elämäänsä, perimän ja ympäristön merkitys yksilön valinnat ja yhteistyö paremman tulevaisuuden puolesta; tekninen kehitys hyvän elämän mahdollistajana ymmärtää utopioiden ja dystopioiden merkityksen historiallisten, ajankohtaisten ja tulevaisuuden kysymysten heijastajina. |
Aiheet |
Kieli |
suomi englanti |
Muut nimekkeet |
Get a Life Simulation Get a Life simulation |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00023909_5 |
Tekijät |
Julkaisija |
2021
|
Julkaistu |
2021
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Interaktiivinen materiaali Oppimiskokonaisuuden osa Itsenäinen opiskelu Kurssimateriaali |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä