Tarinoita torin alta
Tarinoita torin alta
Vuonna 2013 Lahden kauppatorilla järjestettiin laajimmat arkeologiset kaivaukset, mitä Suomessa oli koskaan aiemmin tehty. Tutkimuksen kohteena oli vuonna 1877 tulipalossa tuhoutunut Lahden kylä ja tämän aiemmat asutusvaiheet. Historiallisten lähteiden perusteella Lahden kylä on ollut asuttuna jo vuonna 1445 ja sijainnut merkittävän kulkureitin, Hämeenlinnasta Viipuriin johtaneen Ylisen Viipurintien, varrella. Kylän palon jälkeen alue asemakaavoitettiin ja paikalle rakentui 1800-luvun lopussa ensin kauppalan ja sittemmin Lahden kaupungin tori ja tätä ympäröivä ruutukaavakeskusta.
Arkeologisissa tutkimuksissa löytyi satoja tuhansia yksittäisiä esineitä, joista Lahden kaupunginmuseon kokoelmiin taltioitiin hiukan yli 2100 esinettä. Tarinoita torin alta -kokonaisuuden aineistopaketit koostuvat näistä museon kokoelmissa olevista esineistä. Esineet ovat katkelmallisia, tulen, kosteuden ja ajan runtelemia, mutta tutkijoille nämä kertovat tarinaa kylän historiasta niin arjesta, yhteyksistä maailmalle kuin yhteiskunnassa tapahtuvista muutoksistakin. Aineistopakettien avulla voi tutustua arkeologin silmin ja sirpaleiden avulla hämäläisen maaseutukylän elämään aina keskiajalta 1800-luvun lopulle asti.
Sisältö:
Arjen esineet kertovat menneestä
Arjen esineet kertovat menneestä
Tavoite:
Tutustutaan historiallisen lähdeaineiston ulottuvuuksiin ja historiantutkimuksen lähtökohtaan, jonka mukaan menneestä pyritään muodostamaan mahdollisimman luotettava kuva saatavilla olevan todistusaineiston perusteella. Kehitetään historian tekstitaitoja: taitoa lukea ja analysoida menneisyyden toimijoiden tuottamia lähteitä sekä tehdä päteviä tulkintoja niiden tarkoituksesta ja merkityksestä.
Alakoulu
Oppiaineet
- Äidinkieli ja kirjallisuus
- Oppimäärät
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 3-4
- S3 Tekstien tuottaminen
- Vuosiluokat 3-4
- Tavoitteet
- Vuosiluokat 3-4
- T10 kannustaa ja ohjata oppilasta kielentämään ajatuksiaan ja harjoittelemaan kertovien, kuvaavien, ohjaavien ja yksinkertaisten kantaa ottavien tekstien tuottamista, myös monimediaisissa ympäristöissä
- T12 kannustaa oppilasta kehittämään tekstin tuottamisen prosesseja ja taitoa arvioida omia tekstejä, tarjota mahdollisuuksia tekstien tuottamiseen yhdessä, rakentavan palautteen antamiseen ja saamiseen, ohjata ottamaan huomioon tekstin vastaanottaja sekä toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen
- Vuosiluokat 3-4
- Sisältöalueet
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Oppimäärät
- Historia
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 3-4
- S3 Keskiaika
- S5 Suomi osana Ruotsia
- Vuosiluokat 3-4
- Tavoitteet
- Vuosiluokat 3-4
- T2 johdattaa oppilasta tunnistamaan erilaisia historian lähteitä
- T3 ohjata oppilasta havaitsemaan historiatiedon tulkinnallisuuden
- T7 auttaa oppilasta tunnistamaan muutoksia oman perheen tai yhteisön historiassa sekä ymmärtämään, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille
- Vuosiluokat 3-4
- Sisältöalueet
- Ympäristöoppi
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 3-4
- S5 Luonnon rakenteet, periaatteet ja kiertokulut
- S6 Kestävän tulevaisuuden rakentaminen
- Vuosiluokat 3-4
- Tavoitteet
- Vuosiluokat 3-4
- T14 ohjata oppilasta hankkimaan luotettavaa tietoa, ilmaisemaan perustellen erilaisia näkemyksiä sekä tulkitsemaan ja arvioimaan kriittisesti tietolähteitä ja näkökulmia
- Vuosiluokat 3-4
- Sisältöalueet
-
Valitse kokonaisuudesta 3 sellaista esinettä, jotka tunnistat. Vastaa jokaisen esineen osalta kysymyksiin a-g. Saat näkyviin tarkempia tietoja esineestä (mm. esineen koko), kun klikkaat sen nimeä.
a. Minkä esineen / minkä esineen osat valitsit?
b. Mihin sitä on käytetty? Kuka on saattanut käyttää sitä (esim. kuka tahansa, lapsi, aikuinen vai jonkun tietyn työn tekijä)?
c. Mistä materiaalista se on tehty?
d. Onko samankaltaisia esineitä käytössä edelleen?
e. Miltä vuosisadalta tai -kymmeneltä sen arvellaan olevan?
f. Mitä voisi päätellä silloin, jos samanlaisia esineitä löytyy suunnilleen samasta paikasta vain yksi? Mitä voi päätellä silloin, jos suunnilleen samasta paikasta löytyy monta samanlaista esinettä?
g. Voiko esineen tai useamman vastaavan esineen perusteella tehdä päätelmiä niiden löytöpaikasta? (Esim. jos samasta paikasta löytyy useita sellaisia esineitä, joita käytetään sisätiloissa, siitä saatetaan päätellä, että paikalla on sijainnut vaikkapa asuinrakennus.) -
Mikä kokonaisuuden esineistä on mielestäsi vaikein tunnistaa? Miksi?
-
Mikä kokonaisuuden esineistä on mielestäsi kiinnostavin? Miksi?
-
Tutki valitsemaasi esinettä, esim. veistä.
a. Mitä esineelle on tapahtunut ajan myötä?
b. Mikä on todennäköisesti aiheuttanut muutoksen (esim. lämpö tai tuli, vesi, ihminen)?
c. Laske esineen ikä (suunnilleen). Onko esineessä tapahtunut muutos mielestäsi suuri vai pieni, kun vertaat sitä esineen ikään?
d. Miksi esine (tai sen osat) ovat säilyneet tähän asti? -
Mieti esineitä, joita sinulla on omassa huoneessasi.
a. Minkä esineen arvioit säilyvän pisimpään? Miksi? Kuinka pitkään arvioit sen säilyvän?
b. Minkä arvioit säilyvän lyhyimmän ajan? Miksi? -
Valitse kokonaisuudesta yksi esine. Kirjoita tarina, jossa kyseinen esine on mukana jollakin tavalla. Voit valita mukaan myös useita kokonaisuudessa olevia esineitä.
Apukysymyksiä tarinan kirjoittamiseen:
a. Kertooko tarinasi menneisyydestä vai nykyisyydestä?
b. Kuka esineen omistaa? Mihin sitä käytetään?
c. Miten esine päätyy siihen, mistä se on löydetty?
Käsityötä, kauppaa ja teollisuutta muuttuvassa yhteiskunnassa
Käsityötä, kauppaa ja teollisuutta muuttuvassa yhteiskunnassa
Tavoite:
Tutustutaan historiallisen lähdeaineiston ulottuvuuksiin ja historiantutkimuksen lähtökohtaan, jonka mukaan menneestä pyritään muodostamaan mahdollisimman luotettava kuva saatavilla olevan todistusaineiston perusteella. Kehitetään historian tekstitaitoja: taitoa lukea ja analysoida menneisyyden toimijoiden tuottamia lähteitä sekä tehdä päteviä tulkintoja niiden tarkoituksesta ja merkityksestä. Tutustutaan esine-esimerkkien kautta elinkeinorakenteen muutokseen ja palveluammattien yleistymiseen sekä kaupungistumiseen. Tutustutaan tuotteiden valmistamisessa tapahtuneisiin muutoksiin ja pohditaan käsityöosaamisen merkitystä yhteiskunnassa ja omassa elämässä. Tutustutaan materiaaleihin ja hyödynnetään esineistöä ideoinnin lähteenä.
Yläkoulu
Oppiaineet
- Historia
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S1 Teollisuusyhteiskunnan synty ja kehitys
- S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen
- Vuosiluokat 7-9
- Tavoitteet
- Vuosiluokat 7-9
- T8 kannustaa oppilasta tulkintojen tekemiseen
- T11 harjaannuttaa oppilasta käyttämään erilaisia lähteitä, vertailemaan niitä ja muodostamaan oman perustellun tulkintansa niiden pohjalta
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Käsityö
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S1 Innovointi
- S2 Muotoilu
- S7 Yrittäjämäinen oppiminen
- Vuosiluokat 7-9
- Tavoitteet
- Vuosiluokat 7-9
- T6 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa
- T7 ohjata oppilasta tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitys omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
-
Ryhmittele esineitä ryhmiin a-c (muutama esine jokaiseen ryhmään).
a. Maatalouteen liittyviä esineitä
b. Kauppaan liittyviä esineitä
c. Palveluammatteihin liittyviä esineitä -
Valitse kokonaisuudesta 3 esinettä. Vastaa jokaisen esineen osalta kysymyksiin a-f. Saat näkyviin tarkempia tietoja esineestä (mm. esineen koko) ja sen löytöyhteydestä, kun klikkaat esineen nimeä tai kuvan oikeassa nurkassa olevaa muistiinpanoa.
a. Mikä esine on (tai on ollut)? Mihin sitä on käytetty?
b. Mistä materiaalista se on tehty?
c. Miltä vuosisadalta tai -kymmeneltä sen arvellaan olevan?
d. Kuka (minkä ammatin edustaja) on todennäköisesti valmistanut esineen tai onko esine mahdollisesti valmistettu teollisesti?
e. Kuka valmistaa esineen nykyvastineita tai missä niitä valmistetaan (vai valmistetaanko sellaisia enää)? Mistä muutos johtuu?
f. Etsi (esim. Finna.fi tai verkosta) kuva esineen nykyvastineesta eli esineestä, jota nykyään käytetään esineen käyttötarkoitusta vastaavassa tehtävässä. -
Tutki keramiikka-astioiden (ei lasiastioiden) paloista koostuvien löytöjen tarkempia tietoja. Paloissa on nähtävissä astiat valmistaneiden tehtaiden leimoja tai niiden osia.
a. Päättele (mikäli nimestä näkyy vain osa) ja listaa astiat valmistaneet tehtaat.
b. Mitkä mainituista tehtaista ovat Suomesta, mitkä muualta?
c. Hae lisätietoa jostakin tehtaasta ja sen tuotteista nykyään.
Rahoja maan alta
Rahoja maan alta
Tavoite:
Tutustutaan rahaesimerkkien kautta historiallisen lähdeaineiston ulottuvuuksiin ja historiantutkimuksen lähtökohtaan, jonka mukaan menneestä pyritään muodostamaan mahdollisimman luotettava kuva saatavilla olevan todistusaineiston perusteella. Kehitetään historian tekstitaitoja: taitoa lukea ja analysoida menneisyyden toimijoiden tuottamia lähteitä sekä tehdä päteviä tulkintoja niiden tarkoituksesta ja merkityksestä.
Yläkoulu
Oppiaineet
- Historia
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S3 Suomea luodaan, rakennetaan ja puolustetaan
- S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen
- Vuosiluokat 7-9
- Tavoitteet
- Vuosiluokat 7-9
- T8 kannustaa oppilasta tulkintojen tekemiseen
- T11 harjaannuttaa oppilasta käyttämään erilaisia lähteitä, vertailemaan niitä ja muodostamaan oman perustellun tulkintansa niiden pohjalta
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Mitä voit löytöjen perusteella päätellä löytöpaikan/valtion/paikkakunnan
a. rahayksiköstä
b. hallitsijasta ja sen muutoksista eri aikoina
c. mahdollisesta kaupankäynnistä alueella?
- Vertaa löytöjen perusteella tekemiäsi päätelmiä historialliseen tietämykseesi löytöpaikan/valtion/paikkakunnan rahayksiköstä, hallitsijasta tai kaupankäynnistä.
a. Ovatko havaintosi rahoista samanlaisia kuin tietämyksesi alueesta ennestään?
b. Kertovatko rahat jotain sellaista, mitä et tiennyt ennen?
-
Miksi rahojen joukosta ei löydy setelirahoja?
-
Etsi Finnasta kuvia Suomessa käytössä olleista seteleistä käyttämällä Finnan hakutoimintoa. (Kirjoita sivun ylälaidassa olevaan hakukenttään esim. sanat seteli ja Suomi.)
a. Mitä ne kertovat aikansa rahataloudesta?
b. Millaisia muutoksia seteleiden ulkonäössä on tapahtunut?
- Yhdeltä rahalta puuttuu ehjä vastine. Etsi se käyttämällä Finnan hakutoimintoa kirjoittamalla sivun ylälaidassa olevaan hakukenttään kolikon nimi. Mahdollisuuksien mukaan apuna voi käyttää myös kirjaa: Jani Oravisjärvi: Opas Suomen rahalöytöihin. Turun museokeskus 2016.