Meri ja ihminen
Meri ja ihminen
Espoon kaupunginmuseo on koostanut Meri ja ihminen -aineistopaketin, jonka kanssa pääset tutustumaan Itämereen ja rannikkoalueiden elämään 1900-luvun alkupuolelta nykypäivään.
Tallennettuna:
Sisältö:
Saariston ihmiset
Saariston ihmiset
Tavoite:
Auttaa oppilasta ymmärtämään Itämeren merkitystä historiassa ja nykypäivänä.
Alakoulu
Oppiaineet
- Yhteiskuntaoppi
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 3-4
- S1 Arkielämä ja oman elämän hallinta
- S3 Aktiivinen kansalaisuus ja vaikuttaminen
- S4 Taloudellinen toiminta
- Vuosiluokat 3-4
- Sisältöalueet
- Ympäristöoppi
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 3-4
- S3 Löytöretkelle monimuotoiseen maailmaan
- Vuosiluokat 3-4
- Sisältöalueet
Laaja-alainen osaaminen
- L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
- L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
- Ketkä saaristossa asuivat tai viettivät aikaa?
- Miksi pääkaupungin herrasväki alkoi 1900-luvun alkupuolella ostaa yhä enemmän huviloita ja viettää kesiään Uudenmaan saaristossa? Voit perehtyä valtakunnallisesti merkittävän rakennetun kulttuuriympäristön arvon saaneiden Helsingin höyrylaivareittien ja kesähuviloiden historiaan museoviraston verkkosivuilla.
- Vertaile nykyajan mökkikulttuuria entisajan huvilaelämään. Lisätietoa saat esimerkiksi Espoon kaupunginmuseon Huvilamuseo Villa Rulluddin mobiilioppaasta.
- Tutki kuvia, miten ihmiset pukeutuivat kesäisin eri aikoina?
- Pystytkö tunnistamaan, mitä yhteiskuntaluokkia kuvissa esiintyvät ihmiset edustavat?
Saaristolaiselämää
Saaristolaiselämää
Tavoite:
Auttaa oppilasta ymmärtämään Itämeren merkitystä historiassa ja nykypäivänä.
Alakoulu
Oppiaineet
- Yhteiskuntaoppi
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 3-4
- S1 Arkielämä ja oman elämän hallinta
- S3 Aktiivinen kansalaisuus ja vaikuttaminen
- S4 Taloudellinen toiminta
- Vuosiluokat 3-4
- Sisältöalueet
- Ympäristöoppi
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 3-4
- S3 Löytöretkelle monimuotoiseen maailmaan
- Vuosiluokat 3-4
- Sisältöalueet
Laaja-alainen osaaminen
- L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
- L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
- Miten arki ja vapaa-ajanvietto ovat kuvien perusteella saaristossa eronneet toisistaan?
- Millaisia muutoksia tässä on tapahtunut?
- Millaisia saaristolaiselämän kotitöitä löydät kuvista?
Ihmisen vaikutus elinympäristöönsä
Ihmisen vaikutus elinympäristöönsä
Tavoite:
Auttaa oppilasta ymmärtämään Itämeren merkitystä historiassa ja nykypäivänä.
Alakoulu
Oppiaineet
- Yhteiskuntaoppi
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 3-4
- S1 Arkielämä ja oman elämän hallinta
- S3 Aktiivinen kansalaisuus ja vaikuttaminen
- S4 Taloudellinen toiminta
- Vuosiluokat 3-4
- Sisältöalueet
- Ympäristöoppi
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 3-4
- S3 Löytöretkelle monimuotoiseen maailmaan
- Vuosiluokat 3-4
- Sisältöalueet
Laaja-alainen osaaminen
- L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
- L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
- Miten ihmisen kädenjälki näkyy rannikolla ja saaristossa; miten merimaisema on muuttunut? Mieti esimerkiksi rakennuksia ja saariston rakennettua ympäristöä, roskia ja saastumista.
- Miten ihmisen toiminta vaikuttaa Itämereen? Onko tässä tapahtunut muutoksia aikojen saatossa esihistoriallisista ajoista lähtien? Millä kaikilla tavoilla ihminen on vaikuttanut negatiivisesti Itämeren tilaan? Onko Itämeren saastuminen uusi ilmiö?
- Tutki kuvia, mikä on muuttunut? Onko muutos ollut saariston luonnon kannalta parempaan vai huonompaan suuntaan?
- Miten erilaiset kotieläimet vaikuttavat meren tilaan?
- Entä pyykin tai tiskien peseminen?
- Miten ihminen on joutunut ottamaan meren arvaamattomuuden huomioon asuessaan sen äärellä?
- Millaisia vaikutuksia sääolosuhteilla on ollut meren äärellä asumiseen ennen ja nyt? Voit pohtia tätä esimerkiksi liittyen ilmastonmuutokseen tai tulvarajoihin.
Saariston monet elinkeinot
Saariston monet elinkeinot
Tavoite:
Auttaa oppilasta ymmärtämään Itämeren merkitystä historiassa ja nykypäivänä.
Yläkoulu
Oppiaineet
- Historia
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S1 Teollisuusyhteiskunnan synty ja kehitys
- S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Maantieto
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S4 Muuttuvat maisemat ja elinympäristöt
- S6 Kestävä elämäntapa ja luonnonvarojen kestävä käyttö
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Yhteiskuntaoppi
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S1 Arkielämä ja oman elämän hallinta
- S3 Aktiivinen kansalaisuus ja vaikuttaminen
- S4 Taloudellinen toiminta
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
Laaja-alainen osaaminen
- L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
- L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
- Miten eri tavoin kalaa on pyydetty?
- Mitä muita mahdollisuuksia elinkeinon hankintaan saaristossa oli, kuin kalastaminen?
- Mitä haasteita saaristossa asuminen toi elinkeinon hankkimiseen?
- Miten saaristossa asuneet liikkuivat ympäriinsä? Muuttuivatko liikkumisenmuodot vuosien tai vuodenaikojen kuluessa?
- Miten vuodenajat vaikuttivat elämiseen saaristossa?
Liikkuminen saaristossa
Liikkuminen saaristossa
Tavoite:
Auttaa oppilasta ymmärtämään Itämeren merkitystä historiassa ja nykypäivänä.
Yläkoulu
Oppiaineet
- Historia
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S1 Teollisuusyhteiskunnan synty ja kehitys
- S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Maantieto
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S4 Muuttuvat maisemat ja elinympäristöt
- S6 Kestävä elämäntapa ja luonnonvarojen kestävä käyttö
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Yhteiskuntaoppi
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S1 Arkielämä ja oman elämän hallinta
- S3 Aktiivinen kansalaisuus ja vaikuttaminen
- S4 Taloudellinen toiminta
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
Laaja-alainen osaaminen
- L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
- L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
- Tutki kuvia, millaisilla kulkuvälineillä meren äärellä on liikuttu?
- Miten saaristoon muutettiin kesäisin?
- Miten liikkuminen erosi kesäisin ja talvisin? Onko tässä suhteessa tapahtunut muutoksia aikojen saatossa?
- Oliko ”välttämättömällä” ja huviliikenteellä eroja?
- Miksi saariston ihmiset olivat niin riippuvaisia höyrylaivoista ja veneistä?