Mainoskuvastoa sotien jälkeen
Mainoskuvastoa sotien jälkeen
Tämä kokonaisuus esittelee suomalaisia mainoksia alkaen sotien jälkeisestä ajasta aina 1970-luvulle. Mainoksissa näkyy, miten toisen maailmansodan päättyminen, elintason nousu, vapaa-ajan lisääntyminen ja kansainvälistyminen 1960-luvulla vaikuttivat suomalaisten arkeen. Mainoksista voi tutkia esimerkiksi mainosten välittämää ajankuvaa. Mainoksia tarkastellessa voi pohtia, mitä mainokset kertovat tai halusivat kertoa oman aikansa yhteiskunnasta ja sukupuolirooleista. Mikä markkinoinnissa ja mainonnassa on muuttunut ja mikä on pysynyt ennallaan?
Sisältö:
Myydään mielikuvia!
Myydään mielikuvia!
Tavoite:
Aineistopaketti johdattaa tutkailemaan entisajan mainoksia ja niistä välittyvää ajankuvaa eri näkökulmista ja oppiaineista käsin. Aineistot auttavat hahmottamaan suomalaisen yhteiskunnan muutosta sotien pula-ajasta hyvinvointiyhteiskunnaksi, jossa kulutuskulttuuri voimistui ja tarjolle tulivat uudet tuotteet ja palvelut. Kokonaisuus kannustaa tarkastelemaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta sekä mainonnan kieltä ja visuaalisia keinoja.
Oppiaineet
- Kuvataide
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S1 Omat kuvakulttuurit
- S2 Ympäristön kuvakulttuurit
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
Oppiaineet
- Kuvataide
- Moduulit
- Kuva viestii ja vaikuttaa
- Moduulit
Ammattitutkinnot
- Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinto
- Selaa kaikki mainokset ja lue niiden muistiinpanot. Valitse yksi mainoksista.
- Tulosta valitsemasi mainos A4-koossa ja liimaa se ison (esim. A2) paperiarkin keskelle.
- Kuvaa mainosta ympäröivässä, tyhjässä paperialassa ajatuksia ja tunteita, joita mainos sinussa herättää.
- Yritä matkia mainoksen visuaalista ilmettä värein tai toteutustekniikoin. Voit piirtää, maalata tai tehdä kollaasin ja käyttää kuvia sekä tekstiä.
Matkailumainosten Suomi-kuva
Matkailumainosten Suomi-kuva
Tavoite:
Aineistopaketti johdattaa tutkailemaan entisajan mainoksia ja niistä välittyvää ajankuvaa eri näkökulmista ja oppiaineista käsin. Aineistot auttavat hahmottamaan suomalaisen yhteiskunnan muutosta sotien pula-ajasta hyvinvointiyhteiskunnaksi, jossa kulutuskulttuuri voimistui ja tarjolle tulivat uudet tuotteet ja palvelut. Kokonaisuus kannustaa tarkastelemaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta sekä mainonnan kieltä ja visuaalisia keinoja.
Oppiaineet
- Historia
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S1 Teollisuusyhteiskunnan synty ja kehitys
- S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
Oppiaineet
- Historia
- Moduulit
- Ihminen, ympäristö ja historia
- Itsenäisen Suomen historia
- Moduulit
Ammattitutkinnot
- Matkailualan perustutkinto
Kodin keittiö ja ruokakulttuuri
Kodin keittiö ja ruokakulttuuri
Tavoite:
Aineistopaketti johdattaa tutkailemaan entisajan mainoksia ja niistä välittyvää ajankuvaa eri näkökulmista ja oppiaineista käsin. Aineistot auttavat hahmottamaan suomalaisen yhteiskunnan muutosta sotien pula-ajasta hyvinvointiyhteiskunnaksi, jossa kulutuskulttuuri voimistui ja tarjolle tulivat uudet tuotteet ja palvelut. Kokonaisuus kannustaa tarkastelemaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta sekä mainonnan kieltä ja visuaalisia keinoja.
Oppiaineet
- Historia
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S1 Teollisuusyhteiskunnan synty ja kehitys
- S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Kotitalous
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
Oppiaineet
- Historia
- Moduulit
- Ihminen, ympäristö ja historia
- Itsenäisen Suomen historia
- Moduulit
Verbin modukset entisajan mainoksissa
Verbin modukset entisajan mainoksissa
Tavoite:
Aineistopaketti johdattaa tutkailemaan entisajan mainoksia ja niistä välittyvää ajankuvaa eri näkökulmista ja oppiaineista käsin. Aineistot auttavat hahmottamaan suomalaisen yhteiskunnan muutosta sotien pula-ajasta hyvinvointiyhteiskunnaksi, jossa kulutuskulttuuri voimistui ja tarjolle tulivat uudet tuotteet ja palvelut. Kokonaisuus kannustaa tarkastelemaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta sekä mainonnan kieltä ja visuaalisia keinoja.
Yläkoulu
Oppiaineet
- Äidinkieli ja kirjallisuus
- Oppimäärät
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S2 Tekstien tulkitseminen
- S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Oppimäärät
Vaatteet pintaa syvemmältä – ominaisuudet, huolto ja uudet kuidut
Vaatteet pintaa syvemmältä – ominaisuudet, huolto ja uudet kuidut
Tavoite:
Aineistopaketti johdattaa tutkailemaan entisajan mainoksia ja niistä välittyvää ajankuvaa eri näkökulmista ja oppiaineista käsin. Aineistot auttavat hahmottamaan suomalaisen yhteiskunnan muutosta sotien pula-ajasta hyvinvointiyhteiskunnaksi, jossa kulutuskulttuuri voimistui ja tarjolle tulivat uudet tuotteet ja palvelut. Kokonaisuus kannustaa tarkastelemaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta sekä mainonnan kieltä ja visuaalisia keinoja.
Oppiaineet
- Käsityö
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S2 Muotoilu
- S4 Dokumentointi ja arviointi
- S7 Yrittäjämäinen oppiminen
- S8 Tiedostaminen ja osallistuminen
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
Ammattitutkinnot
- Taideteollisuusalan perustutkinto
- Tekstiili- ja muotialan perustutkinto