Edith Södergran
Edith Södergran
Edith Södergran syntyi 1892 Pietarissa. Pian hänen syntymänsä jälkeen perhe muutti Raivolan kylään Karjalankannakselle, pakoon kaupungissa raivoavaa koleraepidemiaa. Edith kävi koulunsa Pietarissa, ja koulussa painotettiin etenkin taidetta, kulttuuria ja kieliä. Monikielisyys oli luonnollinen osa Edithin arkielämää, varsinkin koulun aloituksen myötä. Jo kouluaikanaan Edith Södergran alkoi kirjoittaa runoja. Hänen debyyttinsä, runokokoelma Dikter, julkaistiin vuonna 1916 ja se sai paljon huomiota. Lyhyen elämänsä aikana Södergran julkaisi neljä runokokoelmaa ja yhden aforismikokoelman. Edith dokumentoi myös elämäänsä ja lähiympäristöään valokuvaamalla paljon.
Edith sairastui keuhkotuberkuloosiin 16-vuotiaana. Tuon ajan tavan mukaan häntä hoidettiin pitkiäkin aikoja parantoloissa sekä Suomessa että Sveitsissä. Edith Södergran kuoli juhannuspäivänä 1923. Hän eli vain 31-vuotiaaksi. Viimeisinä vuosinaan hän tuhosi kaikki saamansa kirjeet ja osan käsikirjoituksistaan. Tyttärensä kuoleman jälkeen Edithin äiti Helena löysi vielä joitakin runoja, muun muassa tunnetun "Landet som icke är".
Innehåll:
Edith Södergran - kouluaika ja monikielisyys
Edith Södergran - kouluaika ja monikielisyys
Mål:
Tutustua koulunkäyntiin Edith Södergranin aikana. Ymmärtää opetuksen merkitys ja vaikutus Edith Södergranin elämään ja monikielisyyteen.
Gymnasiet
Läroämnen
- Historia
- Moduler
- Det självständiga Finlands historia
- Den europeiska människan
- Sveriges östra rikshalva blir Finland
- Moduler
- Onko todistuksissa kouluaineita, joita et tunne?
- Selaile "Francais"-kouluvihkoa. Mitä kieliä löydät vihkosta? Anna esimerkkejä vihkosta löytyvistä koulutehtävistä. Millaisia ne ovat?
- Katso sanelutehtävää, "Diktamen", jonka Edith on kirjoittanut ollessaan 14-vuotias. Onko käsiala helppo- vai vaikealukuista? Muistuttaako Edith Södergranin käsiala sitä, jota itse olet koulussa oppinut?
- Ota selvää mitä Höhere Töchterschule tarkoittaa – millainen koulu se on?
- Etsi lisää tietoa monikielisyydestä Karjalankannaksella, Viipurissa ja Terijoella.
Edith Södergran runoilijana
Edith Södergran runoilijana
Mål:
Tutustua Edith Södergraniin, yhteen Suomen merkittävimmistä modernisteista.
Gymnasiet
Läroämnen
- Modersmål och litteratur
- Lärokurser
- Svenska och litteratur
- Moduler
- Text och språklig medvetenhet
- Litteratur 1
- Litteratur 2
- Att tolka och producera text
- Moduler
- Finska och litteratur
- Moduler
- Text och språklig med
- Litteratur 1
- Litteratur 2
- Att tolka och producera text
- Moduler
- Svenska och litteratur
- Lärokurser
- Svenska
- Lärokurser
- Svenska, A-lärokurs
- Moduler
- Svenska språket och kulturen som kreativt uttryckssätt
- Moduler
- Svenska, modersmålsinriktad lärokurs
- Moduler
- Språk och kultur
- Studiefärdigheter och språklig identitet
- Moduler
- Svenska, A-lärokurs
- Lärokurser
Edith Södergranin runot on usein kirjoitettu minä-muodossa. Millainen tämä "minä" on? Esimerkkinä voit käyttää vaikka runoa "Vierge moderne". Selaa runokokoelman Dikter käsikirjoitusta kuvaan 35. Runon suomennoksen (Pentti Saaritsa) sekä puhtaaksikirjoitetun version löydät muistiinpanoista, jos käsikirjoitusta on vaikea tulkita. Voit myös tutkia useampaa runoa.
Selaa Dikter-runokokoelman käsikirjoitusta runoon "Dagen svalnar" (kuvat 9-13), suom. "Päivä viilenee". Lue koko runo ja vastaa seuraaviin kysymyksiin. Muistiinpanoista löydät runon suomennoksen (Pentti Saaritsa) sekä runon puhtaaksikirjoitetun version, jos käsikirjoitusta on vaikea tulkita.
- Mistä runo kertoo?
- Kuvaa voimatasapainoa runon "minän" ja "sinän" välillä.
- Mitä runon "sinä" haluaa rakkaussuhteelta? Mitä puolestaan runon "minä"? Mikä konflikti runossa on?
Selaa Septemberlyran-runokokoelman käsikirjoitusta runoon "Månens hemlighet" (kuva 65), suom. "Kuun salaisuus". Lue koko runo ja vastaa seuraaviin kysymyksiin. Muistiinpanoista löydät runon suomennoksen (Pentti Saaritsa) sekä runon puhtaaksikirjoitetun version, jos käsikirjoitusta on vaikea tulkita.
- Minkä tapahtuman uskot vaikuttaneen Edith Södergraniin? Huomioi milloin runo on kirjoitettu.
- Millaisen kontrastin löydät runosta luonnon ja ihmisen välillä?
Parantolaelämää
Parantolaelämää
Mål:
Ymmärtää miten lääketieteellinen kehitys ja hyvinvointiyhteiskunta vaikuttavat ihmisen terveyteen. Paketin avulla voi pohtia millaista parantolaelämä oli, mitä parantolassa asuminen saattoi ihmiselle merkitä ja millaisia nykypäivän vastineita parantoloille ja niiden merkityksille löytyy nykyään.
Gymnasiet
Läroämnen
- Historia
- Moduler
- Det självständiga Finlands historia
- Den europeiska människan
- Moduler
- Hälsokunskap
- Moduler
- Hälsa och samhälle
- Moduler
- Ota selvää mikä 'parantola' oli ja missä Davos sijaitsee. Miksi sijainti oli hyvä parantolalle?
- Millaista oleskelu parantolassa saattoi olla? Mitä Edith Södergran saattoi siellä tehdä ja kokea? Pohdi asiaa aineistopaketin avulla (dokumentit ja valokuvat). Kiinnitä huomiota yksityiskohtiin, kuten vaikkapa erilaisiin ympäristöihin ja ihmisten vaatetukseen.
- Kenen luulet voineen matkustaa parantolaan ulkomaille?
- Selaile vihkosta "English Compositions”. Mihin Södergran on vihkoa käyttänyt? Miksi hän opetteli englantia parantolavierailunsa aikana?
- Millainen sairaus on tuberkuloosi? Onko sitä edelleen olemassa?
- Ota selvää onko parantoloita vielä tänäkin päivänä? Miksi tai miksi ei?
- Kun Edith Södergran matkusti Davosiin, tapahtui se paljon ennen pakettimatkojen ja massaturismin aikaa. Mikä vastaisi parantolavierailua tämän päivän maailmassa?
Edithin maailma
Edithin maailma
Mål:
Tutustua yhteen Suomen varhaisimmista modernisteista sekä hänen elinympäristöönsä. Mitä Edith Södergranin ottamat valokuvat kertovat hänen lähiympäristöstään sekä ajasta, jolloin hän eli?
Läroämnen
- Historia
- Innehållsområden
- Årskurs 7-9
- I3 Finland skapas, byggs och försvaras
- Årskurs 7-9
- Innehållsområden
- Bildkonst
- Innehållsområden
- Årskurs 7-9
- I1 Egna bildkulturer
- I2 Bildkulturer i omgivningen
- Årskurs 7-9
- Innehållsområden
Läroämnen
- Historia
- Moduler
- Sveriges östra rikshalva blir Finland
- Moduler
- Bildkonst
- Moduler
- Egna bilder, delade kulturer
- Rum, platser och fenomen i miljön
- Moduler
- Tutki Södergranin ottamia kuvia. Mikä kuvista on mielestäsi kiinnostavin ja miksi?
- Millaisia kohteita Edith Södergran mielellään kuvasi?
- Mitä kuvat kertovat Edith Södergranin arjesta ja arkisista puuhista?
- Miltä sinun maailmasi näyttää kuvissa? Mitä sinä kuvaat mielelläsi?